نگاهی اجمالی به مزایا و معایب ارز دیجیتال  – ارائه دهندگان ارزدیجیتال به سرعت در حال ظهور هستند، ولی هنوز تعداد شرکت هایی که از این ارز ها به عنوان متد اولیه ی خرید و فروش کالا یا خدمات استفاده می کنند محدود است. آیا شرکت‌ها به اندازه کافی احساس امنیت می‌کنند که از ارزهای رمزگذاری شده استفاده کنند؟

اخیرا در مطالعه ای در سایت خزانه داری بین الملل، معایب و مزایای ارز های دیجیتال بررسی شد. این مطالعه به این نتیجه رسید که علی رغم بی اعتمادی اولیه ی مردم نسبت به این ارزها،  نوآوری انقلابی آن باعث شده است که با وجود تمام شکاکی ها و ترس های اولیه، ارز های دیجیتال و کریپتو یا رمز ارز ها جایگاه خود را در بازهار هایی جهانی تثبیت کنند.

امروزه انواع ارزهای دیجیتالی به سرعت در حال گسترش هستند. حدود ۱۰ سال از ظهور آنها در دنیا می‌گذرد و در این مدت کوتاه به اندازه کافی جنجال و خبر آفریده‌اند، اما به دلیل نگرانی از مسائل امنیتی و پشتوانه ی مالی آنها، برخی افراد هنوز از استفاده آن ها در کسب و کار و زندگی شخصی خود بیمناک هستند. علاوه بر این نگرانی ها، بسیاری از افراد فکر می کنند که بدست آوردن ارز دیجیتال یا رمز ارز ها بسیار پیچیده و سخت است و از استفاده از آن به سادگی منصرف می‌شوند.

اما در واقع بدست آوردن ارز دیجیتال ساده است و دستگاه های مخصوص یا حتی کامپیوتر شخصی قوی افراد قادر به تولید برخی ارزهای دیجیتال می باشند. قابل به ذکر است که با هر سیستمی با توانمندی های محدود نمی توان به استخراج ارز دیجیتال پرداخت و این عمل نیازمند یک سری ویژگی های های مخصوص می باشد. از لحاظ امنیتی خوشبختانه ارز های دیجیتال دارای امنیت بالایی می باشند و هر ارز دیجیتالی دارای یک کد مخصوص می باشد. برای مثال بیت کوین یک ارز دیجیتال است و از الگوریتم و پروتکل‌های رمزنگاری استفاده می‌کند؛ بنابراین دور زدن آن عملاً غیرممکن است. کسی نمی‌تواند حساب فرد دیگری را دستکاری کند. اما این دلیل بر امنیت مطلق ارز دیجیتال نمی باشد. در تراکنش‌های ارز دیجیتال نیازی به وارد کردن اطلاعات شخصی یا هر گونه اطلاعات حساس در خصوص دریافت کننده یا گیرنده وجود ندارد. این مسئله ریسک سرقت هویت را کاهش می‌دهد بشرط اینکه در نگهداری اطلاعات خود مراقب باشید.

برخی دولت ها از این نگرانند که ارز های دیجیتالی می تواند در مواردی مانند پول شویی، حمایت از تروریسم و تبادل خدمات یا کالا های غیر مجاز استفاده شوند. اما مشکل از ارز دیجیتال نیست چون با پولهای کاغذی هم هزاران اتفاق ناگوار و جرم صورت می‌گیرد. 

تنها خود شما در کنترل ارز دیجیتال یا ارز رمز دخالت دارید

در مطالعه ی خزانه داری بین المللی، در نظر سنجی خود به این نتیجه رسیدند که اکثر  مردم معتقدند که معرفی این واحد پول می‌تواند به عنوان فرصتی برای شرکت‌ها برای اجرای فن‌آوری‌های جدید و در نتیجه موفقیت به عنوان یک کسب‌وکار باشد. مزایای واحدهای ازر دیجیتال شامل این است که هزینه‌های معاملات کم‌تر می‌شود و توانایی پرداخت پول در هر زمان ممکن است.  در کنار این، ارز دیجیتال میتواند مانند یک واحد پول به عنوان راهی برای تسویه ‌حساب معاملات بین شرکت ها باشد . به عنوان صاحب مبلغ، تنها خود شما در کنترل ارز دیجیتال یا ارز رمز دخالت دارید و تمام واسطه ها یا فرد ثالث به طور کامل حذف گردیده است. این موضوع یعنی دیگر بانک ها، موسسات مالی، شرکت ها، دولت یا حکومت ها ارز های دیجیتالی شما را کنترل نمی کنند. و این یعنی حذف مالیات از دارایی های شما. البته باید دقت کنید چون ارزش ارز دیجیتال همیشه در حال نوسان است و شما می بایست همیشه به روز باشید تا بتوانید برنامه ریزی بهتری برای ارز های دیجیتال خود داشته باشید.

البته مدیریت پول نقد با افزایش استفاده از ارزها ساده‌تر می‌شود چون در این بین بانک‌ها نادیده گرفته می‌شوند و تراکنش ها به طور مستقیم بین پرداخت‌کننده و گیرنده  انجام می‌شوند. این امر همچنین می‌تواند  فرآیندهای اضافی و هزینه‌های زیرساخت را حذف کند وکسب و کارها آسان‌تر شود.

از نگرانی‌هایی که در مورد ارزهای دیجیتال در بازار بین مصرف کنندگان و شرکت‌ها وجود دارد، امنیت، شناسایی ذی‌نفع و نوسانات ارز هستند. 

در حال حاضر قیمت و ارزش ارز دیجیتال در حال نوسان است

در حال حاضر قیمت و ارزش ارز دیجیتال در حال نوسان است و هنوز نتوانسته به یک قیمت ثابت برسد، که این یعنی بعضی ها توانستند اعداد و ارقام زیادی را برای خود فراهم سازند و در کنار آن خیلی ها نیز پول های کلانی را از دست دادند. پس درزمان خرید و فروش آن می بایست بسیار محتاطانه عمل نمود تا بتوان بیشترین سود را بدست آورد و کمترین زیان را متضرر شد.

البته امید می‌رود در آینده نه چندان دور با افزایش استفاده از ارز دیجیتال،  بی ثباتی ارزش ارز دیجیتالی از بین برود و به یک قیمت ثابت برسد.

یک پایگاه نظارت کننده  برای این نوع واحد پول وجود دارد و چارچوب نظارتی و مالیاتی ارزهای  دیجیتال را تعیین می‌کند.  معاملات گاهی در معرض تهدید خطر تغییر سیاست های اقتصادی و مالی قرار می‌گیرند و برای کسب و کارها مهم است که اجرای پروژه و خطرات احتمالی آن را مدیریت کنند.

هیچ نهاد یا دولتی توانایی جلوگیری از کار ارزهای دیجیتال  را ندارد. از آنجایی که این نوع ارزها نسبت به سیاست نفوذ ناپذیر است، دولت‌ها و مقامات حکومتی نیز نمی‌توانند دارایی‌هایی را که به شکل ارز دیجیتال درآمده ضبط یا مسدود کنند.

از لحاظ فنی، فهم ارز دیجیتال برای یک فرد عادی که آشنایی چندانی با فناوری‌های روز ندارد، مشکل خواهد بود. از همین رو به اسم ارزهای دیجیتال در وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای تقلبی اقدام به فروش این ارز دیجیتال و گول زدن مردم می‌کنند.

ارز دیجیتال اصلا تورم ایجاد نمی‌کند، این یعنی مانند پول های عادی نمی تواند برای افراد یا جامعه مشکل ساز بشود. که این مسئله دو دلیل دارد

دلیل اول  این است که تعداد ارز دیجیتال موجود در دنیا محدود است و برای مثال حداکثر تعداد موجود در جهان برای بیت کوین21 میلیون است و بیشتر از آن نمی توان بیت کوین تولید کرد. دلیل دوم این است که هیچ شرکت یا ارگان نمی تواند به صورت غیر مجاز، ارز دیجیتال تولید کند.

سعی می‌کنیم در مطالب بعدی در مورد  آینده ارزهای دیجیتال و انواع ارزهای دیجیتال شما را آگاهتر نماییم.

با توجه به مطالب بالا بطور خلاصه مزایای ارز دیجیتال به این صورت است:

•         ارزهای دیجیتال محدودیت های پول واقعی را ندارند.

•         تبادل پول برای معاملات سنگین را آسان می‌کند.

•         اکثر واحدهای ارز دیجیتالی ارزش بالایی در مقابل واحدهای پول واقعی دارند.

•         در هیچ نقطه از دنیا امکان پیگیری تراکنش وجود ندارد و هیچ کجا به جز در زنجیره ی تراکنش ها ثبت نمی شود.

•         تا کنون ارز دیجیتال هیچ گونه مالیاتی ندارد وبرای انجام معاملات بزرگ مزیت به حساب می‌آید.

•         هیچ گونه شخص ثالثی در معاملات درگیر نمی شوند و  فقط خریدار و فروشنده درگیر هستند و از همه مهمتر خریدار و فروشنده ناشناس می‌باشند.

•         امنیت این ارزهای دیجیتالی بسیار بالاست. این ارزها با روش‌های رمزگذاری پیشرفته از سوء استفاده حفظ می‌شوند.

•         اسکناس و یا‌ کارت بانکی وجود ندارد.

حال که با مهمترین مزایای ارز دیجیتال نسبت به پول سنتی آشنا شدید، در صورتی که بخواهید برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال اقدام نمایید، پیشنهاد می‌شود قبل از هر چیز مقاله « ارز فیات، دیجیتال و رمزارزها» را مطالعه کنید و سپس می‌توانید با کمک سایت ثبت نام دات کام برای سایت های خرید و فروش ارز الکترونیک حساب شخصی باز کنید. ثبت نام در سایت ها و اپلیکیشن ها با پرداخت بین المللی از طریق سایت ثبت نام دات کام نیز از همین طریق قابل اجراست. با مراجعه به بخش پول های الکترونیک، می‌توانید برای ثبت نام در سایتهای موجود اقدام کنید. اگر سایت مورد نظر خود را در گزینه ها نمی بینید، با ارسال فرم درخواست، در صورت امکان آن را به سایت ما اضافه کنید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *