اگر قصد دارید از بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری استفاده کنید، ابتدا باید یک کیف پول دیجیتالی داشته باشید. هیچ ارز دیجیتالی به خودی خود در کیف پول قرار ندارد.  والت  یا همان کیف پول ارز دیجیتال، یک برنامه‌ نرم‌افزاری است که کلیدهای خصوصی و عمومی را ذخیره می‌کند و با بلاک چین‌های مختلف در تعامل است تا کاربران بتوانند ارز دیجیتال خود را بفرستند، دریافت کنند و بر حساب خود نظارت داشته باشند. بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال ، به صورت غیرمتمرکز در یک دفترکل عمومی به نام «بلاک چین» ذخیره و نگهداری می‌شوند.

در کیف پول ارزهای دیجیتال، کلیدهای رمزنگاری شده عمومی و خصوصی نگهداری می‌شوند. در حقیقت، کوین‌ها نمی‌توانند در یک کیف پول فیزیکی ذخیره ‌شوند. چون در اصل ارز دیجیتال وجود فیزیکی ندارد. آدرس کیف پول، چیزی شبیه به شماره حساب بانکی است. برای انتقال ارزهای دیجیتال، می‌توانید به سادگی آدرس کیف پول خود را بدهید و ارزهای خود را دریافت کند. نکته قابل توجه این است که آدرس هیچ دو کیف پول دیجیتال  شبیه به هم نیستند. در نتیجه، هیچ کس به جز خود شخص نمی‌تواند دسترسی به پول دیجیتال داشته باشد. همچنین، تعداد آدرس‌های کیف پول بدون محدودیت هستند. درنتیجه برای هر کیف پول می‌توان چند آدرس الکترونیکی ساخت.

یک نمونه آدرس کیف پول دیجیتال: A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa

کیف پول دیجیتال دارای کلیدهای عمومی و خصوصی می‌باشد.  آدرس کیف پول هر فرد، یک کلید خصوصی و عمومی منحصر به فرد دارد. کلید خصوصی این امکان را به کاربر  می‌دهد تا به پول‌هایی که مربوط به آدرس کیف پول دیجیتال است دسترسی داشته باشد. کلید عمومی در واقع مانند یک لایه امنیتی عمل می‌کند و تضمین می‌کند که کیف پول دیجیتال غیرقابل هک شدن است.

به عنوان مثال:

 نمونه‌ای از کلید خصوصی:

bf350d2821375158a608b51e3e898e507fe47f2d2e8c774de4a9a7edecf74eda

 نمونه‌ای از کلید عمومی:

b1ebcfc11a13df5161aba8160460fe1601d541

تراکنش‌های کیف پول ارز دیجیتال چیزی شبیه به استفاده از Gmail و Hotmail هستند. نرم افزار تمام کارها را برایتان انجام می‌دهد.

شما به ۲ روش می توانید ارزهای دیجیتال خود را نگه داری کنید:

  • کیف پول صرافی
  • کیف پول شخصی

اگر از صرافی ارز دیجیتال خریداری می کنید، می توانید آن ارز را در همان صرافی نگه داری کنید. اگر نگران امنیت ارزهای دیجیتال خود در صرافی هستید و استرس هک شدن صرافی را دارید، می توانید ارزهای دیجیتال خود را به کیف پول شخصی انتقال دهید. برای نگهداری ارزهای دیجیتال در کیف پول شخصی در ادامه با دسته بندی های انواع کیف آشنا شوید.

می توان کیف پول های ارز دیجیتال را به ۲دسته تقسیم کرد:

  • کیف پول گرم (Hot Wallet)

کیف پول گرم در سیستم عامل هایی که ذخیره سازی را به صورت آنلاین انجام می دهند، کاربرد دارد.  مانند: کیف پول آنلاین (تحت وب)، کیف پول موبایلی و کیف پول دسکتاپ

  • کیف پول سرد (Cold Wallet)

کیف پول سرد به صورت آفلاین است و ذخیره سازی را بدون نیاز به اینترنت انجام می‌دهد. این نوع از کیف پول ها مطمئن ترین و امن ترین روش ذخیره سازی رمزارزها محسوب می شود. مانند: کیف پول کاغذی و کیف پول سخت ­افزاری

 کیف پول های گرم و سرد ارزهای دیجیتال به ۵ دسته تقسیم می شوند:

کیف پول روی دسکتاپ 

این نوع از کیف پول ها در یک لپ تاپ یا رایانه شخصی نصب می شوند و فقط از این دستگاه قابل دسترسی هستند. از مزایای این کیف پول می توان به استفاده آسان، دسترسی راحت و نسبتاً امن بودن آن اشاره کرد. اما باید مراقب بود زیرا که اگر یک هکر بتواند از راه دور به دستگاه نفوذ پیدا کند، می تواند به کیف پول دسترسی پیدا کند و  زمانی که دستگاه به اینترنت متصل می شود، ممکن است کیف پول هک شود.

کیف پول روی موبایل 

کیف پول موبایل بسیار شبیه به کیف پول دسکتاپ است، زیرا این کیف پول مستقیماً روی دستگاه فرد نصب می شود. با نصب برنامه کیف پول روی گوشی تلفن همراه می توانید به این کیف پول دسترسی پیدا کنید. از مزایای این مدل کیف پول می‌توان گفت که  این ارزها برای پرداخت اقلام روزانه در مکان‌هایی که از رمزارزها پشتیبانی می‌کنند نیز براحتی استفاده می‌شود. اما به دلیل آنلاین بودن ایمنی پایینی دارند و ممکن است نتوانید کلید‌های خصوصی را کنترل کنید. نقطه ضعف بالقوه کیف پول موبایل نسبت به سایر انواع کیف پول‌ها، متکی بودن به روز رسانی‌های مداوم توسط سازنده برنامه است.

کیف پول آنلاین یا روی وب

کیف پول تحت وب یا آنلاین دارای کمترین سطح امنیت است زیرا که  کلیدهای خصوصی را نمی توان کنترل کرد .ولی برای ارسال ارز دیجیتال به شخص دیگر بالاترین سطح راحتی را دارد. شما به راحتی می‌توانید از هر دستگاه یا مرور‌گر اینترنتی، به کیف پول‌های آنلاین دسترسی پیدا کنید.

کیف پول کاغذی

کلیدهای خصوصی و عمومی بر روی یک کاغذ چاپ می شود. به دلیل اینکه امکان هک آنها وجود ندارد، امنیت آنها نسبت به کیف پول الکترونیکی بالاتر است. امااحتمال گم شدن، سرقت و تخریب فیزیکی آن وجود دارد.

کیف پول سخت افزاری

 در این نوع از کیف پول ها، کاربر رمز شخصی خود را مستقیماً بر روی دستگاه وارد می کند و دسترسی هکرها به کلیدهای خود را تقریباً غیر ممکن می کند. کیف پول سخت افزاری نسبت به دیگر کیف پول ها دارای بالاترین سطح امنیت است. تنها هدف آن، ذخیره کلیدهای رمزنگاری شده خصوصی و عمومی شما در سخت افزار است. این نوع از کیف پول ها رایگان نیستند و در نتیجه  افرادی که بودجه کافی ندارند، به دلیل گران بودن کیف پول های سخت افزاری محدودیت استفاده از آن را دارند.

نکته قابل توجه این است که آیا همه ارزهای دیجیتال را در یک کیف پول می توان ذخیره کرد؟!

همه چیز به این بستگی دارد که کیف پول ارزی شما از چه امکاناتی پشتیبانی می‌کند. باید  کیف پول با ارز دیجیتال سازگار باشد. اگرچه هر کدام از آن‌ها دارای بلاک‌چین مختص به خود هستند، اما می‌توان از یک کیف پول چند ارزی استفاده کرد.  کیف پول‌های چند ارزی به کاربر این امکان را می‌دهد تا ارزهای دیجیتال‌ مختلف را درون یک کیف پول ذخیره کند.

چند نمونه از بهترین کیف پول ارز دیجیتال:

  • Bread Wallet

کیف پول ارز دیجیتال روی موبایل است که بسیار کاربر پسند و برای مبتدیان عالی است. نحوه استفاده از آن  به این صورت هست که  کد QR آدرس کیف پولی که می‌خواهید به آن وجه ارسال کنید را اسکن کرده و در نتیجه بیت کوین خود را در یک فروشگاه واقعی نیز خرج می‌کنید.فقط برای بیت کوین قابل استفاده است.

  • Ledger Nano S

کیف پول روی دستکتاپ می‌باشد زمانی که می‌خواهید از این کیف پول ارز دیجیتال برای کسی ارز ارسال کنید، باید کیف پول را به دستگاه خود وصل کنید و سپس پین شخصی خود وارد نمایید.

  • Jaxx

یکی از محبوب‌ترین کیف‌های پول چند ارزی است که برای دانلود روی اکثر دسکتاپ‌ها و موبایل‌ها در دسترس است.

  • Ledger

بهترین گزینه برای نگهداری بیت کوین، کیف پول سخت‌افزاری است و شرکت فرانسوی لجر (Ledger)، بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری را می‌سازد. از مزایای آن می‌توان به امنیت فوق‌العاده بالا، پشتیبانی از بیش از هزار ارز دیجیتال و توکن، قابلیت همگام‌سازی با نرم‌افزارهای کیف پول و اندازه و وزن مناسب می باشد اما به دلیل سخت‌افزاری بودن، برای استفاده‌های روزمره مناسب نیست.

  • Trezor

اولین سازنده کیف پول‌های سخت افزاری بیت کوین برای عموم است. این شرکت هم مانند لجر، بهترین و امن‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری دنیا را می‌سازد. کیف پول سخت افزاری ترزور مثل لجر کلیدهای خصوصی را به صورت کاملاً امن و آفلاین نگهداری می‌کند و هک کردن آن تقریباً غیرممکن است.

  • Mycelium

یکی از بهترین کیف پول‌های موبایل برای ذخیره‌سازی بیت کوین است. این کیف پول برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS در دسترس است. این کیف پول را می‌توان به کیف پول های سخت‌افزاری هم متصل کرد و همچنین برای خرج کردن و انتقال مبالغ داخل کیف پول‌های کاغذی می‌شود از آن بهره برد.

  • Electrum

این کیف پول در سال ۲۰۱۱ برای دسکتاپ و هم برای مبایل با سیستم عامل اندروید  توسعه داده شد و به صورت مداوم توسط جامعه توسعه‌دهندگان آن به‌روز می‌شود.  نسخه دسکتاپ این کیف پول برای سیستم‌ عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک توسعه داده شده است و برای استفاده از آن نیاز به دانلود کل بلاک چین نیست.  یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است. البته اگر تازه‌کار هستید، استفاده از کیف پول الکتروم خیلی توصیه نمی‌شود، چون از نظر رابط کاربری مناسب کاربران مبتدی نیست.

  • Coinomi

این کیف پول نیز برای برای دسکتاپ و موبایل قابل استفاده می‌باشد.  از همه مهمتر رابط کاربری فوق‌العاده‌اش کار را برای هر کسی و با هر دانشی راحت کرده است.

  • Trust Wallet

این کیف پول علاوه بر بیت کوین، از بیش از ۴۲ کوین و صدها توکن مختلف پشتیبانی می‌کند و برای سیستم‌‌عامل‌های اندروید و iOS در دسترس است.

  • Exodus

یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های موجود است و از سال ۲۰۱۵ موجود برای موبایل و دسکتاپ می‌باشد.

  • Bitcoin Wallet

در حال حاضر فقط برای سیستم‌عامل اندروید در دسترس است. نحوه بک آپ گرفتن در بیت کوین والت کمی متفاوت است و به جای کلمات پشتیبانی، به کاربر یک فایل داده می‌شود که در صورت پاک شدن کیف پول، با آن فایل می‌تواند دارایی‌های خود را بازیابی کند.

  • Blockchain.com

این کیف پول با نرم‌افزاری که برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS ارائه داده، امکان استفاده راحت‌تر را برای کاربران موبایل فراهم کرده است.  پذیرش رو به افزایش 30 میلیون کیف پول از سوی کاربران و تراکنش 200 میلیون دلاری از  ویژگی‌های جالب توجه آن اس. که در بین سایر کیف پول‌ های ارز دیجیتال رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

  • KeepKey

یکی دیگر از انواع کیف پول‌های سخت افزاری بیت کوین است که محبوبیت قابل توجهی پیدا کرده است.

  • Green Adrdress

شانگر آن است که یک کیف پول موبایل چقدر می‌تواند متنوع باشد. در این کیف پول، بر روی کلید‌های خصوصی و عمومی خود کنترل کاملی خواهید داشت.  با استفاده از حالت «فقط تماشا» شما می‌توانید بدون دسترسی کامل به کیف پول، موجودی خود را با سرعت بالایی بررسی کنید یا وجهی را دریافت کنید. بنابراین زمانی که شما از اینترنت Wi-Fi همگانی استفاده می‌کنید، باز هم دسترسی به برنامه امن خواهد بود.

کیف پول کاغذی بیت کوین

هر کیف پول کاغذی یک کلید خصوصی و یک آدرس دارد. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید کلید خصوصی خود را برای کسی بفرستید. کلید خصوصی به منزله دسترسی به تمام بیت کوین‌های یک کیف پول است. برای دریافت بیت کوین فقط کافی است که آدرس را به فرستنده بدهید. برای خرج کردن مبالغ موجود در کیف پول هم لازم است که کلید خصوصی خود را در یکی از نرم‌افزارهای معتبر کیف پول بیت کوین مثل الکتروم وارد (import) کنید و یا با استفاده از نرم‌افزارهای موبایل مثل مای‌سلیوم، کد QR آن را اسکن کنید.

شما هم بخواهید برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال اقدام نمایید، پیشنهاد می‌شود قبل از هر چیز مقاله های مرتبط با این مقاله یعنی مقاله (ارز فیات، دیجیتال و رمزارزها) سپس مقاله (مزایا و معایب ارزهای دیجیتال)  و در آخر (آینده ارزهای دیجیتال) را مطالعه کنید سپس می‌توانید با کمک سایت ثبت نام دات کام برای سایت های خرید و فروش ارز الکترونیک حساب شخصی باز کنید. ثبت نام در سایت ها و اپلیکیشن ها با پرداخت بین المللی از طریق سایت ثبت نام دات کام نیز از همین طریق قابل اجراست. با مراجعه به بخش پول های الکترونیک، می‌توانید برای ثبت نام در سایتهای موجود اقدام کنید. اگر سایت مورد نظر خود را در گزینه ها نمی بینید، با ارسال فرم درخواست، در صورت امکان آن را به سایت ما اضافه کنید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *