با کمک سایت ثبت نام دات کام، قادر خواهید بود برای سایت های خرید و فروش ارز الکترونیک حساب شخصی باز کنید. ثبت نام در سایت ها و اپلیکیشن ها با پرداخت بین المللی از طریق سایت ثبت نام دات کام نیز از همین طریق قابل اجراست. با مراجعه به بخش پول های الکترونیک، می‌توانید برای ثبت نام در سایتهای موجود اقدام کنید. اگر سایت مورد نظر خود را در گزینه ها نمی بینید، با ارسال فرم درخواست، در صورت امکان آن را به سایت ما اضافه کنید.

در نوشتار زیر قصد داریم به معرفی انواع متداول ارزهایی که در بازار حال حاضر در گردش هستند بپردازیم. شما با مفاهیمی چون ارز فیات، دیجیتال و رمزارزها آشنا هستید. دانستن هرچه بیشتر در مورد این ارزها و کاربردها، تفاوت و مزایا و … کمک شایانی به درک بهتر بازار دیجیتال و سرمایه گذاری در آن می کند. با این مطلب همراه باشید.

ارز فیات:

پول فیات به واحد پولی گفته می‌شود که دولت‌ها آن را منتشر می‌کنند اما پشتوانه‌ی  فیزیکی مانند طلا ، نقره ندارد . ارزش این نوع پول، ناشی از ارتباط بین میزان عرضه و تقاضا است و به نوعی صرفاً بر باور عمومی نسبت به وضعیت اقتصادی استوار است.

از آنجا که این نوع واحد پولی بر پشتوانه‌ای استوار نیست، می‌تواند به دلیل ریسک سقوط ارزش ناشی از تورم‌های شدید تحت تأثیر قرار گیرد. درواقع اگر جامعه اعتماد خودش را نسبت به یک پول کاغذی مثل دلار آمریکا از دست دهد آن واحد پولی دیگر ارزشی نخواهد داشت.

پول فیات به‌عنوان یک نوع پول، خدمات قابل‌توجهی را در جهت رشد اقتصادی در چهارچوب نقش‌های یک واحد پولی متعارف ایفا نموده است، کارکردهایی ازجمله ذخیره کردن ارزش، فراهم کردن یک واحد شمارش و ابزار مبادله.

درهرصورت واحدهای پولی با پشتوانهٔ طلا به‌مراتب باثبات‌تر از پول فیات هستند زیرا عرضه‌ی طلا  به‌شدت محدود است. درواقع چالش‌های زیادی در خصوص شکل‌گیری حباب ناشی از پول فیات وجود دارد که این امر از عدم وجود محدودیت در عرضه‌ی این نوع واحد پولی ناشی می‌شود.

ارز دیجیتال:

ارز دیجیتال واحد پولی یا ارزش ایجاد شده بر مبنای صفر و یک هست که در بستر الکترونیکی ذخیره یا تبادل می شود.  این مفهوم در مقابل واسطه‌های فیزیکی مانند اوراق بانکی یا سکه مطرح می‌شود. این ارز ویژگی‌هایی همسان با ارزهای فیزیکی دارد، اما مهم ترین تمایز این ارز با ارزهای دیگر این هست که  تراکنش‌های انتقال سرمایه ارزهای دیجیتالی به‌صورت آنی و بدون مرز بین افراد قابل انجام است.  پول‌های دیجیتال همچون بستگان فیزیکی خود، برای خرید کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند اما می‌توانند به استفاده در مجامع خاص نیز محدود شوند. مثلاً می‌توان یک پول مجازی مخصوص یک بازی یا شبکه‌ی اجتماعی داشت. رمز ارز لیبرا که توسط کمپانی فیس بوک منتشر گردید از جمله این موارد است.

مهم‌ترین ویژگی ارز دیجیتال در غیرمتمرکز بودن آن است. یعنی هیچ نهاد، سازمان یا دولت خاصی، آن را تحت نظارت و کنترل خود ندارد. در نتیجه، دیگر خبری از دخالت دولت‌ها در مدیریت و پیشبرد پروژه‌های موجود در شبکه بلاک‌چین نیست.

رمز ارز یا کریپتوکارنسی:

رمزارز نوعی پول دیجیتال است که در آن تولید واحد پول و تأیید اصالت نقل و انتقال پول با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری کنترل می‌شود و معمولاً به‌طور غیرمتمرکز (بدون وابستگی به یک بانک مرکزی) کار می‌کند.

رمزارز به صورت «هرگونه ارزی که تنها به صورت دیجیتالی وجود دارد، معمولاً صادرکننده یا تنظیم کننده مرکزی ندارد، اما از سامانه توزیع شده برای ذخیره تراکنش‌ها و مدیریت انتشار واحدهای جدید استفاده می‌کند و برای ممانعت از جعل و تراکنش‌های متقلبانه بر رمزنگاری تکیه دارد» تعریف شده‌است. ما امروزه هر نوع سیستم پول الکترونیکی که برای خرید و فروش آنلاین استفاده می‌شود و نیازی به بانک مرکزی نداشته باشد را رمزارز تعریف می‌کند.

ارزهای رمزنگاری شده می‌توانند مانند سایر ارزهای فیات (بدون پشتوانه) قابلیت مبادله داشته باشند و در انجام تراکنش‌های مالی به کار بروند.

تفاوت ارز رمزنگاری شده و ارز دیجیتال چیست؟

ساختار: ارزهای دیجیتال متمرکز هستند. در مورد ارزهای دیجیتال گروه خاصی از مردم و رایانه ها هستند که وضعیت تراکنش ها را در شبکه تنظیم می کنند این به این معنی است که معاملات به‌طور مداوم نظارت می‌شوند، و ارزش آن‌ها توسط این سازمان‌های نظارتی تعیین می‌شود. ارز رمزنگاری شده غیر متمرکز است و مقررات توسط اکثریت اعضاء شبکه بزرگ آن ایجاد و بررسی می شود به این معنی که هیچ موسسه‌ای جهت کنترل آن‌ها فعالیت نمی‌کند.

حریم خصوصی: مخفی ماندن اطلاعات حساب کاربری از اهمیت زیادی برخوردار است. حفظ حریم شخصی و پنهان ماندن اطلاعات تراکنش‌های مالی با استفاده از ارزهای دیجیتال غیرممکن است. چراکه شما برای استفاده از آن‌ها باید حساب کاربری ایجاد نمایید که نیاز به ارسال عکس، تکمیل اطلاعات شخصی وهمچنینن مدارک شناسایی دیگر است. مانند پی پال، وسترن یونیون و …در نتیجه با توجه به مدارکی که شما در اختیار سیستم‌ها قرار می‌دهید، امکان ردیابی را ایجاد می‌کنید.

این در حالی است که، هنگام استفاده از یک کیف پول برای معامله مخفی و رمزنگاری شده، لزوماً نیازی به اطلاعات شخصی خود نخواهید داشت. در حقیقت، سکه‌هایی مانند Dash برای ارائه ناشناس بودن کامل در اختیار شما قرار می‌گیرند، و این یکی از دلایلی است که چرا رمزنگاری در وب پنهان و مخفی به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شود.

شفافیت: یکی دیگر از مواردی که به‌عنوان تفاوت ارز دیجیتال و رمزنگاری شده در نظر گرفته می‌شود، میزان دسترسی به اطلاعات تراکنش‌های مختلف است. به‌عبارت‌دیگر ارزهای دیجیتال شفاف نیستند اگر در یک تراکنش شما به‌صورت مستقیم نقشی نداشته باشید، نمی‌توانید به اطلاعات تراکنش نیز دسترسی داشته باشید. ارزهای رمزنگاری شده کاملا شفاف هستند. هر شخصی می تواند تمام تراکنش های یک کاربر را مشاهده کند، زیرا تمام وقایع بر روی یک زنجیره عمومی ثبت شده است.

چارچوب حقوقی: بیشتر ارزهای دیجیتال توسط یک مقام مرکزی به رسمیت شناخته‌شده است. اغلب کشورها یک چارچوب قانونی برای ارزهای دیجیتال قرار داده اند. درحالی‌که ارزهای رمزنگاری شده توسط هیچ سازمانی به رسمیت شناخته‌ نشده و تائید نمی‌گردند و ایجاد چارچوب های قانونی در مورد آن ها تنها در روند این اررزها تعیین شده است.

نفوذ و تسلط در بازار: با حمایت‌هایی که از ارز دیجیتال در سراسر جهان صورت می‌گیرد، پول دیجیتال در جهان به رسمیت شناخته می‌شود،  انجام معاملات با ارز دیجیتالی محدود به مرزهای جغرافیایی، نژادها و حتی سیستم‌های اعتقادی نیست. این موضوع برای رمزارزها کمی متفاوت است. باوجود اینکه بسیاری  معتقد هستند که به زودی شرایط ارز رمزنگاری شده تغییر پیدا می‌کند و توسط بسیاری به رسمیت شناخته می‌شود، اما فعلاً  تنها توسط گروه‌های کوچکی به رسمیت شناخته می‌شود.

تراکنش های مالی: به دلیل اینکه معاملات با استفاده از ارزهای دیجیتال توسط مراکز امنیتی مورد بررسی قرار می‌گیرند، در صورتی که تراکنش مشکوک باشد و یا توسط صاحب حساب تائید نگردند، قابل برگشت هستند. همچنین مرجع مرکزی می تواند بر اساس درخواست مقامات دولتی و یا با سوء ظن به کلاهبرداری یا پول شویی، تراکنش ها را لغو و یا متوقف کند. درحالی‌که در ارزهای رمزنگاری شده که بر اساس قوانین عمومی هستند، همه‌چیز در بلاک چین انجام شده و درنتیجه غیر قابل بازیابی است. به همین دلیل است که اگر حساب شما هک شود، موجودی آن قابل بازیابی نیست.


1 دیدگاه

اوراق سفید و ارزهای دیجیتال | ثبت نام دات کام · اکتبر 28, 2020 در 5:33 ب.ظ

[…] از هر چیز مقاله های مرتبط با این مقاله یعنی مقاله (ارز فیات، دیجیتال و رمزارزها) سپس مقاله (مزایا و معایب ارزهای دیجیتال)  و در آخر […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *