تعدادی از تحلیل‌ گران برجسته ارزهای دیجیتال در حال تحقیق در رابطه با این موضوع هستند که آیا دلار می‌تواند بر ارزش ارزهای دیجیتال  تاثیر بگذارد؟ آیا ارزهای دیجیتال می‌تواند افزایش قیمت دلار را سرکوب کند یا خیر؟

زمانیکه یک دولت، بیانیه‌های رسمی در زمینه  قوانین ارزهای دیجیتال  منتشر می‌کند، معمولا روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد. برای مثال زمانیکه محدودیت برای استفاده از بیت‌کوین اعمال شود، قیمت‌ آن تغییر می‌کند.  اقدامات قانونی مثبت برای یک ارز دیجیتال مانند رسمی کردن آنها به عنوان ارز رایج کشور، می‌تواند اثرات مثبتی در قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال داشته باشد. این در حالی است که ممنوعیت ارزهای دیجیتال توسط یک کشور می‌تواند اثرات منفی برجای بگذارد.

مسائل قانونی و مالیاتی یک دولت نیز می‌تواند بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارد. برای مثال اگر دولت درباره‌ی قوانین دارایی و مالیات سخت گیر باشد، مردم برای مخفی کردن دارایی های خود با استفاده از ارزهای دیجیتال می‌توانند از دادن مالیات برای دارایی فرار کنند. زیرا دارایی آنها اصلا محسوس نمی‌باشد. این مسئله باعث تغییر در قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌شود زیرا تقاضا برای آنها بیشتر خواهد شد.

تاثیر رسانه ها

همچنین رسانه‌ها نیز می‌توانند تاثیر زیادی روی قیمت ارزهای دیجیتال داشته باشند، اخبار منفی باعث کاهش قیمت و اخبار مثبت می‌تواند باعث رشد قیمت شود. برای مثال خبر هک صرافی با نام بایننس درحالیکه بعدا اشتباه بودن آن خبر مشخص شد، باعث ترس سرمایه‌گذاران و افزایش فروش بیت‌کوین و در نتیجه کاهش قیمت آن شد.

به گزارش کوین تلگراف، با افزایش ۱.۳ درصدی شاخص دلار و رسیدن آن از ۹۲.۲۸ به ۹۳.۲۰ دلار، بیت کوین، ارز دیجیتال پیشتاز بازار و فلز گران‌بهای طلا یکی پس از دیگری در سراشیبی قیمت قرار گرفتند. به نظر می‌رسد که وجود هم‌بستگی معکوس میان دلار و بیت کوین نشان می‌دهد که تضعیف دلار تاحدودی توانسته است حرکت صعودی اخیر بیت کوین را تسریع کند.

از زمان اصلاح قیمت بزرگ بیت کوین در روز پنج‌شنبه سیاه، بسیاری از تحلیل‌گران، تضعیف دلار را دلیل عمده حرکت صعودی کنونی بیت کوین می‌دانستند.

اخیرا قیمت ارزهای دیجیتال رو به رشد فوق العاده‌ای بوده است، هم‌بستگی میان بیت کوین و طلا با رسیدن به عدد ۰.۹۳ واحد، بالاترین سطح یک‌ساله را تجربه کرد. این اتفاق مصادف با شیوع کرونا اتفاق افتاد. با شیوع  بیماری مرگبار کرونا و رکود اقتصاد جهانی، همچنین وجود  نگرانی‌ برای رکود سایر فعالیت‌های اقتصادی، همه گمان می‌کردند این امر در معاملات روزمره ارزهای دیجیتال اختلال ایجاد کند،  اما این نگرانی‌ها سبب شد بازار ارزهای دیجیتال هر روز داغ‌تر شود. مواردی مانند افزایش ابتلا به ویروس کرونا، افزایش مخارج دولت، کاهش درآمدهای شرکت‌ها، هراس از تورم و تضعیف دلار آمریکا همگی باعث شدند فعالان بازار ارزهای دیجیتال به دنبال راهی برای نگهداری دارایی خود و همچنین افزایش درآمد خود باشند. بنابراین تصمیم گرفتند دارایی خود را تبدیل به ارز دیجیتال کنند که این امر بر روند افزایش قیمت ارزهای دیجیتال بسیار تاثیر مثبت و سازنده گذاشت.

تاثیر عرضه و تقاضا

تجربه ثابت کرده است که زمانیکه دلار در مسیر افزایشی قرار می‌گیرد، احتمال دارد بهای بیت کوین وارد فاز تثبیت شود. زمانیکه طلا روبه کاهش است، ارزهای دیجیتال رو به افزایش هستند. اسکات ملکر ، تحلیل‌گر ارزهای دیجیتال می‌گوید که رابطه معکوس میان بیت کوین و طلا بیشتر  از هم‌بستگی مثبت میان بیت کوین و بازار سهام، می‌باشد.  همه این موارد بستگی به عرضه و تقاضا دارد که اساس تغییر قیمت در بازارهای مالی است. در صورتی که عرضه بیشتر از تقاضا شود، قیمت کاهش می‌یابد و در صورتی که تقاضا از عرضه بیشتر شود، قیمت رشد می‌کند.

دلیل افزایش قیمت بیت کوین در اوایل امسال به گفته کارشناسان کاهش تولید این ارز دیجیتال است به طوری که به گفته رئیس کمپانی نکسو هر چهار سال یک بار تولید این ارز دیجیتال به نصف کاهش پیدا می کند و این عاملی است که امسال منجر به افزایش قیمت این ارز دیجیتال شد و زمانیکه که تولید این ارز دیجیتال به نصف کاهش پیدا کرد قیمت آن ۴ هزار درصد افزایش پیدا کرد.

در کنار بیت کوین سایر ارزهای دیجیتال نیز از این بحران در امان نمانده اند. به گونه ای که ارزش ارز دیجیتال اتریوم و لایت کوین نیز اخیرا دارای نوسانات بسیاری بوده‌اند.

بیت کوین رکورد شکست

با توجه به تجربه های قبل با سقوط بازارهای مالی در دنیا و پیدایش رکود در بازار ارزهای دیجیتال نیز روز به روز کاهش می‌یابد به گونه ای که قیمت بیت کوین که در اوایل سال ۲۰۲۰ رکورد ۱۰ هزار دلار را شکسته بود از ۵ هزار دلار نیز کم تر شد و به گونه ای بیش از ۵۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد.

نوسانات قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بر اساس ۲ اصل تعیین می‌شود. یک اصل تحلیل تکنیکال است که برگرفته از نمودارهای قیمتی و میزان عرضه و تقاضاست. اصل دیگر، تحلیل فاندامنتال است که عواملی مانند رسانه ها و صحبت افراد تأثیرگذار آن را مشخص می‌کنند. فقط کسانیکه از ایران بیت کوین را تهیه می کنند و در ابتدا ریال را به دلار تبدیل می‌کنند و سپس بیت کوین تهیه می کنند تحت تاثیر افزایش و کاهش دلار داخلی نیز قرار می گیرند. توصیه می‌کنیم مقاله بیت کوین و استخراج ارزها را حتما در قسمت بلاگ سایت مطالعه فرمایید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *