بیت کوین همچنان حرف اول را در بازار ارزهای دیجیتال می‌زند اما مشکل ، متمرکز شدن استخراج بیت‌کوین، ارز اتریوم رامورد توجه قرار می‌دهد. سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز را نیز می‌توان در اتریوم پیاده سازی کرد. DAO یک سازمان کاملا مستقل، غیرمتمرکز و بدون رهبری واحد است که توسط کد برنامه نویسی روی مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند نوشته شده و روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود. این کد برای جایگزینی قوانین و ساختار یک سازمان قدیمی طراحی شده است اتریوم قدیمی را اتریوم کلاسیک می‌گویند و اتریوم جدیدی که در حا حاضر مورد استفاده قرار میگیرد در واقع  از DAO به وجود آمد .

همانطور که در مقاله بیت کوین گفتیم،  فقط دستگاه‌های ASIC توان استخراج بیت‌‌کوین را دارند. در مورد اتریوم نیز این وضعیت صادق است و ریگ‌های استخراج، جای کامپیوترهای معمولی را گرفته‌اند. الگورتیم استخراج اتریوم Ethash نام دارد و البته با دستگاه‌های ASIC سازگار نیست.

با این حال، یک شخص عادی نیز می‌تواند با تهیه یا تنظیم یک ریگ استخراج در مقیاس بسیار کوچک به استخراج اتریوم بپردازد.

برای استخر‌ا‌‌ج اتریوم شما به یک کامپیوتر نیاز دارید. این کامپیوتر باید دارای قطعات شناخته شده مانند CPU، RAM، حافظه، پاور و سیستم تهویه باشد. اگر میخواهید که به حداکثر توان استخراج در شبکه اتریوم دست یابید، باید روی کارت گرافیک تمرکز ویژه‌ای داشته باشید. برای این منظور می‌توانید به عنوان مثال از یک یا چند کارت گرافیک GeForce GTX 1080 استفاده نمایید.

دقت کنید که درایورهای کارت گرافیک های خود را به آخرین نسخه ارتقاء دهید. همچنین استفاده از یک پاور قدرتمند ضروری است. زیرا یک پاور قدرتمند و بهینه منجر به کاهش هزینه‌ی برق و استفاده از توان حداکثری کارت‌های گرافیک می‌شود. همچنین دقت داشته باشید که به ماینینگ نیاز به یک سیستم تهویه مناسب دارد و در صورت افزایش دما، راندمان دستگاه‌ها به طور محسوسی کاهش می‌یابد. دقت داشته باشید که بهینه‌ترین حالت لزوما پردازش بیشتر نیست، بلکه باید قدرت پردازش و مقدار برق مصرفی در حالت بهینه قرار بگیرند.

برای استخراج اتریوم از کارت‌های گرافیک استفاده می‌شود. پس از  استخراج هر بلاک در بلاک‌چین اتریوم معادل ۳ اتر (Ether) همراه با کارمزد تراکنش‌هایی است که به استخراج کننده می‌رسد.

استخراج هر بلاک در بلاک‌چین بیت‌کوین حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، اما این زمان برای اتریوم حدود ۱۴ ثانیه است. همچنین اتریوم  برخلاف بیت کوین محدود نیست و حداکثری برای آن در نظر گرفته نشده است.

به شرطی که زمان و قدرت پردازش کافی در دسترس باشد شبکه اتریوم می‌‌تواند هر چیز قابل پردازشی را پردازش کند . اما همین پیچیدگی اتریوم باعث شده پیچیدگی‌های امنیتی بیشتر در اتریوم وجود داشته باشد که مشهورترین آن حمله مربوط به DAO بود که در پی آن اتریوم مجبور به انجام یک هارد فورک شد.

استخراج اتریوم به سخت‌افزار مناسب، نصب نرم‌افزار ماینینگ، انتخاب استخر استخراج، کیف پول اتریوم و زمان کافی برای نظارت و بررسی فرایند نیازمند هستیم.

دو نوع سخت‌افزار می‌تواند برای استخراج اتریوم به کار گرفته شود:

  • پردازنده‌ها (CPU)

امروزه کسی از CPU برای استخراج اتریوم استفاده نمی‌کند زیرا کارت‌های گرافیک گاهی تا 200 برابر کارآمدی بیشتری برای استخراج دارند

  • کارت‌های گرافیک (GPU)

کارت‌های گرافیک بسیار زیاد دیگری هستند که می‌توانند برای استخراج استفاده شوند. اگر قصد خرید کارت گرافیک دارید باید علاوه بر قدرت هش آن به برق مصرفی توجه کنید. همچنین  باید بررسی کنید آیا کارت گرافیک مدنظرتان برای قرارگیری در ریگ مناسب است یا خیر!

برای شروع فرایند استخراج می‌توانید از نرم‌افزار اترماینر که برای ویندوز ایجاد شده استفاده کنید.

  • WinEth: استفاده از این نرم افزار جهت استخراج اتریوم سیار ساده‌ای است و از قابلیت نرم‌افزارهای متن باز مانند Ethminer استفاده کرده تا با یک الگوریتم تنظیم‌کننده خودکار، ماینر را برای عملکرد بهینه تنظیم کند.
  • Dual Minerیک نرم‌افزار متن‌باز دیگر که برای ویندوز قابل استفاده است.
  • Minergate این نرم‌افزار نیز به سادگی امکان استخراج انواع ارزها را فراهم کرده است.

استخر استخراج

استخراج اتریوم در استخر ساده ترین وسریع ترین راه برای شروع این کار است. همه ی افرادی که در یک استخر مجزا استخراج می کنند توافق کرده اند که اگر یکی از آنها آن شماره مخفی را پیدا کند، پاداش را بین همه تقسیم کند.برای هر استخر اندازه استخر، حداقل پرداخت و هزینه استخر بسیار مهم است.

با توجه به اینکه هرچه تعداد افراد بیشتری به استخر ملحق شوند، پاداش ها به همان نسبت بین افراد بیشتری تقسیم می شود. ملحق شدن به استخرهای استخراج بزرگ معمولا انتخاب امن تری است. در این صورت ممکن است پاداش کمتری را به ازای استخراج هر بلاک دریافت کنید، اما روز و یا هفته ای نخواهد بود که بدون دریافت پاداش باشد.

 حداقل پرداخت، کوچکترین مقدار اتریومی است که شما به منظور استخراج نیاز خواهید داشت. 

استخرها با پرداخت های زیاد سودمند نیستند. باید به دنبال استخرهایی با پرداخت کم باشید. زیرا قرار است به شما تا حد امکان به طور مکرر پرداخت شود، بدون اینکه بخواهید وقت خود را برای مدت زیادی برای یک استخر استخراج صرف کنید. هر استخر دارای هزینه مربوط به خود است. شما باید مقدار کمی پرداخت انجام دهید تا بتوانید از استخر استفاده کنید. پس در مورد آن نگران نباشید. این پرداخت بر حسب درصد بوده و بر اساس نوع ارزی که استخراج می کنید. استخرهایی که هزینه دریافت نمی کنند معمولا توسط کمک های مالی پشتیبانی می شوند که اعتبار و پایداری بسیار کمتری نسبت به استخرهایی دارند که کارمزد دریافت می کنند. اگر کارمزد استخری بیش از ۳ درصد باشد باید به دنبال استخر دیگری باشید.

انواع استخر استخراج :

۱ـ استخر انفرادی: هنگامی که به تنهایی استخراج اتریوم را انجام می دهید، باید با دیگران رقابت کنید و تنها زمانی پاداش دریافت خواهید کرد که بتوانید اولین معمای ریاضی را حل کنید. از آنجا که در حال رقابت با شبکه بزرگی از افراد و شرکت ها هستید باید خیلی خوش شانس باشید که بتوانید یکی از این مسائل را زودتر حل کنید. استخراج فردی، زمانی سودآور است که کارت گرافیک بالاتر از۱۰۰ داشته باشید. البته استخراج فردی مشکلات بسیار زیادی دارد. از جمله مشکلات:

اگر تجهیزات شما بیش از حد گرم شوند ممکن است از بین بروند.

برای این که همه چیز خوب کار کند، لازم است تعداد زیادی فَن جریان هوا را به حرکت درآورند.

معمولا برای نگهداری از این تجهیزات نیاز به یک فضای خارج از شهر یا یک انبار است. چون فن ها و دستگاههای تهویه هوا سر و صدای بسیاری ایجاد می‌کنند.

با داشتن تجهیزات زیاد که همزمان در حال کار کردن هستند، معمولا برق زیادی مصرف می شود.

داشتن مکانی مجزا برای نگهداری بیش از ۱۰۰ کارت گرافیک استخراج اتریوم، ممکن است برای اکثر افراد در دسترس نباشد.

۲ـ استخراج ابری: در واقع شما به فرد دیگری مبلغی پرداخت می کنید تا برای شما استخراج انجام دهد. به این ترتیب که شما تجهیزات استخراج خود را به سایر افراد اجاره می دهید و در عوض آنها پاداش های استخراج خود را به شما می دهند. استخراج ابری می تواند کمی نامفهوم به نظر برسد.

 در این روش لازم است که ابتدا پول را پرداخت کنید و در صورتی که قیمت اتریوم کاهش یابد، نمی توانید پول خود را پس بگیرید.

همچنین نمی توانید ویژگی نرم افزار و یا سخت افزاری که ارائه دهنده خدمات استخراج ابری در اختیار قرار می دهد، تغییر دهید.

پلتفرم بیت دیر چیست؟

 پلتفرم بیت دیر BitDeer بستری است که سرویس های استخراج ابری اتریوم را به صورت آنلاین با قابلیت انعطاف بالا و با هزینه رقابتی برای کاربران در سراسر جهان عرضه می کند. این امر کاربران را از روند پیچیده خرید، نصب و میزبانی استخراج سخت افزاری نجات می دهد و می توانند فقط با یک کلیک از خدمات آن لذت ببرند.

از طریق این پلتفرم، مشتریان می توانند از بین برنامه های مختلف نوع اشتراک گذاری در استخراج ابری اتریوم را انتخاب کرده و ماینینگ مورد نظر خود را معین کنند. پس از تأیید پرداخت، بیت دیر، استخراج را به استخر تأمین کننده وصل می کند و استخر مستقیماً درآمد مشتری را به کیف پول او منتقل می نماید.

استخرهای استخراج اتریوم پولساز تر هستند!

می‌توان بدون اتصال به استخرهای استخراج نیز عمل استخراج را انجام داد ولی اتصال به استخر، درآمدی بیشتری برایتان به همراه خواهد داشت. برخی از نرم‌افزارهای  استخراج بطور پیشفرض به یک استخر وصل می‌شوند ولی برخی دیگر قابلیت انتخاب استخر را دارند.

مواردی را که برای انجام استخر استخراج اتریوم لازم است عبارتند از:

یک کیف پول اتریوم که بتوانید اتریوم های استخراج شده را در آن نگهداری کنید.

  • درایورهای GPU
  • یک برنامه نرم افزاری استخراج
  • یک آدرس استخر استخراج
  • یک کارت گرافیک با حداقل 3 گیگ رم
  • یک سیستم عامل(ویندوز ۷ یا ۱۰، ۶۴ بیت)

آشنایی با چند مدل از استخرهای استخراج

  • Ethpool/Ethermine

اتروماین و اتپول  چون برادر دوقلو هستند. هر  دو وبسایت هستند اما در یک استخر با هم همکاری می‌کنند. این استخر با نرخ هش ۲۵ درصدی بزرگ‌ترین استخر در شبکه اتریوم محسوب می‌شود. اترماین در حال حاضر بیش از ۶۲,۰۰۰ عضو دارد که همگی از نرم افزار این گروه استفاده می‌کنند. اتپول نیز در حدود ۹۰۰ عضو دارد. هر دو سایت اتپول و اترماین برای هر عمل ۱ درصد کارمزد می‌گیرند. این رقم در میان استخرهای مختلف یکی از پایین‌ترین کارمزدها محسوب می‌شود.

  • Nanopool

نانوپول سومین استخر استخراج است که ۱۳.۲ درصد از نرخ هش شبکه را در اختیار دارد و بیش از ۳۸,۰۰۰ نفر در آن عضویت دارند، کارمز این استخر نیز ۱ درصد می‌باشد.

  • Dwarfpool 

دوورف پول اوایل در کسب و کار خود پیشتاز بود اما حالا کوچک‌تر شده و ۴.۳ درصد از نرخ هش شبکه اتریوم را در اختیار دارد. این گروه هم همانند اتپول / اترماین و نانوپول در ازای عایدات از بلوک‌ها ۱ درصد کارمزد می‌گیرد.

با این استخرعلاوه بر اتریوم، سایر ارزها مانند مونرو و دش قابل استخراج است.

  • Mining Pool Hub

Mining Pool Hub دارای چندین سرور در آسیا، آمریکای جنوبی و اروپا است، و کارمزد استخراج آن برابر است با 0.9 درصد می‌باشد.  هم اکنون به قدری رشد کرده است که آن را دومین استخر بزرگ جهانی می نامند. هزینه های آن بر اساس پاداش های حق الزحمه پیداکردن بلاک، جوایز، کارمزد تراکنش و برخی موارد دیگر محاسبه می شوند. در مقابل رابط کاربری آن ساده نیست، و به همین دلیل بیشتر مورد استفاده استخراج کنندگان حرفه ای قرار می گیرد.

  • f2pool

 این استخر فقط در چین در دسترس است. کشور چین بزرگترین بازار استخراج بیت کوین در دنیاست. ماینرهای این کشور حدود ۶۶% قدرت هش شبکه بیت کوین را در اختیار دارند. متاسفانه یکی از معایب استخر F2Pool کارمزد بالای آن است. البته مقدار کارمزد برای هر ارز دیجیتال متفاوت است اما رنج 1 تا 5 درصدی را شامل می شود. 

  •     2Miners

یکی دیگر از استخرهای استخراج اتریوم است که سرورهایی در آمریکا، آسیا و اروپا دارد.

استخراج اتریوم با گوشی همراه

استخراج اتریوم با گوشی همراه  توسط نرم افزار های مختلف صورت می گیرد. شما می توانید این نرم افزار ها را به راحتی دانلود و سپس استفاده کنید. متاسفانه شرکت اپل، نرم افزار های استخراج اتریوم را به منظور جلوگیری از نفوذ حملات سایبری به گوشی های هوشمند خود و دزدیده شدن اطلاعات ساپورت نمی‌کند. بر این اساس تنها کاربران گوشی های اندروید می توانند از نرم افزار های استخراج اتریوم استفاده کنند. کاربران اندرویدی نیز می توانید این نرم افزار از سایت های مختلف و همچنین فروشگاه گوگل پلی دانلود و استفاده نمایند.

معرفی نرم افزار های مختص به استخراج اتریوم

  • نرم افزار  MinerGate Mobile Miner

این نرم افزار یکی از معروف ترین نرم افزار هایی است که در زمینه استخراج ارز دیجیتال اتریوم در گوشی های موبایل فعالیت می کند. با بکارگیری این نرم افزار می توان اقدام به استخراج ارز های دیجیتال مختلفی کرد. یکی از این رمز ارز ها اتریوم است.

  • نرم افزارPocket Miner

این نرم افزار نیز به عنوان یکی از بهترین نرم افزار های استخراج اتریوم یاد می شود. با استفاده از این نرم می‌توان به راحتی ارز دیجیتال اتریوم را استخراج کرد. اگر هدف از نصب این نرم افزار تنها استخراج اتریوم باشد، یکی از بهترین انتخاب می‌تواند باشد.

  • نرم افزار NeoNeonMiner

این نرم افزار همانند نرم افزارNeoNeo Miner  می باشد. این نرم افزار دارای یک مشکل بزرگ می باشد و آن هم پولی بودن نرم افزار است. قیمت این نرم افزار در گذشته چیزی حدود  ۳۰/۲دلار بوده است.

  • نرم افزار  Crypto Miner

این نرم افزار بسیار کارامد در امر استخراج اتریوم است. با این نرم افزار می توان به میزان دلخواه هش ریت مشخص کرد بدون اینکه در سرعت ماین کردن خللی ایجاد شود.

  • نرم افزار Clymore

این نرم افزار از سیستم عامل های لینوکس و ویندوز و همچنین کارت گرافیک های AMD و Nvidia  پشتیبانی می کند.

  • نرم افزار WinETH

 یک نرم افزار استخراج اتریوم با رابط کاربری ساده است که برای افراد مبتدی نیز مناسب می باشد.

ساخت کیف پول اتریوم

پس از تهیه سخت افزار مناسب و پیش از آغاز ماینینگ، شما نیاز به کیف پول اتریوم دارید. برخی از نرم‌افزارهای استخراج اتریوم دارای کیف پول داخلی هستند. اما امن‌ترین راه برای نگهداری ارزهای دیجیتال، داشتن کیف پول توسط خود کاربر است.

ساده‌ترین راه در مورد اتریوم، استفاده از کیف پول مای‌اتر‌ولت (MEW) است که یک کیف پول رایگان، امن و دارای رابط کاربری ساده است. برای آشنایی بهتر با انواع کیف پول مقاله مرتبط را مطالعه فرمایید.

کیف‌پول‌های متعددی برای اتریوم وجود دارند که نمونه‌هایی از آن‌ها عبارتند از:

کیف پول تحت وب مانند CoinPayments و Myetherwallet

کیف پول موبایل مانند Jaxx و Coinbase که مخصوص سیستم عامل‌های اندروید و iOS می‌باشند و همچنین Ethereum Wallet که تنها برای iOS مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیف پول سخت‌افزاری مانند Ledger Nano S و Trezor که امنیت بالایی دارند؛ زیرا نرم‌افزاری روی آن ها نصب نمی‌شود.

شناخته شده ترین کیف پول های اتریوم عبارتند از:

  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • ·        کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)
  • ·        کیف پول تحت وب و همچنین نرم افزاری متامسک (Metamask)
  • ·        کیف پول تحت وب صرافی‌های معتبری نظیر بایننس (Binance) و کوین‌بیس (Coinbase)
  • ·        کیف پول دسکتاپی اگزودوس (Exodus)
  • ·        کیف پول دسکتاپی میست (Mist)
  • ·        کیف پول نرم افزاری مای اتر والت (MyEtherWallet)
  • ·        کیف پول نرم افزاری جکس (Jaxx)
  • ·        کیف پول نرم افزاری تراست والت (Trust Wallet)
  • ·        کیف پول نرم افزاری کوینومی (Coinomi)
  • ·        کیف پول نرم افزاری اتمیک والت (AtomicWallet)
  • ·        کیف پول نرم افزاری گاردا (Gaurda)
  • کیف پول نرم افزاری اینفینیتو (Infinito)
  • ·        کیف پول نرم افزاری اج (Edge)
  • کیف پول نرم افزاری سامورایی (Samourai)

آیا استخراج اتریوم برای شما به صرفه است یا خیر؟

در حال حاضر سرمایه‌گذاری سنگین برای استخراج اتریوم عاقلانه به نظر نمی‌آید زیرا در آینده نه چندان دور، الگوریتم Pow اتریوم به Pos تغییر خواهد کرد و دیگر نیازی به ماینرها نخواهد بود.

تهیه اتر از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال بسیار راحت‌تر از تهیه آن از طریق استخر‌ا‌‌ج است.

قدرت دادن به اتریوم: با شرکت در استخراج اتریوم ، شما در واقع به رشد شبکه اتریوم کمک می‌کنید.

داشتن یک کارت گرافیک قدرتمند: پس از مدتی، شما صاحب یک کارت گرافیک قدرتمند خواهید بود که از آن می‌توانید برای سایر فعالیت‌ها استفاده نمایید.

اتریوم چگونه کار می کند؟

برای درک بهتر این مسئله برنامه‌ای مانند اینستاگرام را در نظر بگیرید. اینستاگرام متعلق به شرکت فیس‌بوک است. این شرکت مطابق با سیاست‌های خود ممکن است مطالبی را حذف کند، دسترسی برخی افراد را مسدود کند یا حتی داده‌های خصوصی کاربران را بفروشد. از نظر تئوری با اتریوم، این بستر غیرمتمرکز، می‌توان اینستاگرامی ایجاد کرد که به‌جای فیس‌بوک، مالک حقیقی آن همان کاربرانش باشند و داده‌های خود را فقط خودشان کنترل کنند. البته اتریوم هنوز در ابتدای راه قرار دارد و حداقل در مقطع فعلی مشکلات فنی آن اجازه نمی‌دهند سیستم بزرگی مانند اینستاگرام را روی آن بسازیم.

اتریوم اینطور برنامه ریزی شده است که با کمک آن می‌توان هر خدمت متمرکز دیگری غیرمتمرکز کرد. ازجمله پرداخت‌ها، بیمه،‌ رأی‌گیری، بانکداری، وام‌دهی و بسیاری از خدماتی که اکنون واسطه‌ها انجام می‌دهند، با این شبکه غیرمتمرکز خواهند شد و بدون واسطه یا شخص ثالث توسط خود شخص انجام شود. تا قبل از پیدایش اتریوم، توسعه‌دهندگان برای ساخت ارز دیجیتال خود از ابتدا مجبور به کدنویسی یک بلاک چین جداگانه بودند، اما امروزه همه خیلی راحت می‌توانند بدون ساخت بلاک چین جدید، با استفاده از بلاک چین اتریوم برای پروژه‌های خود ارز دیجیتال مستقل یا همان توکن (Token) بسازند.

کسب اتریوم رایگان

اگر دوست دارید بدون پول کافی برای سرمایه گذاری در استخراج معدن یا خرید آن، دست خود را به اتریوم برسانید، می توانید به وب سایتهایی مراجعه کنید که اتریوم از لحاظ تئوری، بصورت رایگان در آن ها جریان دارد. به این وب سایت ها، شیرهای اتریوم گفته می شود و در ازای تکمیل گرفتن کپچا ها یا مشاهده تبلیغات متعدد، پاداشهایی به شکل مقادیر کمی از اتر ارائه می دهند. بسیاری از این سایت ها همچنین حداقل مقدار اتر را به عنوان درآمد در اختیار شما قرار می دهند.

چند نمونه از وب سایت های شیر اتریوم (Ethereum faucet) :

  • Ethereum-Faucet.org
  • Ethereumfaucet.info
  • Lolifuu ETH Faucet
  • Rocketfaucet.win
  • CC24

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

فضای مورد استفاده برنامه ها از فضای بلاک چین  اتریوم ماشین مجازی اتریوم نامیده می شود. ماشین مجازی اتریوم یا (EVM) یک نرم افزار کاملا تورینگ است و روی شبکه اتریوم اجرا می‌شود. این سیستم صرف نظر از زبان برنامه نویسی به هر میزان که کاربر بخواهد زمان و حافظه در اختیارش قرار می‌دهد. ماشین مجازی اتریوم روند ایجاد برنامه‌های بلاک چینی را بسیار آسان‌تر و کارآمد‌تر از همیشه می‌کند. به جای اینکه برای هر برنامه یک بلاک چین ایجاد کنید می‌توانید از بلاک چین اتریوم برای هزاران برنامه بهره بگیرید.

ماشین مجازی اتریوم وظیفه تایید اعتبار تراکنش‌های انجام شده در بلاک چین اتریوم را از طریق کنترل وضعیت حساب ، وضعیت جهانی، وضعیت ذخیره‌سازی ، اطلاعات بلاک و اطلاعات فضای ران‌تایم به عهده دارد. ماشین‌های مجازی اتریوم ، این امکان را فراهم می کنند که برای همه برنامه‌های خود از بلاک چین اتریوم استفاده کنید به جای اینکه  برای هر برنامه ، یک بلاک چین مستقل ایجاد کنید. در مقاله بعدی به  بررسی کامل ماشین مجازی اتریم Evm می پردازیم.

آیا  ارز اتریوم با ارز بیت کوین رقابت دارد؟

سوالی که از ابتدا ذهن بسیاری از افراد را درگیر می کند این است که آیا اتریوم مشابه بیت کوین است؟ در جواب می‌توان گفت هم بله و هم خیر.

اتریوم همانند بیت کوین شبکه ای غیرمتمرکز مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است. اما  از لحاظ تکنیکی تفاوت عمده ای بین این دو وجود دارد.  مهمترین تفاوت بین این دو ارز در مربوط به اهداف و توانایی های آنها می‌باشد.

تمرکز اصلی بلاک چین اتریوم بر اجرای کدهای برنامه نویسی شده برای ساخت هرگونه برنامه غیرمتمرکز است در حالیکه .  بیت کوین در واقع تنها مبتنی بر یکی از کاربردهای خاص تکنولوژی بلاک چین است، شبکه ای همتا به همتا که به کاربرانش امکان انجام خدمات پرداختی آنلاین با بیت کوین را می دهد. در واقع در بلاک چین اتریوم استخراج گران به جای استخراج بیت کوین، اتر (Ether) استخراج می کنند. 

آیا بیت کوین و اتریوم، آینده مشترکی دارند؟

بیت کوین پیشگام ارزهای دیجیتال است؛ این شبکه نوعی نرم افزار روی یک بلاک چین است. در راستای کامل کردن شبکه هوشمند ارزهای دیجیتال قرار داد هوشمند قرار دارد. که در واقع یک پروتکل است که از آن برای تنظیم قراردادها استفاده می‌شود. قراردادهای هوشمند، معامله‌ها و فرایندها را به صورت کاملا تضمینی و بدون حضور اشخاص ثالث انجام می‌دهند. سپس دارایی‌ها و شرایط قرارداد کدگذاری می‌شوند و در بلاک چین قرار می‌گیرند.  این قرارداد بین نودهای پلتفرم توزیع و چندین بار کپی شده است. بعد از اینکه پردازش انجام شد، قرارداد مطابق با شرایط مشخص شده اجرا می‌شود. از زمان هوشمند سازی فرایند‌ها زمان زیادی می‌گذرد با این وجود، بزرگ‌ترین تفاوت فرایند قراردادهای هوشمند با فرایندهای معمولی در اینترنت، غیرمتمرکز بودن و عدم بازگشت آن است. با وجود این که تمام بلاک چین‌ها توانایی پردازش کد را دارند ولی بیشتر آن‌ها به شدت محدود هستند. اما بلاک چین اتریوم متفاوت است. اتریوم به جای ارائه مجموعه‌ای از عملیات‌های محدود، به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا نرم افزارهای خودکار را روی بلاک چین خود اجرا کنند. بلاک چین اتریوم برای همه کسانی که بتوانند برنامه غیرمتمرکزی ارائه دهند، قابل استفاده است.

مهمترین تفاوتهای اتریوم و بیت کوین

  • بیت کوین در سال ۲۰۰۸ و اتریوم در سال ۲۰۱۵ وارد بازار ارزهای دیجیتال شدند.
  • بیت کوین توسط فردی ناشناس، با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد و معرفی شد و همچنان با گذشت حدود ۱۰ سال از معرفی این ارز دیجیتال، هویت این شخص همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد ولی در مقابل، اتریوم توسط ویتالیک بوترین ایجاد و راه اندازی شده است.
  • بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و متن باز است که اولین بار در دنیا از فناوری بلاک چین استفاده کرده است و در مقابل اتریوم یک پلتفرم متن‌باز مبتنی بر بلاک‌چین است که توسط اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ارائه شده است.
  • بیت کوین با هدف جایگزینی پول و سیستم پرداخت آنلاین بدون واسطه ایجاد شد و تنها به عنوان یک پول جهت خرید و فروش کالا و خدمات استفاده می شود ولی اتریوم بیشتر به عنوان بستر اجرای قراردادهای هوشمند، راه اندازی توکن های جدید و برگزاری ICO ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تعداد سکه های قابل استخراج بیت کوین فقط ۲۱ میلیون واحد در نظر گرفته شده است ولی در اتریوم چنین محدودیتی وجود ندارد.
  • زمان تکمیل یک بلاک که ارتباط مستقیم با زمان تایید تراکنش دارد، در بیت کوین این زمان حداقل ۱۰ دقیقه طول می کشد در صورتیکه در اتریوم در حدود ۱۴ ثانیه زمان می‌برد.
  • اتریوم یک مدل اقتصادی متفاوت با بیت کوین دارد. بلاک های پاداش بیت کوین هر چهارسال یکبار تقسیم می شوند اما در اتریوم این کار هر سال اتفاق میافتد.
  • زبان برنامه‌نویسی استفاده شده در بیت کوین و اتریوم متفاوت است. الگوریتم رمزنگاری اتریوم Ethash و الگوریتم بیت کوین SHA-256 نام دارد.
  • در حال حاضر استخراج بیت کوین تنها با دستگاه های بسیار قدرتمند ASIC ممکن خواهد بود. اما اتریوم با استفاده از الگوریتم هش خود به اسم Ethash اجازه استفاده از کارت های گرافیک (GPU)  را به جای دستگاه ها و پردازنده های ASIC فراهم می کند.
  • میزان مصرف برق مورد نیاز برای استخراج اتریوم پایین تر از بیت کوین است و به همین دلیل این ارز گزینه بهتری برای انجام تراکنش های مالی است.
  • در اتریوم کارمزدها متناسب با پیچیدگی محاسباتی، پهنای باند استفاده شده و فضای ذخیره سازی محاسبه می‌شوند. اما کارمزد تراکنش‌های بیت کوین بر اساس اندازه و زمان محاسبه می‌شوند.

نکاتی پیرامون خرید و فروش و شارژ اتریوم

اگر ساکن ایران هستید، خرید مستقیمر اتریوم با ریال و کارت بانکی از طریق سایت‌های ایرانی یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است. فقط کافیست  با مراجعه به بخش پول های الکترونیک،  برای ثبت نام در سایتهای موجود اقدام کنید. اگر سایت مورد نظر خود را در گزینه ها نمی بینید، با ارسال فرم درخواست، در صورت امکان آن را به سایت ما اضافه کنید. با کارت‌های اعتباری بین‌المللی (مانند مسترکارت و ویزا)، پی‌پل، وبمانی، پرفکت ‌مانی، ارزهای دیجیتال دیگر (مانند تتر یا اتر) می‌توان از صرافی‌های خارجی هم بیت کوین خریداری کرد. البته اگر ساکن ایران هستید، به‌دلیل تحریم‌ها امکان خرید مستقیم وجود ندارد و باز هم ما می توانیم به شما کمک کنیم.  

در فرآیند فروش اتریوم به شما، از آنجا که نقل و انتقالات اتر متمرکز نیست و توسط Blockchain انجام می‌شود، زمان انتقال اتر تا دریافت آن توسط شما یا هر دریافت کننده دیگری ممکن است طول بکشد. برای جلوگیری از این موضوع، سایت ثبت نام با دریافت ……. کارمزد برای تسریع تراکنش و پرداخت آن در هنگام انجام تراکنش، روند پرداخت شما را تا حداکثر ۲ ساعت پس از انجام توسط سایت ثبت نام، تسریع می‌نماید. توجه نمایید که این مبلغ به طور کامل مربوط به شبکه Blockchain می‌باشد و کارمزد قید شده به سایت ثبت نام مرتبط نیست.

حداقل حجم فروش اتریوم به شما برابر با ۰/۱ (یک دهم) اتریوم می‌باشد.

در شارژ اتریوم، حساب اتریوم مورد نظر شما معادل میزان ارز دیجیتال اتریوم (و نه دلار) شارژ خواهد شد.

حداقل حجم خرید اتریوم از شما برابر با ۰/۱ (یک دهم) اتریوم می‌باشد.

معادل ریالی اتریوم خریداری شده ظرف مدت حداکثر ۳ساعت به حساب بانکی شما واریز می‌شود.

پر کردن این فرم به منزله قطعی شدن خرید اتریوم شما به قیمت ذکر شده نیست؛ بلکه برای این کار با شما تماس گرفته خواهد شد و هماهنگی های لازم صورت می پذیرد.

چگونه از طریق سایت ثبت نام اتریوم بفروشیم؟

اگر شما هم دارای کیف پول اتریوم هستید و درآمدهای ارزی خود را به اتریوم دریافت می‌کنید یا به هر ترتیبی موجودی اتریوم دارید و می‌خواهید این درآمد را نقد کنید و آن را به ریال تبدیل نمایید، می‌توانید با تکمیل فرم موجود در انتهای این صفحه، درخواست خود را ثبت کنید تا هماهنگی‌های لازم جهت دریافت تعداد اتریوم مربوطه و واریز معادل ریالی آن به شما صورت پذیرد.

هم‌چنین برای تبدیل اتریوم به ریال توسط سایت ثبت نام، می‌بایست با پشتیبانی سایت ثبت نام تماس حاصل فرمایید تا اطلاعات مربوط به کیف پول اتریوم سایت ثبت نام و روش انجام آن در اختیار شما قرار گیرد.

آیا اتریوم آینده خوبی خواهد داشت؟

بلاکچین اتریوم دومین بلاکچین محبوب در صنعت رمز ارز ها است. اتریوم تنها قادر به پردازش ۱۵ معامله در ثانیه است.

اما در واقع چند موضوع در مورد مقیاس پذیری وجود دارد. (مقیاس پذیری به تعداد معاملاتی است که یک بلاکچین می تواند در هر ثانیه پردازش کند.

در اوایل پروژه، این عمل مشکلی نداشت، زیرا افراد زیادی از آن استفاده نمی کردند. هرچند که اتریوم محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، این مشکل هم اکنون برای اتریوم پیش آمده است. در صورت حل نکردن این مشکل اتریوم در آینده دچار مشکل بزرگی خواهد شد. خوشبختانه توسعه دهندگان اتریوم کاملاً از این مسائل آگاه هستند و در حال انجام برخی تغییرات مهم می باشند. این تغییرات شامل طرح ها و پروژه های عظیمی است که در صورت عملی شدن آن ها آینده درخشانی برای اتریوم رقم خواهد خورد.

می‌توانید با کمک سایت ثبت نام دات کام برای سایت های خرید و فروش ارز الکترونیک حساب شخصی باز کنید. ثبت نام در سایت ها و اپلیکیشن ها با پرداخت بین المللی از طریق سایت ثبت نام دات کام قابل اجراست. با مراجعه به بخش پول های الکترونیک، می‌توانید برای ثبت نام در سایتهای موجود اقدام کنید. اگر سایت مورد نظر خود را در گزینه ها نمی بینید، با ارسال فرم درخواست، در صورت امکان آن را به سایت ما اضافه کنید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *