صرافی Uniswap  یونی سوآپ – یکی از توسعه دهندگان اتریوم به نام هیدن آدامز پروتکل یونی سوآپ را به بازار رمزارزها ارائه کرد.  بنیاد اتریوم  بودجه‌ی ۱۰۰ هزار دلاری را در اختیار وی گذاشت. به گفته آدامز، این ویتالیک بوترین، بنیانگذار بلاکچین اتریوم بود که ایده راه اندازی پلتفرم یونی سوآپ را در ذهن وی قرار داد. در نوامبر سال ۲۰۱۸، او با تشکیل تیمی کمتر از ۱۰ عضو ، یک صرافی غیر متمرکز به نام یونی سوآپ ساخت. و در کمتر از دو سال، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد. در آوریل سال ۲۰۱۹ تیم توسعه دهنده این صرافی یک میلیون دلار سرمایه از طریق حمایت صندوق پوشش ریسک پارادایم بدست آورد. بنابراین در ماه می سال ۲۰۲۰ نسخه دوم یونی سوآپ عرضه شد.

ارز دیجیتال یونی سوآپ متعلق به همین صرافی است. امروزه صرافی یونی سوآپ تبدیل به یکی از قدرتمندترین رقبای صرافی های متمرکز شده است. که با توجه به قدرت بسیار بالای این صرافی می توان ارز یونی سوآپ را گزینه خوبی برای کسب درآمد دانست.

صرافی Uniswap چگونه کار میکند؟

صرافی Uniswap  یونی سوآپ – یونی سواپ، یک صرافی غیر متمرکز یا DEX است.یعنی احراز هویت KYC یا AML نیاز ندارد.  یونی سواپ یک پروتکل متن باز برای تبادل توکن‌های ERC20 است که روی شبکه اتریوم اجرا می‌شود. از آنجاییکه این صرافی از یک سری قرارداد هوشمند تشکیل شده به هر کسی به صورت مستقیم اجازه می‌دهد با سایر کاربران بلاک چین اتریوم معامله کند.

صرافی یونی سوآپ یک ابزار عمومی است که کارمزدهای دریافت شده را به اعضای فراهم کننده LP  می‌دهد. فراهم کنندگان کسانی هستند که شرایط معامله در یک فضای غیر متمرکز را برای سایر کاربران با قفل کردن توکن‌های خود در این صرافی، فراهم می‌کنند. برای معامله در این صرافی فقط کافیست که، یک کیف پول از نوع Web3  داشته باشید. مانند: کیف پول متامسک (MetaMask)، کیف پول کوین بیس (Coinbase) ، کیف پول فوتماتیک (Fortmatic)

کیف پول پورتیس (Portis)

مکانیزم قیمت گذاری یونی سوآپ مدل بازارساز محصول ثابت (Constant Product Market Maker Model ) نامیده می‌شود. این سیستم مکانیسم قیمت گذاری غیرمتمرکز را فراهم می کند که اساساً عمق دفترچه سفارشات (order book depth) را هموار می کند. کاربران می توانند بدون نیاز به دفترچه سفارشات، توکن های ERC-20 را به طور یکپارچه مبادله کنند.

ارائه دهندگان نقدینگی با واریز ارزش معادل دو توکن، یک بازار ایجاد می کنند. این دو توکن می توانند اتریوم و یک رمز ERC-20 یا دو توکن ERC-20 باشند. بدین صورت که کاربران باید یک توکن ورودی و خروجی برای خرید انتخاب کنند. در این حالت نرخ بازار را صرافی مشخص می‌کند.

بدین ترتیب یونی سوآپ می‌تواند به جای مشخص کردن قیمت دقیق خرید و فروش ارز دیجیتال، در هر زمان لیکوئیدتی فراهم کند. چون قیمت هر رمز ارز با توجه به افزایش میزان تقاضا برای آن، به صورت متناوب افزایش می‌یابد.

از قراردادهای روتر در صرافی یونی سوآپ برای داشتن حداکثر جفت‌های معاملاتی استفاده می‌شود. برای مثال قراردادهای روتر قادر خواهند بود اگر دو توکن ERC-20 به صورت مستقیم جفت نباشند، شرایط تبادل آن‌ها را فراهم کنند. البته در صورتی که از طریق سواپ‌های چند مرحله‌ای، یک راه ارتباطی بین این دو توکن وجود داشته باشد.

لیکوئیدیتی

لیکوئیدیتی قابلیتی است که در تمامی صرافی هایی که از قرارداد های آتی پشتیبانی می کنند، وجود دارد. مانند صرافی های بایننس ،یونی سوآپ، Bitcoin future و … . لیکوئیدتی ابزاری جهت بالابردن سود صرافی هاست و تریدر ها باید از وقوع لیکوئید شدن دارایی خود جلوگیری کنند. برای مثال شما بر اساس تحلیل های خود ، پیش بینی می کنید قیمت بیت کوین از ۵۰.۰۰۰ دلار به ۴۹.۰۰۰ دلار می رسد و قرداد آتی خود را با ۱۰۰۰ دلار می بندید.

نوسانات قیمت بیت کوین تغییر می کند یعنی به جای کاهش، قیمت بیت کوین افزایش پیدا می کند. صرافی تا مبلغی مشخص قرار داد شما را حفظ می کند. مثلا تا قیمت ۵۱.۰۰۰ دلار، قرارداد شما پا برجاست اما بعد از آن اگر جهت پیش بینی شما درست نباشد، قرارداد شما لیکوئید شده و ۱۰۰۰ دلار شما به حساب صرافی منتقل می شود. این مثال برای جهت صعودی یعنی افزایش قیمت نیز می‌باشد.

مهمترین ویژگی صرافی:

  1. کارمزد کم تراکنش ها:

کارمزد تراکنش های این صرافی ثابت است و برای هر معامله تنها ۰.۳ درصد دریافت می کند. ساختار کارمزد یونی سوآپ برای ترید‌های انجام شده بر روی پروتکل:

ترید اتریوم به ERC20: مقدار ۰.۳ درصد کارمزد به صورت اتریوم پرداخته می‌شود.

ترید ERC20 به اتریوم: ۰.۳ درصد کارمزد به صورت توکن مورد نظر پرداخت می‌شود.

ترید ERC20 به ERC20: مقدار ۰.۳ درصد کارمزد برای تبدیل توکن اول به اتریوم پرداخت می‌شود و ۰.۳ درصد دیگر نیز از تبدیل اتریوم به توکن دوم پرداخت می‌شود.

  • تسلط به کل دارایی

در این صرافی به کل دارایی دسترسی دارید . زیرا باید به صورت مستقیم کیف پولتان را متصل کنید.

  • دستیابی به توکن های جدید

در دیگر صرافی ها برای اینکه به توکن و یا رمز ارز های دیگر دسترسی داشته باشید باید صبر کنید تا آن ارز و یا توکن در آن صرافی لیست شود. اما در این صرافی علاوه بر اینکه اکثر توکن‌ها می‌باشد حتی بعضی از پروژه ها مستقیما از صرافی یونی سواپ راه اندازی می شوند.

ارز‌دیجیتال Uniswap  

در واقع UNI توکن بومی پروتکل Uniswap بوده و به کاربران دارنده آن، اجازه اداره پلتفرم را می‌دهد. به عبارتی دارندگان این ارز دیجیتال بسته به سهم خود، در اداره صرافی سهیم بوده و برای اعمال تغییرات یا افزودن قابلیت‌های جدید، حق رای دارند.

ابتدا ۱میلیارد توکن یونی سوآپ ایجاد شد. به منظور تبلیغ این توکن، یونی سواپ ارز دیجیتال UNI را به آدرس کیف پول هایی که تا ماه سپتامبر از این پلت فرم استفاده کرده بودند ۴۰۰ عدد ارسال کرد. در این ایردراپ ۱۵۰ میلیون توکن UNI برای کاربران ارسال شد و ۶۶ میلیون عدد از این توکن ها در طی ۲۴ ساعت اول از شبکه دریافت شد.

آیا این ارز قابل استخراج است؟

توکن هایی که برای ارز دیجیتال یونی سواپ در نظر گرفته شده اند قابل استخراج می باشند .

به عبارتی توکن UNI در اختیار کاربرانی که برای چهار استخر زیر نقدینگی تامین می‌کنند، قرار خواهد گرفت:

اتریوم / تتر (ETH / USDT)

اتریوم / یو اس دی سی (ETH / USDC)

اتریوم / دای (ETH / DAI)

اتریوم / دبلیو بی تی سی (ETH / WBTC)

البته شرط دیگر برای استخراج این است که هر آدرس اتریوم باید با قراردادهای هوشمند یونی‌سوآپ در تعامل باشد.

مزایا و معایب ارز دیجیتال یونی سوآپ و صرافی Uniswap  یونی سوآپ

  • از مهمترین مزایای ارز دیجیتال یونی سوآپ این است که این ارز همزمان از پشتیبانی شبکه اتریوم و همچنین صرافی یونی سوآپ برخوردار می باشد.
  • سرعت و امنیت بالای شبکه اتریوم معاملات این ارز را بسیار راحت تر می‌کند.
  • اخیرا صرافی یونی سوآپ در حال محبوب شدن در میان جامعه ارزهای دیجیتال است.
  • افت قیمتی که این ارز دیجیتال در بازه ای متحمل شد باعث شد تا بسیاری از افراد نسبت به ارز دیجیتال یونی سوآپ بدبین شوند. البته اخیرا رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

خرید و فروش ارز دیجیتال UNI کاربران ایرانی

  1. خرید مستقیم با ریال از صرافی های داخلی
  2. خرید بیت کوین یا تتر از سایت های ایرانی مانند ایرانگیفت و تبدیل آن به ارز UNI در صرافی های خارجی. جهت انجام اینکار حتما با پشتیبانان تیم ثبت نام در ارتباط باشید تا در اسرع وقت بتوانید خرید خود را انجام دهید.

روند قیمت ارز دیجیتال UNI

اولین هفته ارز دیجیتال UNI، از ۱ دلار به ۷ دلار صعود کرد. اما پس از آن یک افت ۳۰ درصدی داشت و  برای مدتی بر روی قیمت ۵ دلار ثابت شد. در زمان نگارش این مقاله قیمت هر ارز دیجیتال UNI به ارزش۳۳ دلار بوده است. ارز دیجیتال UNI در وبسایت https://coinmarketcap.com/ هم اکنون در رتبه ۸قرار دارد.

نظر کارشناسان درباره ارزدیجیتال یونی سوآپ

از آنجاییکه صرافی یونی سواپ در حال تبدیل شدن به یکی از معروف ترین صرافی های ارز دیجیتال در دنیا است، سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال فرصت مناسبی برای سودآوری به شمار می آید. البته اخیرا  رشد صعودی فوق العاده‌ای نیز داشته است. بنابراین اگر علاقه مند به فرصت های سرمایه گذاری مناسب هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما وضعیت این ارز را در بازه های زمانی کوتاه مدت بررسی کرده و در صورت تمایل اقدام به سرمایه گذاری روی این ارز کنید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *