لایت کوین چطورکار میکند؟ – امروزه افراد زیادی به دنیای ارزهای دیجیتال، وارد شده‌اند. همه مردم به دنبال سرمایه گذاری بیت کوین (Bitcoin) و اتریوم (Ethereum) نیستند. بلکه به دنبال ارزهای دیجیتال محبوب دیگر برای سرمایه گذاری هستند. یکی از ارزهای محبوب و مورد توجه مردم لایت کوین می‌باشد.

در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۱ ، لایت‌کوین یا به اختصار LTC  ، توسط چارلز لی ( Charles Lee ) یکی از کارمندان سابق گوگل در فضای گیت‌هاب ساخته شد. لایت کوین ارز دیجیتال متن باز مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین می‌باشد. که انجام عملیات پرداخت با هزینه نزدیک به صفر در سراسر دنیا را فراهم کرده است. از آغاز سال 2017 میلادی، رشد 7291 درصد را تجربه کرده است. جالب اینجاست که قیمت بیت کوین تنها 1731 درصد رشد داشته است.

کارشناسان بلومبرگ معتقدند که، پس از بیت‌کوین، ارز دیجیتال لایت‌کوین ایمن‎‌ترین شبکه‌ نقل و انتقالات را دارد، براین اساس افرادی که تصمیم دارند به بازار لایت‌کوین وارد شوند، می‌توانند از امنیت سیستم شبکه این ارز دیجیتال اطمینان داشته باشند. مهم‌‌ترین خصوصیات شبکه لایت‌کوین ، سرعت بالای آن است. سرعت استخراج لایت‌کوین بسیار بیشتر از  بقیه ارزهای دیجیتال می‌باشد. برای مثال مدت زمان استخراج یک بیت‌کوین با ۴۵ لایت‌کوین برابر است. کارشناسان حوزه فینتک بیت‌کوین را به طلا و لایت‌کوین را به  نقره تشبیه می‌کنند. زمانی که تولید بیت‌کوین ۲۱ میلیون متوقف می‌شود، ۸۴ میلیون خواهیم داشت.  اما این موضوع را در نظر داشته باشید که میزان سرمایه در گردش لایت کوین نسبت به بیت‌کوین کمتر است، اما باز هم جز پنج ارز دیجیتال برتر از لحاظ سرمایه در گردش می‌باشد.

استخراج لایت کوین (Litecoin Mining) چیست؟

  1. استخراج انفرادی لایت کوین

در استخراج انفرادی تمام مسئولیت و تجهیزات به عهده شخص استخراج کننده است. این روش بسیار پر هزینه است و نیاز به سرمایه بیشتری دارد و ممکن است نتوان هزینه آن را پرداخت کرد. در مقابل تمام پاداش برای شخص استخراج کننده می‌باشد.

در استخر استخراج به همراه سایر استخراج کنندگان منابع را مانند قدرت محاسباتی و هزینه برق  به اشتراک می گذارید. البته برای پیوستن به استخر استخراج ابتدا باید هزینه پرداخت شود. اما با این حال شاید بسیار با صرفه تر از استخراج انفرادی باشد.

  • استخر آنت پول 

یکی از بزرگترین استخرهای استخراج لایت کوین است و در چین قرار دارد. توجه داشته باشید که شما برای عضویت در استخر آنت پول هیچ هزینه ای پرداخت نخواهید کرد. اما مانند سایر استخرها تمام پاداش استخراج بلاک تقسیم می شود همچنین کارمزد تراکنش های یک بلاک که در استخر استخراج انجام می شود را دریافت می کند.

  • استخراج ابری 

در استخراج ابری شما با پرداخت هزینه به گروهی از کامپیوترها که فقط به منظور استخراج ارز رمزنگاری تنظیم شده اند، می‌توانید ارز دیجیتال لایت کوین داشته باشید. توجه داشته باشید که این نوع استخراج یک گزینه‌ی عالی برای مبتدیان است.   یکی از معروف ترین وب سایت ها برای استخراج ابری، هش فلر در کشور استونی (Hashflare) می باشد.

چگونه لایت کوین داشته باشیم؟

این ارز دیجیتال با ارزهای فیزیکی مانند دلار یا یورو اصلا در ارتباط نیست وتنها از واحد حساب خود که نام آن لایت‌کوین است، استفاده می‌کند. خرید و فروش لایت‌کوین و تبدیل آن به ارزهای فیات رایج را می‌توان به راحتی در بسیاری از صرافی‌های آنلاین انجام داد.

این ارز دیجیتال نیز در کیف پول بر روی بلاک چین ذخیره می‌شود. کیف پول لایت کوین امکان دسترسی از هرکجای دنیا را فراهم کرده است. همه لایت‌کوین‌ها یکسان هستند و با در اختیار داشتن اینترنت می‌توانید از هرکجای دنیا آن را کنترل کنید. و جالب این است که هیچ بانکی در فرآیند آن درگیر نیست.

انواع کیف پول‌ لایت‌کوین

  • کیف پول سخت افزاری Trezor
  • کیف پول سخت افزاری Ledger Nano S
  • کیف پول موبایل و دسکتاپ jaxx
  • کیف پول دسکتاپ Litecoin Core
  • کیف پول موبایلی LoafWallet
  • کیف پول دسکتاپ Exodus
  • کیف پول دسکتاپی Electrum

جهت اطلاعات بیشتر مقاله انواع کیف پول ارز دیجیتال را مطالعه فرمایید.

نکات مثبت لایت کوین

  • کاربران عادی به راحتی آن را پذیرفته‌اند.
  • ·       ۸۴ میلیون کوین را پوشش می‌دهد.
  • ·        قیمت کارمزد آن پایینتر از بقیه رقبای آن است.
  • به عنوان یک شبکه غیر متمرکز کار می‌کند.
  • حجم معاملات آن بسیار زیاد است.
  • ·        کاربران می‌توانند تغییراتی را در پلتفرم ایجاد کنند و یک نسخه جدید از آن ایجاد کنند.
  • بلاکچین آن از امنیت زیادی برخوردار است. برای مثال قبل از انجام تراکنش، باید یک رمز عبور خصوصی وارد کنید. یعنی کاربران حساب اکانت خود را در لحظه بررسی می‌کنند.

نکات منفی لایت کوین:

  • استخراج آن نیازمند صرف انرژی بالایی است.
  • لایت‌کوین به اندازه ارزهای دیجیتال دیگری مثل بیت کوین و یا ارزهای فیات مورد توجه نیست.
  • تخمین ارزش آینده آن‌یک چالش است و به‌راحتی نمی‌توان آنالیز کرد.
  • برای حفظ امنیت کوین خود نیاز به دانش فنی دارید.

ریسک معاملات لایت کوین

این ارزهای دیجیتال هنوز نوظهور هستند، از این رو تخمین ارزش آن‌ها کمی دشوار است. بنابراین  نوسان بازار بیشتری دارند. هر لحظه ممکن است در نحوه‌ اداره سرمایه بین‌المللی تغییراتی ایجاد شود بنابراین  ممکن است نیاز به ارزهای دیجیتال کاهش یابد. در حال حاضر ارزهای دیجیتال قوانین خاصی ندارند. همین امر باعث شده تا بسیاری از افراد، ریسک سرمایه‌گذاری در این فضا را به راحتی نپذیرند. لایت کوین  در ماهیت بیشتر شبیه به کالاست، به همین دلیل نوسانات بازار از جمله عرضه و تقاضا بر روی قیمت آن تأثیر بسزایی دارد. البته بسیاری از معامله گران کوتاه‌مدت، این مسئله را یک ریسک مثبت می‌دانند چون سود خوبی را به جیب می‌زنند.

توجه داشته باشید که  لایت کوین به هیچ وجه برای رقابت و مبارزه با بیت کوین به وجود نیامده است؛ بلکه مکملی برای بیت کوین است که قابلیت های خاص آن می تواند به عنوان تهدید و از سوی دیگر فرصتی برای توسعه در نظر گرفته شود.

خرید آنلاین لایت کوین

ما ایرانی ها به دلیل اینکه به حساب‌های بین‌المللی (ویزا و مسترکارت) دسترسی نداریم،  نمی‌توانیم به طور مستقیم خرید داشته باشیم. سایت بین المللی ثبت نام جهت رفاه حال هموطنان عزیز آماده ارائه کلیه خدمات پرداخت بین المللی می‌باشد. شما می‌توانید به راحتی در سایت ما با استفاده از کارت بانکی شتاب، ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و لایت وین و … را خریداری کرده و یا بفروشید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *