برای پرداختن به انواع ارز های دیجیتال، پیش از هر چیز باید با روش ارائه ی ایده های جدید در بازار ارز های دیجیتال آشنا شویم.

وقتی ایده ای جدید وارد بازار میشود در ابتدای امر وایت‌پیپر  یا اوراق سفید که یک سند رسمی است و توسط شرکت‌ یا گروه‌ توسعه‌دهنده برای توضیح هدفش از ارائه یک محصول می‌باشد ارائه میشود. اوراق سفید برای ارز های الکتریک، نوعی گزارش معتبر یا راهنما برای کمک به خوانندگان است که ابتدا در آن مشکلات ارزهای دیجیتال را بیان می‌کند و بعد از آن  سعی می‌کند به درک مسئله کمک کند، در ادامه کمک به حل مشکل، یا اتخاذ یک تصمیم می‌نماید. در واقع می‌توان گفت که  نقشه راهی است که شامل توضیحات مفصل فنی پروژه و همچنین نقشه راه توسعه را نیز می‌باشد.

اوراق سفید همچنین نحوه تایید تراکنش‌ها، ساختار بلاک‌چین و بسیاری چیزهای دیگر در مورد ارز دیجیتال را برای شما روشن کرده است.

هدف از اوراق سفید ترویج ویژگی‌های منحصر به فرد یک محصول یا خدمت و تحت تاثیر قرار دادن  فرایند تصمیم‌گیری مشتریان بالقوه است.

اوراق سفید نخستین بار در دولت بریتانیا برای توصیف متون کوتاه‌مدت دولتی و گزارش‌های سیاسی استفاده می‌شد. اما امروزه حوزه اصلی استفاده از اوراق سفید در دولت، بازاریابی کسب‌وکار و حوزه رمزارز ها (cryptocurrency) می باشد.

سه نوع اوراق سفید وجود دارد:

  1. پیش‌زمینه (Backgrounder): ویژگی‌های فنی پروژه تبیین می‌کند.
  2. شماره گذاری (Numbered-list): به مجموعه‌ای از نکات سوالات و نقطه نظرات مربوط به طرح اشاره می‌کند.
  3. مسئله و راه‌حل (Problem-Solution): ارائه راه حل بهبود یافته برای کسب و کار‌های رایج که با یک چالش فنی روبرو هستند.

اوراق سفید ارزها برای هر ارز ویژه و مختص خود آن ارز میباشد، اما معمولا این مباحث در آنها گفته می‌شود:

  • معرفی
  • فهرست مطالب
  • توضیح بازار و مشکلات آن
  • توضیح محصول و این که چگونه قرار است مشکل را حل کند؟
  • اطلاعاتی در خصوص توکن ها
  • سرمایه جذب شده چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟
  • معرفی تیم
  • نقشه راه

حال که با اوراق سفید آشنا شدید به دنبال اصل مطلب یعنی شناسایی انواع ارزهای دیجیتال از طریق بررسی اوراق سفید آنها می‌رویم.

برای وارد شدن به دنیای ارز دیجیتال خیلی مهم است که با انواع ارزها و مشخصات آن آشنا شوید. ما در این مقاله سعی کردیم بصورت خلاصه و مفید برای شما تقسیم بندی اجمالی در مورد انواع ارزها را داشته باشیم.

دسته بندی مختلف ارز های دیجیتال و کارایی هرکدام از آنها باهم متفاوت است.

۱: پولهای دیجیتالی:

پول های دیجیتال مانند پول های واقعی عمل کرده  و قابل ذخیره شدن  و انتقال و همچنین سرمایه گذاری می‌باشد. مزیت این نوع پول ها نسبت به پول های واقعی اینست که به راحتی از آنها برای انجام معاملات به دلیل حذف واسطه ، مصونیت تورمی و کاهش ارزشی استفاده می‌شود. مهمترین پول دیجیتالی بیت کوین است و بیشترین مقدار سرمایه در بازار ارز دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

از طرف دیگر پول دیجیتالی خود به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

ارزهای دیجیتال ثابت  : این نوع ارزها مانند طلا، نقره، ارزهای فیزیکی یا هر نوع دارایی که بتوان روی آن قیمت گذاشت می‌باشد. همچنین از نوسانات قیمتی در امان بوده که آن را از ارز های کاغذی موجود در بازار متمایز می‌کند . 

ارز های دیجیتال امن :  از مهمترین ویژگی های این نوع ارزها ناشناس بودن هویت دو طرف معامله می باشد. به این معنا که پیگیری و شناسایی کاربرانی که معاملات را انجام داده اند غیر ممکن می‌باشد.

۲- ارز های دیجیتال پلتفرمی

پلتفرم‌ها یک نوع قرار داد هوشمند بوده و در شبکه بلاکچین مانند پولهای دیجیتالی عمل می‌کند. از جمله مزیت پلتفرم‌ها می توان به بدون واسطه بودن آن اشاره کرد که نتیجه آن کاهش هزینه در انجام معاملات می‌باشد. همچنین پلتفرم‌ها  امنیت بالایی در معاملات به دلیل استفاده از کد های دیجیتالی بسیار پیچیده دارند. با استفاده از پلتفرم‌ها می‌توان امکان ایجاد اپ های غیر متمرکز (DApps) مانند (ICO) را فراهم کرد. اولین و مهمترین پلتفرم ایجاد شده در بازار ارز های دیجیتال اتریوم می باشد. که  بعد از بیت کوین به بازار معرفی شد.با اتریوم در شبکه بلاکچین می توان  تمامی قرارداد ها را به صورت دیجیتالی و در قالب قرارداد های هوشمند انجام داد

۳- ارز های دیجیتال مالی

هدف از ایجاد این نوع ارز ها انجام انواع فعالیت های مالی به صورت دیجیتالی با حذف واسطه ها و کمترین هزینه ممکن می باشد. برخی از این ارز ها تحت نام های زیر ارائه میشوند:
بیمه بایت بال (GBYTE)، اومیسگو (OMG)، ریپل (XRP)، استلار لومنز (XLM) و ریکوئست نتورک (REQ)، پالی مث (POLY) ، ایکونومی (ICN) ، کریپتو ۲۰ (C20)، ات لند (LEND) ، ریپیو کردیت نتورک (RCN)

از جمله ارز های دیجیتالی که در دسته بندی پول های دیجیتالی قرار می گیرند و گزینه ی مناسبی برای سرمایه گذاری هستند، عبارتند از:

بیت‌کوین (BTC)

اتریوم (ETH)

نئو (NEO)

ارز EOS

ریپل (XRP)

لایت‌کوین (LTC)

تتر (USDT)

بیت‌کوین کش (BCH)

بایننس کوین (BNB)

استلار (XLM)

اتریوم کلاسیک (ETC)

ترون (TRX)

زی کش

دش

مونرو

در ادامه ه معرفی ساده تر این ارز ها میپردازیم.

بیت‌کوین (BTC)

زیاد نیاز به معرفی این ارز وجئد ندارد.چرا که در سالهای اخیر آنچنان پیشرفت چشمگیری داشته است که زبانزد تمام افرادی که با ارز دیجیتال آشنایی داشتند،  است.   ارزش ببیت‌کوین در حال حاضر بیش از ۱۷۴ میلیارد دلار است که ۶۵ درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را شامل می‌شود. این احتمال می‌رود که ارزش بازار بیت‌کوین به ۷۰ درصد کل بازار هم برسد. این امر باعث می‌شود که سیستم‌های پرداخت در دنیا و فروشگاه‌های اینترنتی راحت‌تر بتوانند خرید با بیت‌کوین را در گزینه‌های خود قرار دهند که این خود باعث رشد بیت‌کوین، افزایش تقاضا برای آن و در نتیجه افزایش ارزش آن در بازار جهانی می‌شود.

اتریوم (ETH)

مهم‌ترین ارز دیجیتال بعد از بیت‌کوین می‌باشد که ارزش آن بیش از ۲۵ میلیارد دلار می‌باشد. ارزش بازار اتریوم بعد از بیت‌کوین در رتبه دوم قرار داد. اتریوم از همان ابتدا بر پایه استفاده از قراردادهای هوشمند ساخته شده است.

نئو (NEO)

اولین ارز دیجیتال چینی است که به‌صورت کد وارد بازار ارز دیجیتال شد. نئو یک ارز دیجیتال نسل سوم است که در آن سرعت معاملات بسیار بالاست و هم اکنون  می‌تواند برای پرداخت‌های فروشگاهی استفاده شود. یکی از پیشروترین ارزهای دیجیتال در دنیا است. اساس این نوع ارز ترکیب سرمایه‌های دیجیتال و سرمایه‌های واقعی می‌باشد که این موجب پیشرفت روز افزون آن را فراهم می‌سازد.

ارز EOS

این ارز در واقع یک پروتکل از بلاک‌چین است که قابلیت ارز دیجیتال بودن هم دارد. این پروتکل بلاک‌چین به‌قدری قدرتمند است که شرکتهای بزرگی مانند آمازون، توییتر  و اوبر اگر بخواهند سیستم‌های خود را بر مبنای بلاک‌چین پیاده کنند، به‌احتمال‌زیاد به سراغ EOS خواهند آمد. این پروتکل هیچ کدام از مشکلات ارزهای دیگر را ندارد و بسیار مورد توجه شرکتهای بزرگ می‌باشد.

ریپل (XRP)

ریپل در واقع یک  شبکه برای تبادل تراکنش‌های مالی است و ارز دیجیتال محسوب نمی‌شود. این امر باعث شده است که بانک‌ها و سیستم‌های مالی از آن دوری نکنند. بلکه از آن برای مبادلات مالی خود استفاده کنند. استفاده از ریپل برای بانک‌ها بسیار مقرون به صرفه است. زیرا که سرعت تراکنش‌ها را بسیار بالامی‌برد و امنیت آن چشم‌گیر است و  بسیاری از دردسرهای جاری در بانکداری را ندارد.

لایت‌کوین (LTC)

لایت کوین را باهدف تکمیل بیت کوین و حل برخی از مشکلات مانند مدت‌زمان تراکنش‌ها، هزینه‌ها و استخرهای متمرکز ماینینگ در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. در حال حاضر، روزانه ۱۴،۴۰۰ لایت‌کوین استخراج می‌شود که این حداکثر مقدار ممکن است. یکی از اهداف اصلی لایت کوین کاهش زمان تائیدیه هر بلاک از ۱۰ دقیقه به ۲٫۵ دقیقه است، که درنتیجه آن تعداد تراکنش‌های بیشتری را می‌توان تأیید کرد.

تتر (USDT)

این ارز برای تسهیل انتقال ارزهای ملی ایجاد شده است تا کاربران جایگزین پایداری برای بیت کوین داشته باشند. به جای نگهداری پول در بانک می توانید از آن برای ذخیره پول استفاده کنید. خرید با این توکن‌ها شبیه به خرید و انجام تراکنشهای بیت کوین است و دیگر نیاز به فرایندهای سنتی مانند کارت های اعتباری نیست. کیف پول موبایل Tether Free Wallet در حال حاضر فقط برای کاربران اندروید قابل استفاده است. 

بیت‌کوین کش (BCH)

بیت‌کوین‌ بدون شک یکی از شگفت انگیزترین ابداعات چندین سال اخیر بشر بوده است. بیت کوین‌ کش هاردفورکی از بیت‌کوین است که برای کاهش مشکلات بیت‌کوین ساخته‌شد. یکی از مشکلات بیت کوین، پایین بودن استخراج آن بود که صرفه اقتصادی را از بین برده بود؛ از طرفی هر تراکنش بیت‌کوین زمان زیادی برای انجام لازم داشت؛ در نتیجه بیت کوین کش برای حل این مشکلات وارد میدان شد.

بیت‌کوین در ۱ آگوست ۲۰۱۷ وارد یک هاردفورک شد که در نهایت موجب به وجود آمدن بیت کوین کش ‌شد. فورک پدیده‌ای است که باعث ایجاد انشعاب می‌شود و در‌صورت وقوع آن، دو ارز رمزنگاری‌ شده با بلاکچین‌های جداگانه ایجاد می‌شود.

در این مورد، پس از وقوع این انشعاب، بیت‌کوین همچنان به‌عنوان ارز اصلی روی زنجیره خود باقی خواهد ‌ماند. درحالی‌که یک ارز جدید از زنجیره جدا شد که آن را بیت‌کوین‌کش می‌نامیم و با BCH نمایش می‌دهیم.

بایننس کوین (BNB)

هدف اصلی ایجاد این کوین، جذب سرمایه برای توسعه و گسترش صرافی  بود و از امنیت و سرعت پردازش قابل توجهی برخوردار است و ایجاد ارز دیجیتالی‌اش نیز باعث شد جایگاهی پیشرو در این فضا کسب کند.

استلار (XLM)

استلار در سال ۲۰۱۴ به عنوان یک انشعاب از ریپل و با قصد تسهیل در انجام پرداخت‌ها آغاز به کار کرد. شبکه استلار می‌تواند نزدیک به هزار تراکنش در ثانیه را مدیریت کند و با قابلیت‌های ویژه خود می‌تواند تبدیل به یکی از بزرگترین صرافی‌های غیرمتمرکز شود که علاوه بر مبادلات ارزهای رمزنگاری‌ شده با یکدیگر، قادر خواهد بود که ارزهای رمزنگاری‌ شده را با ارزهای فیات نیز مبادله کند.

اتریوم کلاسیک (ETC)

تقریبا در سال 2016 بود که اتریوم کلاسیک به وجود آمد. رتبه اتریوم کلاسیک در بین رمز ارز ها ۳۳ می باشد.  اتریوم کلاسیک، فورک بلاکچین ارز دیجیتال اتریوم می باشد. همانطور که می دانید اتریوم همانند برخی از رمز ارز ها تنها یک ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری نمی باشد بلکه ساختاری برای کد نویسی و همچنین قرارداد های هوشمند و تولید و اجرا برنامه های غیر متمرکز می باشد. کارکرد هر دو ارز اتریوم و اتریوم کلاسیک شبیه به هم است. اما این موضوع بر روی قیمت تاثیر زیادی نداشته است چرا که قیمت اتریوم بسیار بیشتر از اتریوم کلاسیک می باشد.هر دو با زبان برنامه نویسی سالیدیتی توسعه داده شده است. از دیگر لحاظ نیز اتریوم و اتریوم کلاسیک شبیه به یک دیگر می باشد از این موارد می توان به: سایز، پاداش بلاک و همچنین زمان ایجاد اشاره کرد.

ترون (TRX)

ارز دیجیتال رسمی ترون، ترونیکس نام دارد. این ارز دیجیتال یک پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است که هدف آن ایجاد یک شبکه جهانی اشتراک‌گذاری مطالب رایگان در حوزه سرگرمی است. بدان معنا که ترون از تکنولوژی بلاک چین به عنوان بستری برای توسعه بازار جهانی استفاده می‌کند که این شامل دنیای سرگرمی، رسانه و انواع محتواست که به صورت غیر متمرکز عمل می‌کند.  این بدان معناست که سازمان‌های مرکزی فعلی اینترنت که به گونه‌ای  واسطه‌ابرای سازندگان هستند از این حلقه خارج می‌شوند. مانند فروشگاه اپل استور، Google Play ،YouTube ،Google ،Facebook   این ارز، به سازندگان محتوا این امکان را می‌دهد تا مستقیما با کاربران در ارتباط باشند و سود کار خود را از آن‌ها دریافت.

زی کش

این ارز دیجیتال پس از تراکنش هیچ گونه اطلاعاتی را از فرستنده و گیرنده باقی نمی‌گذارد و به طور کامل امنیت کاربرانش را تامین می‌نماید. از سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز بکار کرد اما به خاطر قابلیت‌ها و امنیت بالایی که داشت خیلی زود در میان مردم شناخته شد و افرادی که به دنبال تامین امنیت بالا در تراکنش‌های خود هستند بدون معطلی به سراغ ارز زی کش می‌روند

دش

دش از دیگر ارزهای رمزنگاری شده است که از سال ۲۰۱۴ وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. این ارز امنیت بالایی دارد به طوری که بدون مبالغه می‌توان گفت دسترسی به اطلاعات تراکنش‌های مالی انجام شده در دش تقریبا غیرممکن است، زیرا تمامی اطلاعات لازم برای انجام تراکنش به صورت درهم ریخته و نامرتب خواهد شد تا امکان استخراج اطلاعات وجود نداشته باشد.

مونرو

این نوع ارز دیجیتال  برای انجام تراکنش‌های خود آدرس‌های موقتی را در نظر می‌گیرد که یک بار مصرف هستند و موجب می‌شوند تا حریم خصوصی و اطلاعات مربوط به فرستنده و گیرنده به بهترین شکل ممکن حفظ شود.

با توجه به آینده رو به رشد ارزهای دیجیتال و گرایش مردم به سمت ارزهای دیجیتال  شاید  شما هم بخواهید برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال اقدام نمایید، پیشنهاد می‌شود قبل از هر چیز مقاله های مرتبط با این مقاله یعنی مقاله (ارز فیات، دیجیتال و رمزارزها) سپس مقاله (مزایا و معایب ارزهای دیجیتال)  و در آخر (آینده ارزهای دیجیتال) را مطالعه کنید سپس می‌توانید با کمک سایت ثبت نام دات کام برای سایت های خرید و فروش ارز الکترونیک حساب شخصی باز کنید. ثبت نام در سایت ها و اپلیکیشن ها با پرداخت بین المللی از طریق سایت ثبت نام دات کام نیز از همین طریق قابل اجراست. با مراجعه به بخش پول های الکترونیک، می‌توانید برای ثبت نام در سایتهای موجود اقدام کنید. اگر سایت مورد نظر خود را در گزینه ها نمی بینید، با ارسال فرم درخواست، در صورت امکان آن را به سایت ما اضافه کنید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *