پولکادات (Polkadot) چیست؟ – پولکادات یک پروتکل متن باز است که به گفته سازنده آن گاوین وود یکی از توسعه‌دهنده‌های اصلی رمزارز اتریوم، نسل بعدی تکنولوژی بلاکچین است. البته برای انجام این کار باید زیر ساخت های لازم به خوبی ایجاد شود تانه تنها از ایده ها و مفاهیم جدید پشتیبانی کند بلکه دستیابی به قابلیت ارتباط با سایر بلاکچین ها وجود داشته باشد .تیم پولکادات بر روی امنیت، مقیاس پذیری بلاکچین و نوآوری های آن بسیار تمرکز می کردند.  از این پلتفرم به عنوان تسهیل‌کننده نسل بعدی وب web3 صحبت می‌شود.  که انحصار اینترنت را می‌شکند و آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

دکتر گوین وود (Gavin Wood)، پیتر چابن (Peter Czaban) و رابرت هابرمایر (Robert Habermeier) سه تن از ایده‌پردازان و بنیان‌گذاران اصلی پولکادات هستند.

 تاریخچه مختصر پولکادات

ابتدا مفهوم سازی جهت ارز دیجیتال پولکادات انجام شد.

در ماه مه ۲۰۱۸، موتور انتقال حالت در ریلِی‌چین راه‌اندازی شد و سازوکار حاکمیت درون‌زنجیره‌ای یعنی onchain برنامه‌ریزی شد.

در ژوئیه ۲۰۱۸، پشتیبانی از پاراچین‌ها که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم عنوان شد. همچنین قابلیت پاداش‌دهی و جریمه به الگوریتم اجماع اثبات سهام افزوده شد. سپس راه‌اندازی تست‌نت «Krumme Lanke» و اولین ارتقای خودکار آن از طریق مکانیسم حاکمیت انجام شد.

اکتبر ۲۰۱۸، تست نت BBQ-Birch که یک زنجیره مبتنی بر WASM یا وب‌اسمبلی است.  برای اجرای قراردادهای هوشمند بر روی سابستریت ایجاد گردید.

راه اندازی Alexander

ژانویه ۲۰۱۹، ابزار نهایی‌سازی GRANDPA به مکانیسم اجماع افزوده گردید و همچنین تست‌نت Alexander راه‌اندازی شد.

مه ۲۰۱۹، ران‌تایم برای بهینه‌سازی تست‌نت Alexanderارتقا پیدا کرد. همچنین قابلیت‌های جدید سهام‌گذاری برای کمک به ایمن‌سازی نودهای اعتبارسنج ارتقا پیدا کرد. و بهینه‌سازی GRANDPAانجام شد.

بعد از مرحله مفهوم سازی، در اوت ۲۰۱۹، کوساما نسخه اولیه و حسابرسی‌نشده پولکادات را عرضه کرد. این زنجیره یک بلاک چین مجزا بر روی شبکه Canary بود و هدف آن آزمایش مکانیسم حاکمیت، سهام‌گذاری و شاردینگ بود.

سپتامبر ۲۰۱۹، پلتفرم کوساما از اجماع اثبات سهام به اثبات سهام نامزدشده (NPoS) تغییر یافت. در این بروزرسانی قابلیت انتخاب اعضای شورای کوساما فعال شد. که موجب شد تمامی معاملات زنجیره اولیه، در این زنجیره گنجانده شود و در نهایت حساب‌های کاربران بدون تغییر باقی مانده است. به‌روزرسانی v۰.۶.۱۸ شامل ارتقای GRANDPA به نسخه ۰.۱۰.۰

نوامبر ۲۰۱۹، قابلیت ذخیره‌سازی نگاشت پیشوند افزوده شد. همچنین بازسازی سیستم حاکمیت شبکه انجام شد.

۲۰۲۰ زنجیره اصلی پولکادات راه‌اندازی شد

۲۷ می ۲۰۲۰ زنجیره اصلی پولکادات راه‌اندازی شد. در نسخه اولیه یک شبکه مبتنی بر الگوریتم اثبات اقتدار (PoA) و با مشارکت ۶ اعتبارسنج از بنیاد وب۳ فعالیت می‌کردند. این شبکه به سرمایه‌گذاران اولیه DOT این قابلیت را می‌داد که توکن‌های خود را دریافت کرده و درخواست خود برای راه‌اندازی یک فول نود اعتبارسنج یا گزیننده در طراحی NPoS نسخه آینده شبکه را به ثبت برسانند.

ژوئن ۲۰۲۰، بنیاد وب۳ اولین همه‌پرسی را به‌منظور انتقال به فاز دوم شبکه اصلی پولکادات، در میان نودهای اعتبارسنج برگزار کرد. بنابراین در جهت تمرکززدایی از شبکه گام مهمی برداشته شد و تعداد اعتبارسنج‌های فعال را از ۲۰ نود، به حدود ۲۰۰ نود افزایش داد. در این مرحله، خریداران اولیه DOT  در ازای دریافت بخشی از پاداش تورم دارایی‌ها، توکن‌های خود را سهام‌گذاری کرده و اعتبارسنج‌های مورد اعتماد خود را انتخاب کردند.

کلید superuser برای ارتقای شبکه

ژوئیه ۲۰۲۰، بنیاد وب۳ از کلید superuser به‌منظور ارتقای شبکه و فعال‌سازی تمامی قابلیت‌های حاکمیتی شبکه استفاده کرد. در این به‌روزرسانی به ۱۳ عضو جدید شورا و تمامی دارندگان توکن‌های DOT اجازه داشتند تا  پیشنهادهای خود را جهت  بهبود شبکه ارائه دهند. سپس رأی‌گیری برای اعمال تغییرات بر روی شبکه انجام شد.

پولکادات دارای یک کمیته فنی سه‌نفره است که به نسبت ۲ به ۱ در اختیار شرکت پریتی تکنالجیز و بنیاد وب۳ می‌باشد . هنگام بروز مشکلات فنی در شبکه، اعضای این کمیته می‌توانند تغییرات موردنظر خود را به‌صورت یک پیشنهاد اضطراری به شورای پولکادات ارسال کنند که در صورت تأیید شورا، تغییرات فوری در شبکه اعمال شوند.

ژوئیه ۲۰۲۰، اولین همه‌پرسی به‌منظور حذف امتیاز superuser که در اختیار بنیاد وب۳ بود توسط شورای پولکادات پس از دریافت اختیارات و مسئولیت‌های حاکمیتی، برگزار گردید. بنابراین مدیریت شبکه و به‌روزرسانی‌های اساسی از Sudo گرفته شد. ، اکنون پولکادات از حالت زنجیره کاندید، به شبکه رسمی خود انتقال یافته و دیگر یک شبکه مجوزمحور (permissioned) محسوب نمی‌شود.

تغییر واحد توکن‌های دات

۱۸ اوت ۲۰۲۰، قابلیت آزادسازی انتقال توکن‌های دات سهام‌گذاری شده، بر اساس یک همه‌پرسی آن‌چین، از بلاک شماره ۱٬۲۰۵٬۱۲۸ اجرایی شد. توجه داشته باشید که فرایند تغییر واحد توکن‌های دات، ۷۲ ساعت بعد از بازشدن نقل و انتقالات انجام خواهد شد. در این فرایند، تعداد توکن‌های دات به ۱۰۰ برابر افزایش می‌یابد اما ارزش دلاری آن تغییری نخواهد کرد.

۲۱اوت ۲۰۲۰، اولین همه‌پرسی رسمی جامعه پولکادات انجام شد .نهایتا نسبت ارزش توکن‌های دات و خردترین واحد آن «پلانک (Planck)» با ضریب صد افزایش یافت. و در بلاک شماره ۱٬۲۴۸٬۳۲۸ به وقوع پیوست. موجودی توکن‌های دات در تمامی حساب‌ها ۱۰۰ برابر شد. بنابراین، میزان عرضه کلی توکن‌های دات از ۱۰ میلیون توکن به ۱ میلیارد توکن افزایش یافت.البته توجه داشته باشید که  تغییری در ارزش دلاری موجودی کاربران به‌وجود نیامد زیرا ارزش دلاری هر توکن دات ۱۰۰ برابر کاهش یافت.

پیش بینی می شود که پس از آنکه فرایند مزایده پاراچین‌ها و سیستم پیام‌رسان XCMP به‌طور کامل فعال شوند، شبکه پولکادات به حداکثر توان عملیاتی ریلِی‌چین دست خواهد یافت. زمان و نحوه انجام این تغییرات برعهده دارندگان توکن دات خواهد بود.

آشنایی با توکن پولکادات

توکن اختصاصی شبکه پولکادات، DOTمی‌باشد. برای پرداخت تراکنش‌های درون شبکه‌ای از این توکن استفاده می شود. اخیرا امکانات و ارزشمند بودن پولکادات مشخص شده است و باعث افزایش چشمگیر قیمت این ارز (DOT) شده است. در حال حاضر ارز DOT در بین ۱۰ ارز برتر ارزهای دیجیتال می‌باشد و ارزش مارکت آن بیش از 26 میلیارد دلار است.

از جمله امتیازات دات این است که مدیریت رویدادهای خاص مانند به‌روزرسانی و رفع مشکلات پروتکل به صاحب آن داده می‌شود. همچنین برای کاربران عادی بسیار پاداش دارد. به طوریکه اگر از اثبات سهام از طریق کیف پول‌ یا صرافی‌هایی مانند بایننس که از اثبات سهام پولکادات پشتیبانی می‌کنند استفاده کنند و دارایی خود را برای کسب سود به شبکه اختصاص دهند. پاداش اثبات سهام پولکادات چیزی بین ۵ تا ۲۰ درصد در سال است. این روش ایمنی شبکه را تضمین می‌کند.

سرمایه‌گذاران عزیز، سرمایه‌گذاری روی پولکادات مانند هر سرمایه‌گذاری سالم دیگری، همواره دارای ریسک است و قبل از هر اقدامی باید تحقیقات کامل صورت بگیرد. وب‌سایت ثبت‌نام هیچ توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری در پولکادات و سایر ارزهای دیجیتال نمی‌کند.

بلاک‌چین باعث خاص شدن پولکادات شده است؟

بلاک چین بیت کوین و زیرمجموعه های آن مانند نظیر بیت کوین کش ، لایت کوین و بیت کوینsv ، نسل اول بلاک چین هستند که هدف بلاک چین‌‎های نسل یک در ذخیره و انتقال امن ارزش، به‌صورت غیرمتمرکز و همتابه‌همتا خلاصه می‌شود. همچنین بلاک چین‌های ارائه‌دهنده قرارداد هوشمند نظیر اتریوم نسل دوم بلاک چین می باشند. که با هدف رفع مشکلات دنیای واقعی مانند امور مالی  غیرمتمرکز، اینترنت، رهگیری کالاها، مدیریت اسناد و مدارک، مدیریت سامانه‌های حمل ونقل، مدیریت هویت‌های دیجیتال، ثبت مالکیت مادی و معنوی، ذخیره‌سازی غیرمتمرکز و پردازش ابری غیرمتمرکزوارد شدند.

پیشتازان نسل سوم

در نهایت پولکادات در کنار کازمز و کاردانو، پیشتازان نسل سوم بلاک چین‌ به شمار می‌آیند. که هدف آن نیز رفع محدودیت‌ها و چالش‌های فعلی بلاک چین است. هیچ بلاک چینی به‌تنهایی نمی‌تواند همه اهداف و کاربردها را به‌شیوه صحیح و امن محقق کند.  شبکه پولکادات سعی دارد همه بلاک چین‌های مختلف را کنار هم گردآوری کند و پلتفرم  با کیفیت برای پروژه‌های غیرمتمرکز ارائه دهد.

نکات مثبت پولکادات نسبت به سایر بلاک چین‌ها

طراحی شبکه منحصربه‌فرد پولکادات، مزایای قابل‌توجهی را نسبت به سایر پلتفرم‌های بلاک چینی دارد مانند:

  • مقیاس‌پذیری

توانایی بزرگ‌‌شدن و افزایش ظرفیت یک سیستم در هنگام افزایش پردازش‌ها نشان دهنده مقیاس پذیری است.  بلاک چین‌ها جهت پردازش حجم عظیم تراکنش‌های غیرمتمرکز خود محدودیت‌ دارند. محدودیت‌های عملیاتی و عملیات‌های پیچیده و زمان‌بر در بلاک چین‌های ابتدایی، موجب به تأخیر افتادن تراکنش‌ها می‌شود و درنتیجه موجب افزایش کارمزدها می‌شود.

اما توسعه‌دهندگان پولکادات با کمک  روشی به نام (شاردینگ ناهمگون ) این مسأله را حل کرده‌ اند. بدین صورت که  چندین بلاک چین مستقل به نام پاراچین از طریق یک شبکه واحد به یکدیگر متصل شده‌اند. در نهایت باعث می‌شود که تراکنش‌ها به‌صورت موازی پردازش داشته باشند و در بستری امن با یکدیگر تبادل داشته باشند.

هر زنجیره در شبکه برای کاربرد خاص خود بهینه‌سازی می‌شود. این مدل نسبت به  مدل یک پروتکل برای همه کاربردها که نسل دوم از آن استفاده می‌کنند مقیاس‌پذیری بیشتری دارد. طبق تحقیقات انجام شده سرعت ثبت تراکنش‌ها بدون استفاده از پاراچین‌ها ۱,۰۰۰ تراکنش بر ثانیه می‌شد در حالیکه  با حداکثر توان عملیاتی پاراچین‌ها می‌تواند به حدود ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ تراکنش بر ثانیه هم برسد.

  • قابلیت ارتقای شبکه بدون انجام هاردفورک

روزانه با بروزرسانی برنامه‌ها، بازی‌ها و مرورگرها بسیار روبه‌رو می‌شویم. و به گونه‌‌ای کاملا برای ما عادی است. بلاک چین‌ها نیز مانند همه نرم‌افزارها، به‌منظور کارکرد صحیح نیازمند به‌روزرسانی هستند. البته بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها‌، بازی‌ها و مرورگرهاست. بلاک چین‌های نسل اول و دوم  برای انجام به‌روزرسانی نیازمند انشعاب یا همان فورک‌کردن، شبکه هستند. یعنی زنجیره‌ای جدید با قوانینی جدید ایجاد می‌کنند. و کاربران را به سمت آن زنجیره می‌برند.

اما برنامه‌ریزی و اجرای یک فورک بسیار زمان بر است و گاها ماه‌ها طول می‌کشد. مشکل بزرگتر آنجاست که انجام هاردفورک‌های پی‌در‌پی در شبکه باعث چند دستگی جامعه کاربران و توسعه‌دهندگان شبکه می‌شود.

در شبکه پولکادات بلاک چین‌ها بدون نیاز به فورک کردن زنجیره از طریق سیستم حاکمیتیِ درون زنجیره‌ای ، خود را به‌روزرسانی می‌کنند. در نتیجه سرعت آن نیز افزایش چشمگیری داشته است. خطرات ناشی از هاردفورک‌های چالش‌برانگیز شبکه را نیز کاهش داده است.

  • قابلیت تبدیل مستقیم ارزهای دیجیتال به یکدیگر

زیرا بلاک چین‌ها نسبت به هم بسیار تفاوت دارند.

  • مدیریت شفاف و غیرمتمرکز

 شبکه پولکادات توسط دارندگان ارز دیجیتال دات به روشی شفاف و منصفانه مدیریت می‌‌کنند. آنها می‌توانند پیشنهادات خود را برای تغییر پروتکل ارائه داده و به پیشنهادات موجود رأی دهند. آنها همچنین می‌توانند در انتخاب اعضای شورای حاکمیت که نماینده تمامی ذی‌نفعان شبکه هستند، مشارکت کنند.

  • تعامل‌پذیری و ارتباط میان‌زنجیره‌ای

هرچقدر تعداد بلاک چین‌ها با کاربرد خاص افزایش ‌یابد، نیاز به ارتباطات میان‌زنجیره‌ای و تعامل‌پذیری بلاک چین‌ها نیز افزایش می‌یابد.  تعامل‌پذیری و پیام‌رسانی میان‌زنجیره‌ای پولکادات، امکان برقراری ارتباط، مبادله ارزش و به اشتراک ‌گذاشتن عملکردها را برای بلاک چین‌های فعال در شبکه فراهم می‌سازد و از نوآوری‌‌های بیشتر در این ساختار استقبال می‌کند.

پاراچین‌های پولکادات با کمک  پل‌های بلاک چینی همچنین می‌توانند با پروتکل‌های غیر متمرکز مانند بیت کوین و اتریوم هم تعامل داشته باشند.

 بلاکچین بریج (Blockchain Bridge) چیست؟

چهار اصطلاح کاربردی که در لایت پیپر (Light Paper) پولکادات مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • ریلِی چین: (Relay Chain)  تمام بلاک چین های جداگانه به شبکه اصلی پولکادات یعنی ریلی چین وصل می‌شوند. در اصل قلب شبکه پولکادات و عنصر هماهنگ‌کننده تمامی اجزای شبکه است. همچنین همه تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی شبکه پولکادات، در همه‌پرسی‌های برگزارشده با مشارکت صاحبان توکن‌های دات در ریلِی‌چین انجام می‌گیرد.
  • پاراچین: (Parachain)  مخفف کلمهParallelized Chains به معنی زنجیره‌های موازی است. که بلاک چین‌های تک زنجیره‌ای را به صورت موازی و از طریق شبکه پولکادات اجرا می‌کند. تراکنش‌های انجام‌شده در هر پاراچین، توسط نودهای رابط Collators پردازش می‌شوند و در بلاک‌ها ثبت می‌گردند. همچنین هر پاراچین  با ارسال و دریافت تراکنش می تواند با دیگر پاراچین‌ها در ارتباط باشد.
  • پاراتریدها (Parathreads):: صاحبان ارز یا برنامه‌های غیرمتمرکز گوناگون، می‌توانند به‌جای اتصال همیشگی به ریلِی‌چین، با مبلغی بسیار کمتر یک پاراترید داشته باشند و تنها در مواقع موردنیاز به ریلِی چین متصل شوند. به این معنی که پاراتریدهای گوناگون در صورت نیاز به ثبت بلاک روی ریلِی‌چین، با شرکت در یک مزایده عمومی اسلات بعدی شبکه را در اختیار گرفته و بلاک خود را به ریلِی‌چین ارسال می‌کنند.
  • بریج چین: (Bridge Chain)   این پل‌ها با ساختار غیرمتمرکز و بدون نیاز به اعتماد خود، به‌منظور برقراری ارتباط میان بلاک چین‌های متفاوت، با قوانین اقتصادی و زیرساخت‌های فنی متفاوت جهت دریافت تراکنش از سایر بلاک چین‌های سنتی نظیر بیت کوین و اتریوم مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین مشکل ایزوله‌‌بودن بلاک چین‌ها برطرف شده و تعامل‌پذیری میان شبکه‌های بلاک چینی گوناگون محقق می‌شود.

نقش‌ مهم مشارکت کنندگان در شبکه پولکادات

در بلاکچین پولکادات، 4 نقش اساسی و مهم وجود دارد که پاداش دریافت می‌کنند:

Validators: نودهای اعتبارسنج که مسئولیت حفظ امنیت بلاکچین اصلی را دارند. سهامداران می‌توانند خودشان جهت ذخیره دات‌های خود تبدیل به یک اعتبارسنج شوند و بلاک‌های بلاکچین را بسازند. اگر در این روندعملکرد صحیح داشته باشند به نودهای اعتبار سنج پاداش شبکه یا کارمزد تراکنش داده می‌شود.

Collators: تراکنش‌های کاربران توسط  نودهای رابط هر پاراچین جمع آوری و اجرا می‌شوند. این تراکنش‌ها در یک بلاک گردآوری شده و به نودهای اعتبار سنج تحویل داده می‌شود.

Naminators: نودهای گزیننده، خود مستقیماً کار اضافه کردن بلاک‌ها را بر عهده نمی‌گیرند، بلکه اعتبار سنج‌های قابل اعتماد را انتخاب می‌کنند تا در امنیت شبکه سهیم شوند. بنابراین نیازی به مصرف برق بالا و دستگاه‌های قدرتمند اعتبار سنج‌ها نیست. درمقابل سود کمتری به دست می‌آورند.

Fishermen: نقش نظارت برکار نودهای رابط و Validators ها بر عهده نود ناظر یا فیشرمن ها است. تا در صورت نیاز جلوی خرابکاری را بگیرند. اگر نود ناظر تخلفی را که واقعاً اتفاق افتاده است گزارش کند پاداش قابل توجهی از شبکه دریافت می‌کند.

نحوه ذخیره پولکادات (DOT)

این ارز دیجیتال نیز مانند بقیه ارزهای دیجیتال در یکسری کیف‌های پول نرم افزاری و سخت افزاری نگهداری می شود. جهت تکمیل اطلاعات خود به قسمت انواع کیف پول در وبلاگ ثبت نام دات کام مراجعه نمایید. در زیر چند نمونه از کیف‌پولهای رایج را عنوان می‌کنیم:

  • کیف پول دیجیتال Parity Signer 
  • کیف پول Polka Wallet
  • کیف پول Trust
  • کیف پول Math Wallet
  • کیف پول Ownbit
  • کیف پول Lunie
  • کیف پول Safepal

رویکرد پولکادات فراتر از انتقال داده و دارایی است.

شاید با مطالعه این مقاله، به این نتیجه رسیده باشید که پولکادات کامل‌ترین، هوشمندانه‌ترین و خلاقانه‌ترین بلاک چین موجود در میان هزاران پروژه بلاک چینی دیگر است، اما به نظر کارشناسان، هنوز زود است که چنین اظهارنظری درباره پولکادات داشته باشیم.

پولکادات در پلتفرم خود کاربران را تشویق می کند تا برای سهام گذاری و باندینگ تلاش کنند.
همچنین استیکینگ توکن ها یا اثبات سهام در بلاکچین ، برای کاربرانی است که کوین های خود را در شبکه ذخیره می‌کنند و پاداش می‌گیرند.
طبق گفته تیم توسعه‌دهنده پولکادات، این پروژه قصد دارد با گردآوری بهترین ویژگی‌ها از بلاک چین‌های چندمنظوره، راه را برای ظهور برنامه‌های غیرمتمرکز با کاربردهای واقعی هموار کرده و دسترسی به خدمات غیرمتمرکز را برای همه کاربران تسهیل کند.

مثال

برای مثال: تصور کنید در آینده‌‎ای نه‌چندان دور طوفان سهمگینی به ‌راه افتاده و در این بین به خودروی شما آسیب شدیدی وارد شده است. یک اوراکل یا انتقال‌دهنده پیام به بلاک چین که مخصوص آب‌و‌هوا است، وقوع طوفان را تأیید و در بلاک چین خود ثبت می‌کند. سپس یک پلتفرم دیگر با کمک سنسورها و دستگاه‌های مختلف، میزان آسیب واردشده به خودروی شما را محاسبه و در بلاک چین خود ثبت می‌کند.

هر دو بلاک چین با ارسال تراکنشی به بلاک چین شرکت بیمه شما، شرایط را گزارش می‌کنند و بلاک چین بیمه، بر اساس قرارداد هوشمند خود، معادل خسارت را به حساب شما انتقال می‌دهد. تمام این فرایند کاملاً هوشمند و بدون نیاز به واسطه‌ها و بازرسان انجام می‌شود. ارتباط میان این بلاک چین‌ها، نیازمند وجود شبکه پولکادات است.

دسترسی ها آسان

بنابراین وجود چنین توانایی پولکادات را متمایز ساخته است.  تیم توسعه‌دهنده پولکادات قصد دارند با گردآوری بهترین ویژگی‌ها از بلاک چین‌های چندمنظوره، راه را برای ظهور برنامه‌های غیرمتمرکز با کاربردهای واقعی باز کنند و دسترسی به خدمات غیرمتمرکز را برای همه کاربران آسان سازند.

ده میلیون عرضه اولیه پولکادات تا به امروز، ماکزیمم سرمایه نیست. سازندگان پیش بینی می‌کنند احتمالا همانند اتریوم، پولکادات نیز در آینده دارای یک عرضه سالیانه و خارج از برنامه، به منظور تشویق گره‌ها به شرکت در شبکه باشد.

خرید ارز دیجیتال DOT

تلاش ما در این مقاله، صرفاً بر معرفی شبکه پولکادات و کاربردهای آن می‌باشد و هیچ‌گونه اظهارنظر درباره آینده این پروژه و موفقیت نهایی آن، نداریم.

کاربران و علاقمندان خرید این ارز دیجیتال قادر به خرید در صرافی‌های معتبر هستند. صرافی بایننس ارز دیجیتال دات را در روز ۲۹ مرداد ۹۹ به لیست مبادلات خود اضافه کرد. و معاملات فیوچرز این ارز دیجیتال نیز به پلتفرم این صرافی اضافه گردید. اما اکنون که ایران تحریم است و ما نمی توانیم به طور مستقیم از صرافی‌های خارج از کشور خرید داشته باشیم. جای نگرانی نیست شما با کمک سایت ثبت نام که ارائه دهنده کلیه خدمات پرداخت بین‌المللی می‌باشد می‌تواند به راحتی با پرداخت ریال هر ارزی را که دوست دارید خریداری نمایید. جهت اطلاعات بیشتر با پشتیبانان ما در تماس باشید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *