رمزارزها، پنجره جدید برای واردات کالا

رمزارزها برای واردات کالا – چندی پیش وزیر نفت در نشستی با حضور وزیران صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و رئیس کل بانک مرکزی، از راه‌اندازی پنجره جدیدی برای واردکردن کالاهای اساسی و همچنین مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید مواد به دستور رئیس‌جمهوری خبر داد.

هدف از این فعالیت تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه بخش تولید است. همچنین میتوان گفت افزایش تجارت خارجی جهت مقابله با فشار تحریم‌ها برای گرفتن تصمیمات اساسی نیز هست. در نهایت نیز رسیدن کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان عنوان شده است.

پس از اعلام پنجره‌ای جدید برای ورود کالا، خبر دیگری جهت ورود راحت کالا به کشور منتشر شد. بر این اساس دستورالعمل استخراج رمزارزها توسط دولت اعلام شده است. طبق آن رمزارزهای استخراج شده تنها برای تا‌مین واردات کشور و بر اساس مقرراتی بانک مرکزی، قابل مبادله خواهند بود. همچنین، استخراج‌کنندگان باید رمزارز دست اول تولید شده را تا‌ سقف مجاز، بدون واسطه و مستقیم به بانک مرکزی عرضه کنند. وزارت نیرو طبق دستورالعمل، سقف مجاز رمزارز استخراج شده و قابل مبادله براساس میزان انرژی مصرف شده از سوی استخراج کننده را تعیین می‌ کند. این موضوع به‌صورت دوره‌ای به بانک مرکزی اعلام می شود.

اصلاح مقررات برای استفاده از رمز ارزها

دولت ایران مقرارت خود را برای استفاده از رمرز ارزها اصلاح کرده است. دولت در نظر دارد بطور انحصاری برای واردات بودجه در زمان افزایش فشار تحریم ها بجای استفاده از ارز عادی کشور از رمزارزها استفاده کند.

ایرنا گزارش داده است که مقررات جدیدی در واکنش به پیشنهاد  مشترک CBI  و وزارت انرژی ایران وضع شده‌است. براساس این قانون رمرزارزها باید بصورت  قانونی در ایران استخراج ‌شوند. و رمزر ارزها تنها جهت تامین بودجه واردات از کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. استخراج کنندگان رمزارزهای اصلی را مستقیما مجاز به بانک مرکزی عرضه  می‌کنند. میزان یارانه انرژی قانونی برای استخراج رمزارزها از سوی هر استخراج کننده، بر اساس دستورالعمل‌های مشخص شده از سوی وزارت نیرو تعیین خواهد شد. البته سال گذشته جهت تامین برق استخراج از میزان یارانه بیشتری استفاده کردند که منجر به سرکوبی و اخطار شد. و قوانین عمومی در مورد رمزارزها به آنها ابلاغ شد.

سخنگوی صنعت برق افزود: سقف مجاز رمزارز استخراج شده و قابل مبادله هر واحد استخراج کننده براساس میزان انرژی مصرفی توسط وزارت نیرو، تعیین خواهد شد. دستورالعمل انجام این طرح، در وزارت نیرو درحال تدوین است.

استفاده از بیت‌کوین مدت زیادی است که در ایران مطرح شده است. از اکتبر  ۲۰۱۹  رمزارزها در این کشور مورد توجه قرار گرفته اند. ایران به تازگی برای انتقال ارزهای رمزنگاری شده به سطح بعدی وارد شده است. در این راستا خبرگزاری ایرنا گزارش داد دولت ایران قانون پیشنهادی ارزهای رمزنگاری شده را بر اساس پیشنهاد مشترک بانک مرکزی و وزارت نیرو اصلاح کرد. بر این اساس بانک مرکزی می تواند از رمزارزهای پایه برای انجام پرداخت‌های وارداتی استفاده کند. این امر می‌تواند ایران را در انجام امور تجاری علیرغم تحریم‌های ایالات متحده آمریکا راحت تر بگذارد.

فروش مستقیم بیت کوین به بانک مرکزی

دولت ایران همچنان در حال وضع قانون برای چگونگی استفاده از رمزارزهاست. ایرنا همچنین گزارش داده که استخراج کنندگان قانونی بیت‌کوین در ایران باید رمزارزهای خود را مستقیم به بانک مرکزی بفروشند. ایران دیلی نیز بیان می‌کند که دولت ایران مقررات خود درباره رمزارزهای پایه را اصلاح کرده است. اجازه دادند در زمان‌ افزایش فشار برای تامین بودجه وارداتی، این رمزارزها به جای ارزهای فیزیکی استفاده شوند. رمزارزهای پایه‌ای که در ایران استخراج می‌شوند، تنها در صورتی قابل مبادله هستند که از آنها برای تامین مالی وارداتی از کشورهای دیگر استفاده شود.

رمزارزها برای واردات کالا
رمزارزها برای واردات کالا

تحلیلگران معتقدند دستورالعمل جدید دولت ایران برای استخراج رمزارزها چند ابهام دارد.

۱- در آیین‌نامه قید نشده است که بانک مرکزی قرار است بر اساس چه مرجعی، رمزارزهای تولیدی را قیمت‌گذاری کند. (از مزایای رمز ارزها جدایی آن از بانک مرکزی می‌باشد. البته در هیچ کشوری مرجع قیمت‌گذاری دلاری رمزارزها بانک مرکزی نمی‌باشد.(جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید قسمت مزایا و معایب رمزارزها را مطالعه نمایید.)

۲- در آیین‌نامه قید نشده است که قیمت هر بیت‌کوین از کدام مرجع گرفته می‌شود!

۳- در آیین‌نامه مشخص نشده است که با کدام نرخ تبدیل دلار به ریال خریداری خواهد شد. زیرا در ابتدا تولیدکنندگان رمز ارز خود را با قیمت روز در بازار آن هم به صورت تبدیل ریال به دلار، تهیه می‌کردند.)

 ۴- در آیین‌نامه قبلی، امکان صادرات و تخفیف مالیاتی در نظر گرفته شده بود. اما در آیین‌نامه جدید این حقوق را منحل کرده است.

با تغییرات روز به روز و تبدیل معاملات بیت کوین به یکی از سودآورترین معاملات جهانی، تصمیم ایران برای تامین بودجه از طریق این ارز ها، تصمیمی نوین و هوشمندانه است.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *