تاریخچه بایننس

چانگ‌پنگ ژائو از شناخته‌شده‌ترین و ثروتمندترین فعالان  بازار ارزهای دیجیتال است. وی سال ۲۰۰۵ سیستم معاملاتی به نام فیوژن را برای کارگزاران طراحی کرده است. همچنین سال ۲۰۱۳ به پروژه کیف پول بلاک چین دا‌ت‌اینفو به عنوان سومین عضو تیم پیوست. بزرگترین دستاورد ژائو،  صرافی بایننس از بزرگترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال می‌باشد.  بنیان‌گذار این صرافی، جهت جذب سرمایه برای توسعه و گسترش صرافی خود، ۱۴جولای ۲۰۱۷، پیش فروش بایننس کوین را شروع کرد. دستاورد آن در طی۱۳ روز ۱۰۰ میلیون توکن بود که مجموعا ۱۵ میلیون دلار جمع‌آوری شد.

بایننس کوین به زودی
چانگ‌پنگ ژائو

صرافی بایننس فعالیتش را از چین شروع کرد. پس از ممنوعیت خریدوفروش ارزهای دیجیتال در کشورچین، فعالیت خود را به ژاپن منتقل کرد. در مارس ۲۰۱۸، در تایوان نیز دفاتر خود را گسترش داد. این صرافی از امنیت و سرعت پردازش قابل توجهی برخوردار است. کاربران این صرافی به اندازه‌ای به آن اعتماد دارند که پس از اضافه شدن یک ارز دیجیتال به لیست صرافی بایننس، قیمت آن به طور قابل توجهی رشد می‌کند.

ساختار بایننس از کاسموس

بایننس کوین به زودی – ابتدا بایننس کوین یک توکن اتریوم ERC-20  بر روی بلاکچین اتریوم بود. سرانجام ۱۸ اپریل ۲۰۱۹، ارز دیجیتال بایننس کوین را با نام اختصاری BNB، بر روی زنجیره بلاکچین بایننس چین به بازار عرضه کرد. بایننس چین به گونه‌ای طراحی شده که بیش از هزاران تراکنش در ثانیه را می‌تواند پشتیبانی کند. زمان ایجاد بلاک در این بلاک چین یک ثانیه است. جهت افزایش سرعت انجام معاملات، تعداد محدودی تولیدکننده بلاک در نظر گرفته می‌شود. این بلاک چین همچنین توانایی مدیریت میزان مشابه از معاملات صرافی اصلی را دارا می‌باشد.  در حال حاضر بایننس چین امکان ایجاد توکن‌های جدید بر روی بستر خود را فراهم کرده است. می‌توان آن‌ها را ارسال، دریافت و فریز کرد. حتی امکان ایجاد جفت‌ارز بین توکن‌های مختلف نیز در این بلاک چین در نظر گرفته شده است. ساختار اصلی بایننس چین از بلاک چین کاسموس می‌باشد. کاسموس به عنوان یک اکوسیستم غیرمتمرکز متشکل از بلاک چین مستقل و موازی است. مدیر بایننس ادعا می‌کند که، اولویت این شبکه بلاک چین برروی سرعت و امکان پردازش سریع تراکنش ها می‌باشد.

تفاوت بایننس کوین با بیت‌کوین چیست؟

  • بایننس کوین در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. اما از طرف دیگر، بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است.
  • ارز دیجیتال بایننس کوین فقط در صرافی بایننس پذیرش می‌شود. بنابراین کمتر مستعد تاثیر از شرایط خارجی است. در حالیکه بیت‌کوین در همه جا معامله می‌شود. پس به همان نسبت آسیب‌پذیر خواهد بود. البته بایننس به شدت تاثیرپذیر از شرایط داخلی صرافی بایننس می‌باشد.
  • حداکثر تعداد بیت‌کوین‌ها، ۲۱ میلیون اما عرضه‌ بایننس کوین ۲۰۰ میلیون کوین است. بنابراین، بایننس کوین‌ها به‌زودی از لحاظ حجم کلی، از بیت‌کوین سبقت می‌گیرند.
  • به دلیل جدید بودن آن سهم بازار آن نسبت به دیگر کوین‌های پیشرو کمتر می‌باشد.

بایننس کوین را چطور می‌توان ذخیره کرد؟

بایننس کوین یک توکن اتریوم است، بنابراین هر کیف پولی که قادر به ذخیره اتریوم باشد از بایننس نیز پشتیبانی می‌کند.  در کیف پول‌‌هایی مانند:  لجر (Ledger)، متال والت (Metal Vault)، ترزور (Trezor)، ایدو (Eidoo)، انجین (Enjin)، جکس (Jaxx)، بلوکس (Blox) و ریکوئست والت (Request Wallet)

چطور وارد صرافی بایننس شویم؟

اگر می خواهید از صرافی بایننس استفاده کنید ،۲ روش وجود دارد :

  • ارز دیجیتال را از قبل تهیه کنید.سپس وارد صرافی بایننس شوید.
  • از طریق ارزهای فیات که توسط این صرافی پشتیبانی می شوند ، ارز دیجیتال خودتان را تهیه کنید. سپس ، ثبت نام کنید و حساب کاربری خود را راه اندازی کنید. بعد از آن فقط کافیست اعتبار حساب بایننس خود را افزایش دهید.

چگونه می‌توان بایننس کوین را خریداری کرد؟

در حال حاضر استخراج بایننس امکان پذیر نمی‌باشد . زیراکه همه کوین‌های آن در زمان “ICO”  یا همان پیش فروش استخراج شده‌اند. اما برای خرید این ارز ۲ روش وجود دارد:

  • تبدیل ارزهای خود؛ برای مثال شما مالک بیت‌کوین، اتریوم و سایر آلت‌ کوین‌ها هستید، برای خرید بایننس کوین فقط کافی است به ارزش کوین‌های خود، بایننس کوین دریافت کنید.
  • اگر برای شروع می‌خواهید وارد بازار بایننس کوین شوید. یعنی هیچ ارز دیجیتالی ندارید . ابتدا باید مقداری ارز دیجیتال شناس مانند بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین، ریپل و …خریداری کنید. سپس به سایتبایننس  بروید و آن را به بایننس کوین تبدیل کنید.  سایت بایننس کوین برای ایرانیان فیلتر می‌باشد. جهت معاوضه یا خرید خود حتما با سایت ثبت نام در تماس باشید تا به راحتی ما برای شما این امر را انجام دهیم.

توجه داشته باشید که سایت‌های دیگری هم وجود دارند که از بایننس کوین پشتیبانی می‌کنند، اما از آنجایی که این ارز در صرافی باینانس جهت تراکنش‌ها ایجاد شده است، معقول‌تر این است که ارز را از سایت خودشان خریداری کنید.

 استفاده از بایننس کوین به عنوان آلتکوین

بسیاری از تریدرها که در صرافی بایننس به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می پردازند. از بایننس کوین به عنوان یک آلتکوین استفاده می‌کنند. البته در صرافی های بزرگ دیگر نیز استفاده از بایننس به عنوان یک آلت کوین بسیار رواج پیدا کرده است. امروزه، بایننس کوین در بیش از ۱۲ صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال مورد معامله قرار می‌‌گیرد.

کاربرد ارز دیجیتال بایننس در صرافی بایننس

مهمترین ویژگی این صرافی این است که به کاربران خود ۲۵ درصد تخفیف ارائه می‌دهد. البته این تخفیف‌ها در معاملاتی باحجم بالا، بیشتر هم می‌شود. البته تریدرهایی که از تخفیفات خیلی زیاد بهره‌مند می‌شوند موظف هستند مقادیر مشخصی از ارز دیجیتال بایننس کوین را در حساب خود نگه داری کنند. از جمله ویژگیهای مثبت دیگر آن این است که در هنگام معامله می‌توانید، گزینه پرداخت هزینه با بایننس را در تنظیمات حساب فعال یا غیرفعال کنید.

بایننس از ارزهای فیات مانند : لیر ترکیه ، روبل روسیه و پوند بریتانیا بصورت مستقیم پشتیبانی می کند. و از بسیاری دیگر از ارزهای فیات از طریق صرافی سیمپلکس که شریک تجاری بایننس محسوب می شود ، به صورت غیرمستقیم پشتیبانی می کند.

کارمزدهای صرافی بایننس

در بایننس هر خرید و فروش شامل یک کارمزد می شود که برابر ۱/۰ درصد از معامله می‌باشد. به عنوان مثال اگر هزار دلار ارز خریداری نمایید کارمزد آن یک دلار است، البته در صورتی که در حساب خود بایننس نگهداری کرده باشید شامل ۲۵٪ تخفیف خواهید داشت. بنابراین کارمزد تراکنش ها به ۰.۰۷۵٪ می‌رسد. همچنین واریز در بایننس هیچ کارمزدی ندارد. اما برداشت از بایننس برای ارزهای مختلف درصد متفاوت دارد. کارمزد برداشت همیشه درصد ثابت نیست و با توجه به شرایط شبکه بلاک‌چین ارز مورد نظر تغییر می کند. لیست درصد کارمزدها را از جدول کارمزدها در وبگاه بایننس می‌توان مشاهده کرد. البته موقع برداشت ارز نیز قابل مشاهده می‌باشد.

روند قیمت بایننس کوین چطور بوده است؟

در ابتدای ورود به معاملات ارزهای دیجیتال قیمت بایننس کوین  حدود ۱/۰ دلار بود. اما اعتبار صرافی بایننس و رویکرد صحیح توسعه دهندگان آن به روند صعودی قیمت آن کمک بسیار زیادی کرد.و روز به روز تقاضای خرید این ارز دیجیتال در حال افزایش می‌باشد. اواخر سال ۲۰۱۷ قیمت هر واحد توکن BNB به قیمت ۲۵ دلار رسید. سال ۲۰۱۸ با توجه به اینکه در بسیاری از ارزها ریزش بسیار زیادی را تجربه کردیم اما بایننس کوین با کاهش قیمت کمی مواجه شد. سال ۲۰۱۹ رشد قابل توجهی داشت بطوریکه حدود ۶ دلار به فروش می‌رسید. اکنون فوریه سال ۲۰۲۱ قیمت آن حدود ۷۰ دلار می‌باشد.

کارشناسان معتقدند که اتفاقات صرافی بایننس عامل کاهش یا افزایش قیمت این ارز می‌باشد. برای مثال هک شدن صرافی بایننس تهدید جدی برای این ارز می‌باشد. البته با توجه به روند صعودی این ارز پیش بینی می‌شود که با توجه به اینکه تعداد سکه های در گردش آن رو به کاهش است این امر سبب افزایش تقاضا برای این کوین خواهد بود.

با توجه به مطالب بالا مزایای استفاده از بایننس کوین :

  • امکان بهره‌مندی از تخفیف در  صرافی بایننس
  • امکان استفاده از آن در خارج از پلتفرم معاملاتی  بایننس
  • دارای هزینه‌ای پایین در بازار ارزهای دیجیتال
  • ·        انجام تراکنش با سرعت بالا
  • امکان مبادله‌ی آن با ارزهای فیات
  • دسترسی آسان به آن از طریق سیستم دسکتاپ،گوشی‌های iOSو Android
  • صرافی بایننس امکان معامله بیش از ۴۰ جفت ارز را فراهم می‌کند.

خطرات احتمالی سرمایه‌گذاری در بایننس کوین

بزرگترین مشکل اساسی این ارز این است که بایننس کوین محدود به صرافی بایننس است و روند توسعه آن به اعتبار و عملکرد این صرافی بسیار وابسته است. بنابراین، بایننس کوین نمی‌تواند به تنهایی مسیر حرکت صعودی خود را مشخص کند و وابسته به صرافی می‌باشد.

از آنجایی که توسعه‌دهندگان بایننس قصد دارند بخش معینی از کوین‌ها را در آینده بازخرید کنند، احتمال می‌رود که از ارزش آن کاسته شود.

این توکن همانند بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، مبتنی بر اتریوم است، بنابراین رقابت بسیاری خواهد داشت و شاید با کاهش ارزش در آینده رو به رو شود.

بایننس کوین روبه سوی آینده ای درخشان

بی‌شک دلیلی وجود دارد که بایننس کوین در طی دوسال گذشته شاهد چنین رشد و موفقیت گسترده بوده است. دلیل آن  در سراسر در دسترس بودن سریع آن در جهان با قیمت مناسب می‌باشد.

بایننس  برای مقابله با استهلاک، توکن های BNB را با گذشت زمان از بین می برد و میزان کل عرضه را از ۲۰۰ میلیون واحد به ۱۰۰ میلیون واحد کاهش می دهد. هدف این است که با گذشت زمان ارزش توکن های بایننس کوین ثابت باشد.

امحای بایننس کوین

بایننس هر سه‌ماه یک‌بار، بخش زیادی از توکن‌های BNB را امحا می‌کند یا به زبان ساده از بین می‌برد. این عمل موجب آن می‌شود که میزان موجودی دردسترس این توکن کاهش یابد. بنابراین  باعث افزایش بهای آن در صورت ثابت‌ماندن تقاضا می‌شود. چانگ‌پنگ ژائو، در آخرین امحا اینطور می‌گوید که این بار تعداد توکن‌های امحاشده از نظر ارزش دلاری، حدوداً ۲.۴ برابر دفعه پیش است. صرافی بایننس در این رویداد در مجموع ۳,۶۹۱,۸۸۸ واحد از توکن‌های BNB را به ارزش تقریبی ۱۶۵.۸ میلیون دلار سوزاند. در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۰. دلیل امحا افزایش حجم معاملات آنی بیش از ۵۰ درصد بود و رشد تقریبا ۱۴۰ درصدی حجم معاملات آتی وجود داشت. در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ قیمت  به ۴۷۱.۵ میلیارد دلار رسیده بود. امحای سه‌ماهه توکن‌ها تا زمانی که تنها ۱۰۰ میلیون BNB باقی بماند، ادامه پیدا خواهد کرد. این تعداد برابر با ۵۰ درصد از کل توکن‌های BNB است که تاکنون عرضه شده است.

البته نکته قابل توجه این است که  بایننس فقط یک صرافی نیست.  امکانات بسیار زیادی را این صرافی به کاربرانش عرضه می‌کند. مانند: استخر استخراج ، استیکینگ و …… بنابراین از طریق همین خدمات نیز در فضای ارزهای مجازی به زودی شاهد صعود بسیار زیاد بایننس کوین خواهیم بود.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *