اگردر ده سال اخیر درگیر امور بانکی، سرمایه گذاری یا ارزهای دیجیتال شده باشید، احتمالا به دفعات با کلمه  فناوری بلاک چین مواجه شدید. اما شاید همه با این اصطلاح آشنایی ندارند. اما درک کلمه بلاک چین فوق العاده ساده است. در این مقاله به مفهوم بلاک چین میپردازیم.

مفهوم بلاک چین اولین بار با پیدایش بیت کوین به وجود آمد. بیت کوین ابتدا از این راهکار برای ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی کاربران بهره برد. بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود.

واژه بلاک چین (Blockchain) ترکیبی از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست. اطلاعات در بلاک‌ها ثبت می‌شوند و بلاک‌ها با هم به صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند.که به این  زنجیره، بلاک چین می‌گویند

هش

هر کدام از این بلاک‌ها چیزی به نام هش (Hash) دارند. در واقع هش یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده سیستم ها و پروتکل های رمزنگاری است.  هش به عملکردی گفته می‌‌شود که ورودی حروف و اعداد را به یک خروجی رمزنگاری‌‌شده با درازای ثابت تبدیل می‌‌کند. استفاده از این خروجی با درازای ثابت باعث افزایش امنیت می‌‌شود، زیرا افرادی که سعی دارند Hash را رمزگشایی کنند قادر نخواهند بود با نگاه کردن به درازای خروجی، ورودی را حدس بزنند.

 در بلاک چین، بلاک‌ها علاوه بر اینکه خودشان یک هش دارند، حاوی هش بلاک قبلی هم هستند. یک هش رشته‌ای متنی است که از یک تابع ریاضی خاص تولید شده و کاربرد آن جلوگیری از تقلب در سیستم است. هش یک داده یا ورودی، همیشه ثابت است. استفاده از راهکار هش باعث می‌شود تا از تقلب و تغییر اطلاعات ثبت‌شده روی بلاک چین جلوگیری به عمل آید.

حل کردن هش شامل حل کردن یک مسئله ریاضیاتی پیچیده است و با داده‌‌های موجود در بلاک هِدِر (Block Header) شروع می‌‌شود. هر بلاک هدر دارای عدد مربوط به نسخه، برچسب زمانی، هش استفاده شده در بلاک قبلی، هش مربوط به ریشه مرکل (Merkle Root)، نانس (Nonce) و هش‌هدف (Target Hash) است.

داده‌های بلاک چین در یک کامپیوتر یا سرور خاص ذخیره نمی‌شوند. هر کامپیوتر یا سیستمی که به شبکه وصل شود، یک نسخه از اطلاعات را دریافت می‌کند. به هر کامپیوتری که به شبکه متصل می‌شود و یک کپی از بلاک چین را دریافت می‌کند، نود (Node) می‌گویند.

این فناوری می‌تواند به جز ارزهای دیجیتال، کاربردهای زیاد دیگری هم داشته باشد و هر کجا نیاز به فضایی برای ذخیره داده و اعتماد بالا باشد، امکان استفاده از آن وجود دارد. با این فناوری می‌توان درست مثل یک جامعه یا سازمان، نوعی حاکمیت را در یک سیستم به‌ وجود آورد که همه بتوانند نسبت به سهامشان و اختیاراتی که دارند در جلو بردن آن سیستم سهیم باشند.

فناوری بلاک چین

فناوری بلاک چین اساس شکل‌گیری ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین است. ارزهایی مانند دلار آمریکا تحت نظارت بانک یا دولت می‌باشد. اگر در کشوری با دولت ناپایدار زندگی کنید، ارزش پول شما در معرض خطر قرار می‌گیرد. اینها دلایلی هستند که منجر به پیدایش بیت کوین شدند. با گسترش عملیات ارز دیجیتال بیت کوین در سراسر شبکه‌ی کامپیوترها، فناوری بلاک چین به آنها و دیگرارز‌های دیجیتال این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به یک مرجع مرکزی فعالیت کنند. این کار نه ‌تنها ریسک را کاهش می‌دهد بلکه بسیاری از هزینه‌های پردازش و تراکنش را حذف می‌کند. این امر همچنین به کشورهایی که ارزی ناپایدار دارند کمک می‌کند تا ارزی باثبات‌تر و کاربردی‌تر داشته باشند و با شبکه‌ای گسترده‌تر از افراد و موسسات هم در داخل و هم در سطح بین‌المللی کار کنند. برای آشنایی بهتر با ارزها می‌توانید مقاله انواع ارز دیجیتال و پادشاه ارزها بیت کوین را مطالعه نمایید.

مزایا و معایب بلاک چین چیست؟

  • افزایش دقت وصحت اطلاعات با کمک حذف دخالت‌های انسانی در فرآیند تایید تراکنش ها.
  • شبکه بلاک چین خاموشی و زمان تعطیلی ندارد و همیشه در دسترس است.
  • در بلاک چین شما تمامی اطلاعات را مشاهده می کنید و بر روی تمامی داده ها و تراکنش ها کنترل دارید.
  • کاهش هزینه‌ها با حذف تاییدیه شخص ثالث و رابط‌ها.
  • بدلیل غیر متمرکز بودن، دست‌ کاری و مداخله در آن بسیار دشوار است.
  • معاملات بسیار ایمن و  خصوصی و کارآمد پیش می‌روند. با استفاده از کدهای هش، الگوریتم گواهی اثبات کار و شبکه توزیع شده همتا به همتا بلاک چین بسیار امن است،
  • شفاف بودن تکنولوژی

معایب:

  • اطلاعات روی بلاک چین غیر قابل ویرایش و حذف کردن هستند. بنابراین هنگام ثبت اطلاعات و انجام تراکنش ها باید صد در صد از صحت آن اطمینان داشت چون اگر به اشتباه ثبت شود دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد.
  • درک تکنولوژی بلاک چین و بکارگیری آن برای افراد عادی کمی مشکل است.
  • هزینه‌های گزاف استخراج بیت کوین
  • تعداد تراکنش‌های کم در هر ثانیه
  • تاریخچه استفاده از آن در فعالیت‌های غیرقانونی
  • قابلیت هک شدن
برای اینکه یک بلاک به فناوری بلاک چین اضافه شود چه اتفاقاتی می‌افتد؟

در ابتدا باید وارد معامله‌ای شوید، با انتخاب خرید خود وارد مرحله‌ی بعدی می‌شوید و با اندکی شناخت خرید خود را قطعی می‌کنید. پس از انجام خرید، تراکنش شما باید تایید شود. شخصی وجود دارد که مسئول بررسی اطلاعات جدید است. در خصوص فناوری بلاک چین، این وظیفه در اختیار شبکه‌ای از کامپیوترها قرار دارد.  زمانی که شما خرید خود را آنلاین انجام می‌دهید، شبکه‌ای از کامپیوترها به دنبال چک کردن این هستند که تراکنش شما به شیوه‌ای که انتخاب کرده‌اید به درستی اتفاق افتاده باشد. در واقع آن‌ها جزئیات خرید را تایید می‌کنند. سپس این تراکنش‌ها باید در یک بلاک ذخیره شوند. بعد از اینکه تراکنش شما به‌ صورت دقیق تایید شد، رنگ آن سبز می‌شود.  در نهایت مبلغ معامله‌تان، امضای دیجیتالی شما و امضای دیجیتالی شرکت آنلاینی که از آن خرید کردید، همگی در یک بلاک ذخیره می‌شوند. کوچک‌ترین تغییر در اطلاعات یک بلاک، هش آن را به‌طور کلی تغییر می‌دهد. مانی که تمام تراکنش‌های بلاک تایید شدند، کد شناسایی منحصر به فردی به آن اختصاص داده می‌شود که همان هش است.

بلاک چین بزرگترین مانع کلاهبردارن است، ‌ زیرا هر نوع معامله صورت گرفته با تمام جزییات آن در دفتر کل ثبت شده و همه طرفین معامله می‌توانند به این جزییات دسترسی داشته باشند.

هر کسی در هر جای دنیا که به اینترنت دسترسی دارد می‌تواند از آن در تراکنش‌های خود استفاده کند.

امنیت بلاک‌چین چگونه است؟

اصلی­ترین هدف در استفاده از فناوری مانند بلاک چین امکان به اشتراک­گذاری داده­ها به روشی ایمن و غیر قابل دستکاری برای افراد است،‌‌‌‌‌‌‌‌به ویژه زمانی که اعتماد کامل بین افراد وجود ندارد؛ برای محقق شدن این هدف بلاک چین داده­ها را با استفاده از قوانین پیچیده ر‌‌‌‌‌یاضی و نرم افزاری ذخیره می­کند و بدین وسیله هکرها و مهاجمان کار راحتی برای دستکاری و یا هک داده­ها نخواهند داشت.

بلاک چین به شدت برای رسیدن به چنین امنیتی متکی به ارزهای دیجیتال است.

 کیف پول بلاکچین 

کیف پول بلاکچین در حال حاضر شاید معروف ‌ترین کیف پول بیت‌کوین در تمام دنیا باشد و از ۲۵ زبان مختلف پشتیبانی می‌کند؛ اما تنها قابلیت ذخیره‌سازی ۴ ارز دیجیتال را دارد. علاوه بر نسخه تحت وب کیف پول، اپلیکیشن مخصوص اندروید و ios آن نیز طراحی شده است. با استفاده از اکسچنج داخلی، تبدیل ارزها فراهم شده و این فرایند در داخل خود کیف پول انجام می‌پذیرد. برای آشنایی بیشتر و بهتر مقاله انواع کیف پولهای دیجیتال را مطالعه فرمایید.

می‌توانید با کمک سایت ثبت نام دات کام برای سایت های خرید و فروش ارز الکترونیک حساب شخصی باز کنید. ثبت نام در سایت ها و اپلیکیشن ها با پرداخت بین المللی از طریق سایت ثبت نام دات کام قابل اجراست. با مراجعه به بخش پول های الکترونیک، می‌توانید برای ثبت نام در سایتهای موجود اقدام کنید. اگر سایت مورد نظر خود را در گزینه ها نمی بینید، با ارسال فرم درخواست، در صورت امکان آن را به سایت ما اضافه کنید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *