بورس یا ارزهای دیجیتال؟ – این روزها همه در رابطه با بورس وارزهای دیجیتال صحبت می‌کنند. افراد علاقه مند به کسب درآمد به دنبال راه ورود به بازار های مالی هستند. پرتکرارترین سوالی که ­این‌روز ها از تیم پشتیبانی سایت ثبت نام پرسیده می‌شود این است که معامله در بازار ارز دیجیتال بهتر است یا معامله در بورس؟ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟ آیا خرید و فروش ارزهای دیجیتال بهتر از خرید و فروش سهام بورس است؟ تفاوت­ ها و شباهت­ های این ۲ بازار چیست؟ تفاوت سرمایه گذار و تریدر چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال و بازار بورس تفاوت‌ها و شباهتهای بسیاری با هم دارند. مقایسه بین این دو بازار مالی برای هر شخص متفاوت و منحصر به فرد است. اما اگر شما سابقه‌ی سرمایه گذاری در بورس را داشته باشد، سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال برایتان کار پیچیده ای نخواهد بود. در این مقاله سعی داریم شما را بیشتر با این مباحث آشنا کنیم.

شباهت‌های بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بازار بورس و ارزهای دیجیتال در برخورد اول عملکرد مشابهی دارند. به بیان ساده، قیمت در هر دو بازار بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. افزایش قیمت، زمانی اتفاق می افتد که یک خریدار در بازه‌ی زمانی متفاوت، بیشتر از خریداران دیگر برای خرید یک سهم یا ارز پول بپردازد.

بازار سهام و بازار ارزهای دیجیتال هر دو بر مبنای ارزهای فیات  نظیر دلار و یورو قیمت‌گذاری می‌شوند. یعنی افزایش و کاهش دلار بر بازار سهام و همچنین ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد.

تحقیقات نشان داده است که دستکاری قیمت در بازار بورس و ارزهای دیجیتال وجود دارد. برای مثال گزاراشات دروغین در رابطه با حجم معاملات توسط صرافی­ ها، منجر به نوسان قیمت ارز دیجیتال­ شود. برای مثال وقتی در بازار اعلام می‌شود که فروش بیت کوین روبه سقوط است، در مقابل سهام شرکت x رو به صعود است. افراد برای اینکه پیشرفت بهتری داشته باشند و پول بیشتری کسب کنند. بیت کوین خود را فروخته و رو به سهام بورس می‌آورند. این امر باعث دستکاری در قیمتها می‌شود.

ارز دیجیتال براساس قوانین خاصی که  در اوراق سفید مربوط به آن نوشته شده ارزش گذاری می شود. اما ارزش گذاری در  سهام به میزان کسب و کار و میزان کاربرد پذیری آن بستگی دارد.

مکان‌هایی چون بازار بورس سهام ایران و اوراق بهادار و بازار ارزهای دیجیتال، جهت انجام معاملات برای معامله‌گران فراهم گردیده است. این بازارها با بازارهای ارز دیجیتال تفاوت‌های زیادی دارند. عموما افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، خرید وفروش سهام را تجربه کرده‌اند. اما لزوما افرادی که در بازار سهام فعالیت دارند، شناختی از بازار ارزهای دیجیتال ندارند.

تفاوت‌های بازار بورس و ارزهای دیجیتال

ساعت شروع و پایان معاملات دربازار بورس از ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر روزهای شنبه تا چهارشنبه استولی در بازار ارز ساعت و روز مشخصی تعیین نشده است و شما در تمام روزهای هفته و در تمام ساعات شبانه روز می توانید بدون هیچ محدودیت زمانی در این بازار به معامله بپردازید.

دقت داشته باشد که در بازار بورس کاربران به همان اندازه که سهام خریداری می کنند، در دارایی­ های شرکت حق مالکیت دارند. یعنی در شرکت خاص مالک چند سهم هستند. اما با خرید ارز دیجیتال، شما مالکیت یک شرکت خاص را ندارید و تنها مالک ارز دیجیتال خود هستید. در واقع، هیچ شرکتی وجود ندارد که شما بخواهید مالک آن شوید.

بازار ارزدیجیتال ۱۰ برابر سریع‌تر از بازار بورس

بازار ارزدیجیتال تقریبا ۱۰ برابر سریع‌تر از بازار بورس عمل می‌کند یعنی میزان نوسان قیمت در آنها به نسبت بازارهای دیگر بسیار بیشتر خواهد بود. این همه‌ چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، قیمت‌ها با سرعت بیشتری افزایش و کاهش می‌یابند.

یکی از ویژگی­ های  ارز دیجیتال، کسب سود از سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت است. در حالی که سرمایه گذاران بورس، با علم به اینکه سود بلند مدت و حتی گاهی چندین ساله خواهند داشت، سرمایه گذاری می­ کنند. 

در بازار ارزهای دیجیتال هیچ نهاد یا فرد خاصی وجود ندارد که به اطلاعات خاصی دسترسی باشد و بتواند از آنها سوء استفاده کند. افراد می توانند بر اساس تحلیل های خودشان وضعیت بازار را ارزیابی کنند و به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند. در حالیکه در بازار بورس شاخص های بسیاری تاثیر گذار هستند.

کارمزد در معاملات بورس نسبت به کارمزد معامله ارز دیجیتال

میزان کارمزد در معاملات بورس نسبت به کارمزد معامله ارز دیجیتال بیشتر است. در هر خرید و فروش سهام بورس چیزی حدود یک و نیم درصد از سرمایه خریدار به عنوان کارمزد کاسته خواهد شد. این رقم در معاملات کلان بسیار قابل توجه خواهد بود. در حالی که در بازار ارز دیجیتال میزان کارمزد به ازای خرید و فروش هر ارز بسیار ناچیز است. البته میزان کارمزد تمام ارزهای دیجیتال یکسان نیست و از طرفی، میزان کارمزد صرافی­ های مختلف نیز باهم متفاوت است.

­­­در بورس به دستور هیئت مدیره شرکت و با موافقت مجمع عمومی سهامداران به سهام داران آن شرکت سودی تعلق می‌گیرد که به آن سود سهام یا سود قابل پرداخت می‌گویند. اما در دنیای ارزهای دیجیتال معادل کلمه سود سهام وجود ندارد. در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاران و تریدرها با خرید و فروش اصولی در این بازار، سود کسب می‌کنند.

صرافی­ ها به عنوان یک پلتفرم دیجیتالی

روش های متفاوت برای خرید و فروش ارز دیجیتال وجود دارد. استفاده از سایت و صرافی ارز دیجیتال از جمله معتبرترین روش خرید ارز است. صرافی­ ها به عنوان یک پلتفرم دیجیتالی عمل می‌کنند که خرید و فروش ارز دیجیتال در آن انجام می شود. برای خرید و فروش از طریق صرافی یا سایتهای معتبر مانند ثبت نام دات کام و ایران گیفت، بعد از انجام ثبت نام و احراز هویت ، نوبت به شارژ حساب ریالی می‌رسد و بعد از آن می‌توان به خرید و فروش ارزهای دیجیتال پرداخت. ­سپس برای نگهداری ارز دیجیتال به منظور انجام معامله ، وجود یک کیف پول ارز دیجیتال الزامی است. می توانید ارزها دیجیتال را در کیف پول صرافی نگه داری کنید یا برای اطمینان خاطر، ارزهای خودتان را به یک کیف پول شخصی مطمئن انتقال دهید.

 معاملات در بازار بورس،به این صورت است که سرمایه گذار پس از افتتاح حساب در کارگزاری رسمی عضو بورس اوراق بهادار، کد رهگیری دریافت خواهد کرد.پس از آن، سرمایه گذار برای خرید و فروش سهام، مبلغ موردنظر خود را به حساب کارگزاری واریز خواهد کرد.

بورس یا ارزهای دیجیتال؟
بازار بورس یا ارزهای دیجیتال سود بیشتری دارد؟

به دلیل بین المللی بودن بازار ارزهای دیجیتال و عدم کنترل دولت ها و شرکت ها بر ارزهای دیجیتال رانت و سفته بازی نسبت به بورس بسیار کمتر دیده می‌شود. برای ارزهای دیجیتال فقط با استفاده از تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال بازار را ارزیابی می‌کنند.

سهام خارج نمی شوند. اما ارزها؟

سهام مختلف همیشه در بورس هستند و به ندرت سهام بورسی از میدان خارج می‌شود. اما از آنجایی که ورود رقبای جدیدی به بازار ارز های دیجیتال بسیار ساده‌تر است، احتمال خارج شدن ارز های قدیمی از بازر نسبت به ارزهای جدید بسیار بیشتر است. در حقیقت ، گرچه کماکان ارزهای متنوع در بازار حرید و فروش میشوند ولی در حقیقت توجیهی برای حضور صدها ارز دیجیتال در صحنه ی رقابت وجود ندارد.

بازار ارزهای دیجیتال به همان میزان که سود فراوانی نصیب سرمایه گذاران می کند از ریسک بالاتری نسبت به بورس برخوردار است.

ارزهای دیجیتال هنوز هم با مشکلات خود که قانون گذاری در رأس آن است مواجه است. هر زمان که تعدادی از دولت‌ها خرید ‌و فروش ارزهای دیجیتال و یا استخراج را در کشور خود ممنوع اعلام می‌کنند، قیمت‌ها کاهش می‌یابند. درصورتیکه بورس قانونی است. و بسیار به ندرت دستخوش تغییرات قانونی یک کشور خاص میشود.

بازار ارزهای دیجیتال توسط اشخاص اداره می‌شود و عملا قانونی برای ارزیابی وجود ندارد. اما دربازار بورس قوانین جهت شرح عملکرد و ارزیابی شرکت وجود دارد.

خرید و فروش سهام آسان تر است

 خرید و فروش در بازار سهام نسبت به ارزهای دیجیتال آسان تر است. شرکت ها بعد از عرضه ی اولیه، سهام سرمایه گذاران دیگر را جذب می‌کنند. یکی از فاکتورهایی که روی ارزش سهام تاثیر دارد دلار است. رشد دلار باعث افزایش شاخص بورس و سهام مختلف می شود اما تاثیر چندانی روی قیمت ارزهای دیجیتال ندارد.

امنیت بورس از ارزهای دیجیتال بیشتر است. بدان معنا که  صد در صد مطمئن هستید که پولتان ناپدید نخواهد شد. همچنین احتمال از بین رفتن سرمایه به خاطر هک یا کلاهبرداری در این بازار صفر است.

ترید یا معامله ارز دیجیتال چیست؟

ترید ، به زبان بسیار ساده خرید و فروش، داد و ستد، معامله، مبادله و گاهی تجارت نیز معنی می‌شود.

به خرید و فروش ارز دیجیتال، معامله ارز دیجیتال یا ترید ارز دیجیتال گفته می شود. این معامله در زمان‌های مختلف جهت کسب سود از ارزهای دیجیتال انجام می شود. به کسی که معامله ارز دیجیتال انجام می دهد، تریدر یا معامله گر گفته می شود.

سرمایه گذاران معمولا معاملات بلند مدت و کوتاه مدت انجام‌ می‌دهند تا سرمایه خود را افزایش دهند. در حالیکه تریدر ها عموما با معامله کردن سود می‌کنند. طبیعتا از معاملات کوتاه مدت و حتی لحظه ای استفاده می کنند تا بتوانند سرمایه خود را چند برابر کنند.

معمولا تریدر ها از دو ویژگی معامله ها‌ی دوطرفه و اهرمی استفاده می‌کنند. اساس این روش مثل شرط بندی است. یعنی شما پیش بینی می کنید که قیمت آن ارز قرار است پایین بیاید و با صرافی وارد قراردادی می‌‌شوید. بعد از کاهش قیمت شما سود می کنید.  در حالت اهرم، در بازار های مالی می‌تواند باعث چند برابر کردن سود شود اما به همان اندازه ریسک دارد.

قدرت ریسک خود را بشناسید

در پایان، شرط ورود شما به بازارهای مالی، و داشتن یک عملکرد موفقیت آمیز، کسب اطلاعات جامع و کامل از فضای این بازارها می باشد. باید به خوبی تحقیق، تحلیل و بررسی کنید و میزان قدرت ریسک خود را بشناسید. یعنی قبل از شناخت بازارهای مالی شما باید از خودتان شناخت داشته باشید. لازمه انتخاب بین بازار سهام و بازار ارزهای دیجیتال، شناخت دقیق و بنیادی روحیه و شخصیت خودتان می باشد. درست است که ریسک و همچنین سود و زیان در تمام بازار ها وجود دارد ولی شما به عنوان یک سرمایه گذار باید بدانید چقدر از قدرت ریسک پذیری برخوردار هستید. چقدر می‌توانید شکست را قبول کنید!

برخی افراد برای وارد شدن به بازار ارزهای دیجیتال فقط به سود آن فکر می‌کنند در حالیکه ریسک آن را پیش بینی نمی‌کنند. آنها در انتها فقط دچار ضرر مالی می‌شوند. متاسفانه اخیرا در جریانات کاهش قیمت ارزها حتی شاهد فشار های جسمی و زیانهای جانی جبران ناپذیری بوده‌ایم.­

مهم ترین فاکتور تحلیل بهترین زمان برای خرید و فروش است

مهم ترین فاکتور برای موفق بودن در بازار ارز دیجیتال، تحلیل بهترین زمان برای خرید و فروش است. در این بازار نوسان قیمت ها بسیار بالا است و همیشه باید قبل از اینکه اتفاق بیفتد پیش بینیقیمت ارز دیجیتال را تحلیل و بررسی کرد. تا اینکه به موقع برای خرید و فروش آن اقدام کرد و در نهایت سود بهتری داشت. البته تحلیل کردن ارزهای دیجیتال  یا سهام بورس اصلا کار ساده‌ای نیست و مستلزم تحقیق، مطالعه و تجربه است. ولی بطور کلی اگر فرصتی را هم از دست دادید نگران نباشید چون فقط از سود آن جا مانده اید و سرمایه خود را دارید.

تصمیم گرفته اید وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوید؟ ­می­ توانید از راهنمایی­ های کارشناسان تیم پشتیبانی سایت ثبت نام بهره مند ­شوید. پیشنهاد ما به شما این است که محتوای بلاگ سایت را به خوبی مطالعه نمایید تا با اطلاعات بیشتر و بهتری وارد بازار ارزهای دیجیتال شوید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *