رمز ارز کاردانو چیست؟ – از نظر چارلز هاسکینسون، بیت کوین در نسل اول بلاکچین، اتریوم نسل دوم و کاردانو نسل سوم بلاکچین قرار دارد.   رمز ارز کاردانو، بر اساس تحقیقات علمی به گونه‌ای که همتا به همتا عمل می‌کند،  عرضه شد. همچون سایر پلتفرم‌های بلاکچینی خدمات پرداخت با رمز ارز با سرعت بالا و بدون نیاز به واسطه را دارا می‌باشد. البته بنیانگذاران آن اهداف بزرگتری چون کاربردهای مالی وسیع را در سر دارند. یکی از بزرگترین ویژگی این رمز ارز این‌است که به دنبال تعادل بین حریم خصوصی کاربران و نظارت های قانونی می‌باشد. همچنین بهدف از توسعه این پلت فرم، هوشمند سازی و غیر متمرکز سازی نهادهای مرکزی است. و برعکس بیشتر رمزارزها هدف اصلاح نظام های مالی را دنبال نمی‌کند.

از سال ۲۰۱۵ چارلز هاسکینسون پروژه کاردانو را بطور رسمی آشروع کرد. سرانجام دسامبر سال ۲۰۱۷، بلاکچین کاردانو و رمز ارز آنADA  در صرافی بیترکس بطور رسمی عرضه شد. وی پیش از این از امر از توسعه دهندگان اتریوم بوده است. شباهت بلاکچین کاردانو و اتریوم به حدی زیاد است که بسیاری از کاربران کاردانو را اتریوم ژاپنی نامیده‌اند.

بنیاد کاردانو در کشور سوئیس قرار دارد. سه شرکت The Cardano Foundation، IOHK و Emurgo  این پلتفرم را نگهداری و اداره می‌کنند. و ده ها گروه دیگر به طور مستقل بر روی کدهای متن باز این بلاکچین در حال کار هستند.

وجه تمایز کاردانو با بیت کوین و اتریوم

•             بسیاری از تحلیلگران، شبکه کاردانو را ترکیبی از بلاکچین های مونرو، بیت کوین و اتریوم می دانند.

•             این شبکه لایه ای را طراحی کرده است که امکان ارائه قابلیت های جدید در بسترهای بلاک چینی را دارا می‌باشد. برنامه نویسان و توسعه دهندگان قادرند ایده‌های هدفمندخود را طبق برنامه های غیرمتمرکز با آزادی کامل روی این شبکه پیاده سازی کنند.

•             زبان برنامه‌نویسی کاردانو Haskell می‌باشد. سایر آلت کوین‌ها از این زبان پیروی نمی‌کنند. همچنین بسیاری از ICO های ناکارآمد بطور کلی از این شبکه حذف می شوند.

•             کاردانو از الگوریتمی به نام Ouroboros استفاده می‌کند. الگوریتم رمزنگاری اتریوم Ethash و الگوریتم بیت کوین SHA-256 می‌باشد.

•             کاردانو از دو لایه تشکیل شده است که عملیات محاسباتی را از حساب‌های دفتر کل توزیع شده جدا می‌کنند.

1-        لایه پرداختی (CSL)

لایه اول پلتفرم کاردانو، همچون تراز دفتر کل عمل می‌کند .هدف این لایه بهترشدن پروتکل بیت کوین می‌باشد و در زمینه مقیاس‌پذیری تشکیل شده است. با استفاده از الگوریتم ثبات سهام،  بلاک‌های جدیدایجاد می‌کند وموجب  تأیید تراکنش‌ها می‌شود. به بیان ساده، ارسال و دریافت کوین‌های ADA بین کاربران را امکان‌پذیر می‌کند. بنابراین  ارتباط مستقیم بین این لایه با معامله کاردانو وجود دارد.

2-         لایه محاسباتی کاردانو (CCL)

 لایه دوم پلتفرم کاردانو شامل اطلاعاتی در مورد چگونگی انجام تراکنش‌ها می‌باشد.  البته این لایه  در حل توسعه است ودر حال بررسی است که  امکان ایجاد قراردادهای هوشمند به کاربران را فراهم ‌کند.  لایه محاسبات از لایه پرداخت جدا شده است، بنابراین کاربران محاسباتی قادر خواهند بود در هنگام ارزیابی معامله کاردانو، قوانین مختلفی را وضع نمایند. به بیان ساده‌تر،  یک دفتر کل ایجاد کرده که هر نوع معاملات که شامل اطلاعات املاک نیست را انتخاب نکند.  بنابراین موجب افزایش سرعت امکانات در بلاک چین شده است.

•             سرعت تراکنش‌های کاردانو حدود ۲۵۷تراکنش در ثانیه می‌باشد. در حالی که بیت کوین تنها توانایی انجام ۷تراکنش در ثانیه و اتریوم توانایی پردازش ۲۰ تراکنش در ثانیه را دارد. بنابراین در کاردانو سرعت تراکنش ها بالا و کارمزد ها بسیار ناچیز هستند.

•             تعداد بلاکچین کاردانو  در بازار ۴۵ میلیون عدد است. بیت کوین فقط ۲۱ میلیون می‌باشد.

کیف پول ارز دیجیتال کاردانو

               Daedalus

کیف پول رسمی بلاکچین کاردانو Daedalus  می‌باشد.  این کیف پول غیرمتمرکز که به صورت نرم افزار بر روی دسکتاپ،  بر روی سیستم عامل های لینوکس، ویندوز و مک نصب می‌شود. جهت نصب این کیف پول باید کل بلاکچین کاردانو را دانلود کرد.

               کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano X

               کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S

               کیف پول سخت‌افزاری Trezor Model T

               کیف پول نرم‌افزاری Daedalus، دسکتاپ

               کیف پول نرم‌افزاری YOROI ، تحت وب و موبایل

               کیف پول نرم‌افزاری Atomic ، دسکتاپ و موبایل

               کیف پول نرم‌افزاری Exodus، دسکتاپ و موبای

               کیف پول نرم‌افزاری Guarda ، وب، دسکتاپ و موبایل

ویژگی های بهترین کیف پول کاردانو چیست؟

•             پشتیبانی کیف پول، بصورت شبانه روز قابل دسترس باشد.

•             تیم توسعه دهنده کیف پول، همواره در حال توسعه و بهبود آن باشد.

•             رابط کاربری ساده و قابل درکی داشته باشد. تا استفاده از آن را راحتتر کند.

•             کیف پول ارز دیجیتال کاردانو را پشتیبانی می‌کند. برای نگهداری کاردانو گزینه‌ های محدودی وجود دارد. بنابراین حتما قبل از انتخاب کیف پول از پشتیبانی آن اطمینان داشته باشید.

•             کیف پول با امنیت بالا الویت  اول شما باشد. از جمله ویژگی های امنیتی خوب:

  • کنترل کلیدهای خصوصی
  • امکان استفاده از احراز هویت دو عاملی
  • امکان تهیه نسخه پشتیبان

برای مطالعه بیشتر درباره انواع کیف پول به وبلاگ سایت ثبت نام مراجعه نمایید.

آینده کاردانو

عصر جدید کاردانو  شلی (Shelley)  است. تیم توسعه‌دهندۀ کاردانو، که مسیر پیشرفت کاردانو را به ۵ مرحله تقسیم می‌کند. شلی مرحله دوم این مسیر است. این به‌روزرسانی، گامی در جهت غیرمتمرکزشدن کاردانو است. که خواه نا خواه موجب افزایش قیمت آن می‌شود. همانطور که از سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش قیمت آن بوده‌ایم.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *