شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام لاتاری

 

1.     شرایط تحصیلی برای ثبت نام

در زمان ثبت نام، شما باید دارای حداقل دیپلم معدل دیپلم آمریکا باشید. این دیپلم در آمریکا 12 ساله است و مانند دیپلم نظام قدیم ایران میباشد. در نظام جدید، با اخذ دیپلم 11 ساله و تمام کردن یک سال مدرک پیش دانشگاهی یا یک سال در دانشگاه، برای اقدام برای این ویزا واجد شرایط میباشید.

·        در صورت تحصیل در سیستم آموزشی اتریشی ( 6 سال ابتدایی و 6 سال متوسطه ) مدرک تحصیلی شما پذیرفته است.

·        در صورت تحصیل در سیستم آمورشی فرانسوی ( 5 سال ابتدایی، 3 سال راهنمایی، 4 سال متوسطه ) مدرک تحصیلی شما پذیرفته است.

·        اگر در سیستم نظام جدید ( 5 سال ابتدایی، 3 سال راهنمایی، 3 سال متوسطه و یک سال پیش دانشگاهی ) گذراندید، مدرک تحصیلی شما پذیرفته است..

·        اگر در سیستم نظام فعلی ( 6 سال ابتدایی، 3 سال راهنمایی، سه سال متوسطه ) تحصیل کرده اید، مدرک تحصیلی شما پذیرفته است.

·        اگر مدرک تحصیلی دانشگاهی دارید یا در حال تحصیل در دانشگاه هستید شما واجد الشرایط هستید.

·        اگر آخرین مدرک تحصیلی شما، دیپلم فنی حرفه ای است و وارد دانشگاه نشده اید، شما باید از طریق احراز شرط سابقه شغلی، ثبت نام لاتاری کنید.

 

 

2.     شرط جایگزین تحصیل در لاتاری

اگر در 5 سال گذشته، دو سال سابقه کار در مشاغلی تخصصی دارید که پیش از استخدام نیاز به حداقل دو سال سایقه ی کار داشته، یا مشاغلی که در سایت Onetonline.org دارای امتیاز SVP 7 به بالا هستند، شما واجد الشرایط هستید و برای ثبت نام لاتاری نیاز به مدرک دیپلم ندارید.

نمونه ی این مشاغل مانند مشاغل مدیریتی ( مدیر داخلی، مدیر اجرایی، مدیر عامل، … ) ، برنامه نویسی، طراحی گرافیک و غیره جزو مشاغل مجاز هستند و اگر در این مشاغل حداقل در 5 سال گذشته دو سال سابقه دارید نیاز به دیپلم تحصیلی ندارید.

نکته: اگر شرکت شما بیش از 2 سال است که ثبت شده و حتی فعالیت اقتصادی نداشته و شما یکی از اعضای هیئت مدیره آن هستید، شما واجد الشرایط برای ثبت نام لاتاری هستید.

 

3.     شرط محل تولد برای لاتاری

در قوانین مهاجرتی آمریکا، اتباع کشورهایی که در پنج سال گذشته بیش از 50000 ویزای مهاجرتی آمریکا را دریافت کردند مانند کانادا و هند و چین، مجاز به شرکت در این برنامه نیستند. خوشبختانه این محدودیت فعلا شامل اتباع ایرانی نمیشود.

نکته: اگر شما متولد یکی از کشورهایی که برای ثبت نام لاتاری مجاز نیستند، هستید اما یکی از والدین شما متولد یکی از کشورهای مجاز هستند، شما میتوانید از سهمیه والدین برای ثبت نام لاتاری استفاده کنید. مثلا اگر متولد بریتانیا هستید کهجزو کشور های غیر مجاز برای این نوع ویزا میباشد، و یکی از والدین شما متولد ایران است، هنوز میتوانید در این برنامه شرکت کنید.

4.     شرط سنی ثبت نام لاتاری

ثبت نام لاتاری آمریکا شرایط ویژه ی سنی ندارد. ولی داشتن دیپلم دوازده ساله و یا 2 سال سابقه ی کاری در مشاغل خاص عملا محدودیت برای افرادی که هنوز دیپلم خود را تمام نکرده اند ایجاد میکند.

5.      مدارک لازم برای ثبت نام لاتاری

·        پاسپورت

پاسپورت معتبر متقاضی اصلی مورد نیاز است. یعنی فرزندان و همسر متقاضی، فعلا نیازی به پاسپورت ندارند. کما اینکه در صورت برنده شدن، برای سفر به آمریکا همگی نیاز به پاسپورت معتبر دارند.

·        عکس مناسب با مشخصات ویژه

 همه ی اعضای خانواده عکس مناسب لاتاری به صورت دیجیتالی نیاز دارند. برای دیدن جزییات این عکس، به بخش ویژگی های عکس مناسب لاتاری مراجعه کنید.

·        فرم ثبت نام لاتاری

هر ثبت نام نیاز به تکمیل یک فرم 5501 دارد.

دقت داشته باشید که هر شخص واجد الشرایط میتواند فقط یک ثبت نام داشته باشد. مثلا در یک خانواده سه نفره که فرزند 17 ساله دارای دیپلم دارند، اگر مادر خانواده ثبت نام انجام دهد، پدر و فرزند 17 ساله زیر مجموعه اش خواهند بود. اگر پدر خانواده انجام دهد، مادر و فرزند 17 ساله زیر مجموعه اش خواهد بود. در صورت ثبت نام فرزند خانواده، این ثبت نام یک ثبت نام لاتاری انفرادی خواهد بود.

 

اطلاعات مورد نیاز هنگام پر کردن فرم ثبت نام لاتاری

·        اطلاعات دقیق و کامل هویت متقاضی، مطابق با پاسپورت

·        اطلاعات هویتی متقاضی همچنان مطابق شناسنامه

·        آدرس پستی متقاضی

·        آدرس محل زندگی فعلی متقاضی

·        میزان تحصیلات

·        وضعیت تاهل

·        ایمیل و شماره تلفن تماس

·        اطلاعات هویت همسر متقاضی مطابق شناسنامه

·        اطلاعات هویت فرزندان زیر 21 سال و مجرد مطابق شناسنامه

 

نتیجه گیری

لاتاری ساده ترین، سریعترین و ارزان ترین روش مهاجرت به آمریکا و اخذ ویزای آمریکا یا اقامت دائم میباشد. پس از برنده شدن، هزینه های اداری برای هر برنده لاتاری 600 دلار است. به همین جهت این روش مهاجرت را ارزان ترین روش مهاجرت مینامند.

*نکته: در صورت نداشتن شرایط و الزامات این برنامه، شما هنوز میتوانید ثبت نام لاتاری انجام دهید اما در نظر داشته باشید که اگر برنده شوید باید این شرایط را در سفارت ارائه کنید. در صورتی که نتوانید شرایط مورد نظر برای این برنامه را ارائه دهید، ویزای لاتاری برای شما صادر نخواهد شد.

**نکته: میزان تحصیلات شما ارتباطی به میزان شانس برنده شدن شما در لاتاری ندارد و در صورت فاقد شرایط بودن اقدام از طریق مدرک تحصیلی، میتوانید از سابقه ی شغلی برای اقدام کردن استفاده کنید.

***نکته: در عدم وجود روابط دیپلماسی بین آمریکا و ایران، دولت آمریکا نمیتواند از مدارک ارائه شده استعلامی بگرد. اگر با جعل مدارک برای لاتاری اقدام کنید و برنده شده و ویزا دریافت کردید، این عمل مجرمانه است و در آمریکا برای مقابله با آن تنبیهاتی در نظر گرفته شده است.