در مورد بیت کوین تا کنون هزاران مقاله نوشته شده است. ارز های دیجیتال از زمان ظهور بیت کوین تمامی عرصه های مالی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است. در این مقاله به تاریخچه ی مختصری از اولین و مهمترین  بیت کوین و همچنین نحوه ی خرید یا استخراج آن می پردازیم.

 بیت کوین، یک «ارز دیجیتال» است که در ژانویه سال ۲۰۰۹ و در پی سقوط بازار مسکن ساخته شد. در ابتدا، ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین، تازه آن را معرفی کرده بود و اولین استخراج کننده‌های بیت کوین روی کار آمدند. استخراج این ارز دیجیتال با پردازنده‌های کامپیوترهای معمولی، متداول‌ترین راه بود. این ارز دیجیتال همانند بقیه ارزها  یک اوراق سفید دارد که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و  در آن تمام مراحل،  مشکلات و راه حل ها را ارائه شده بود. افراد زیادی بیت کوین را اولین رمز ارز موفق ارائه شده برای خرید عموم میدانند.آیا تا بحال اصطلاح استخراج بیت کوین را شنیده‌اید؟ شاید کمی فرای تصور باشد که کامپیوترها، پول‌های مجازی را استخراج کنند. استخراج کننده ها امنیت شبکه را فراهم و تراکنش‌های بیت‌کوین را تایید می‌کنند. بدون استخراج‌کنندگان بیت‌کوین، شبکه مورد حمله قرار می‌گیرد و ناکارآمد خواهد بود. استخراج بیت‌کوین به وسیله کامپیوترهای مخصوصی انجام می‌شود. نقش استخراج کنندگان، امن‌سازی شبکه و پردازش هر تراکنش بیت‌کوین است.

استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی تا سال ۲۰۱۱ و حتی ۲۰۱۲  به صورت جدی انجام می‌شد و تعداد زیادی بیت کوین توسط استخراج کننده‌های اولیه در همان سال‌ها استخراج شد. بیت‌کوین هیچ پشتوانه دولتی یا بانکی ندارد و هیچ بیت‌کوینی به طور مستقل و همچون یک کالا ارزش ندارد. این ارزها محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم دارد. بیت کوین محرک بسیار خوبی برای صدها ارز دیجیتال دیگر بود.

سخت‌افزارهای استخراج یا ماین کردن بیت کوین و سیر تکاملی آن

در ابتدا یک شبکه توزیع شده و خودگردان بود که در آن کاربران معمولی برای تایید صحت تراکنش‌های خودفعالیت می‌کردند. این امر در رابطه با پولهای معمولی توسط بانکها انجام می‌شود. بر همین اساس، بانک‌ها و ضابطان مالیاتی و بسیاری از دیگر سازمان‌ها به این موضوع نظارت دارند که افراد پول‌های خود را چگونه خرج می‌کنند.

در ابتدا که قدرت بیت کوین به اندازه الان نبود، هدف استخراج کنندگان  فقط به دست آوردن سود مالی نبود ولی جذابیت این ارز جدید باعث د تا افراد برای ماین کردن آن انگیزه پیدا کردند . بدان معنا که جدابیت استخراج بیت کوین برای استخراج کنندگان به اندازه‌ای بود که آنها بدون اینکه فقط هدف مالی داشته باشند می خواستند آنرا کشف کنند. استخراج کننده‌ها قادر بودند تا توالی‌های هش را تولید کنند و تراکنش‌ها را با استفاده از کامپیوترهایی که به اندازه کافی قدرتمند بودند و حتی لپ‌تاپ‌ها تایید کنند.

بعد ازآن استخراج کنندگان کم کم کشف کردند که کارتهای گرافیکی سطح بالا می‌توانند به طور موثری قدرت ماینینگ بیت‌کوین را افزایش دهند. مطالعات نشان می‌دهد که کارت‌های گرافیک برق مصرفی بسیار کمتری به ازای هر واحد کار نسبت به سی پی یو ها داشتند و  نتایج آن‌ها ۵۰ تا ۱۰۰ برابر بهتر از قبل بود.

استفاده گسترده از کارت‌های گرافیک منجر به ظهور اولین (ریگ) ماینینگ شد که اساسا فضایی با تعداد زیادی کامپیوتر با قدرت پردازش محاسبات پیچیده بودند.

با ظهور سخت‌افزارهای اختصاصی استخراج، سختی ماین کردن بیت‌کوین افزایش پیدا کرد، بنابراین کارت‌های گرافیک دیگر عملا امکان رقابت در این بازار را ندارند. امروزه حتی با وجود دسترسی داشتن به برق کاملا رایگان هم، جی‌پی‌یو‌ها (واحد های پردازش گرافیک) حتی هزینه خرید خودشان را با ماین کردن به دست نمی آورند و بنابراین سودآور محسوب نمی‌شوند.

گام بعدی در سخت‌افزارهای ماینینگ معرفی  FPGA  بود. این سخت افزار ها، یک مدار یکپارچه است که میتواند پس از خرید توسط مشتری تنظیم شود. راه اندازی این دستگاهها چشم‌انداز استخراج بیت‌کوین را دستخوش تغییر کرد. سخت‌افزاری که برای اولین بار  به طور اختصاصی برای استخراج رمزارزها ساخته شده بود. کارتهای گرافیکی معمولی مصرف برق تا ۴۰۰ وات داشتند در حالیکه این دستگاهها حدود ۷۰ وات برق مصرفی داشتند.

یکی دیگر از انواع جدیدتر سخت افزار استخراج بیت کوین،  ایسیک (ASIC) است. این برنامه ماینر مدار  بسته ی دستگاهی است که فقط برای استخراج ارز دیجیتال طراحی شده است. به طور کلی ، هر استخراج کننده ASIC برای استخراج یک ارز دیجیتال خاص ساخته شده است. بنابراین ، یک استخراج کننده ASIC بیت کوین فقط می تواند بیت کوین را استخراج کند. هدف این برنامه استخراج بیت‌کوین با سرعت بالا است. سرعت استخراج بالایی دارد در حالی که مصرف برق را نسبت به فناوری‌های قدیمی‌تر به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند. ایسیک‌ها گران قیمت‌تر هستند و البته ساخت آن‌ها نیز دشوارتر است. در واقع، به طور کلی پیرامون سخت‌افزار ماینینگ می‌توان گفت که سخت‌افزار استخراج بیت‌کوین، کامپیوترهای ویژه‌سازی شده‌ای هستند که برای استخراج بیت‌کوین می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. که آخرین فناوری آن ها ایسیک ها هستند و به نظر نمی آید هیچ جایگزینی برای آن در آینده نزدیک وجود داشته باشد.

 روش استخراج بیت کوین

امروزه همه به این فکر افتادند که چطور می‌توانند بیت کوین استخراج کنند!؟

آیا من می‌توانم از کامپیوتر شخصی خودم برای استخراج بیت‌کوین استفاده کنم؟

نه؛ شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید. با توجه به هش‌ریت کنونی شبکه بیت‌کوین ممکن است بیش از طول عمر فرد زمان ببرد تا یک بیت‌کوین را به صورت موفقیت‌آمیز ماین کند. تنها دستگاه‌های اختصاصی ماینینگ یعنی ایسیک می‌توانند بیت‌کوین استخراج کنند. برای آشنایی بهتر با چگونگی استخراج بیت کوین و نحوه سودآوری آن با ما همراه باشید.

برای شفاف کردن این موضوع باید گفت که ورود به صنعت ماینینگ یا استخراج نیازمند محاسبات دقیق و بررسی‌های کارشناسی است، زیرا که همه افراد الزاما با استخراج رمزارزها و بیت‌کوین سود نمی‌کنند. صنعت ماینینگ حقیقتا یک صنعت بسیار خاص است.

عوامل متعددی در تعیین سودمندی استخراج بیت کوین در شرایط خاص و با دستگاه‌های مشخصی موثر هستند. بیشتر استخراج بیت‌کوین در سوله‌ها و انبارهای بزرگی انجام می‌شود که از برق با قیمت  مناسب برخوردار هستند. حقیقت آن است که اغلب افراد باید از استخراج رمزارزها در منازل خود اجتناب کنند، چون این کار معمولا و جز در شرایط خاص، سودی به همراه ندارد. اغلب، استخراج بیت‌کوین در سوله‌هایی  خاص انجام می‌شود که  این سوله‌ها را (مزارع استخراج رمزارزها ) می‌نامند.

معیارهای مهم در تعیین سودآوری استخراج بیت کوین

پیش از خرید همه قطعات و سخت‌افزارهای لازم و مونتاژ کردن ریگ‌ها، حتما باید میزان سودآوری ماینینگ با دستگاه ماینر بیت کوین و سخت‌افزارهای خاص در یک محیط، محاسبه شود. برای محاسبه سود آوری بیت کوین، معمولا از ماشین حساب‌های ماینینگ استفاده می‌شود. این ماشین حساب‌ها فاکتورهای مختلفی را شامل قیمت دستگاه، قیمت برق، قیمت بیت‌کوین و هش‌ریت برای محاسبه بهره‌وری و کارایی یک دستگاه در نظر می‌گیرند. 

شرکت‌های معروف سازنده دستگاه استخراج کننده  بیت کوین

بیتمین تکنولوژیز (Bitmain Technologies)

بیت‌مین در سال ۲۰۱۳ در چین بنیان نهاده شد و امروزه دارای دفاتری در کشورهای مختلف در سراسر جهان است. شناخته شده‌ترین سازنده سخت افزارهای ماینینگ و دستگاه ماینر بیت کوین بیتمین تکنولوژیز می‌باشد.  امروزه در مزارع ماینینگ بسیاری از دستگاه‌های بیتمین استفاده می‌شود. سهم بیتمین از بازار ایسیک در حدود ۸۰ درصد است.

میکرو‌بی‌تی (MicroBT)

این شرکت چینی، در سال ۲۰۱۹ تعداد ۶۵۰,۰۰۰ ایسیک فروخته است و در حال مبدل شدن به رقیبی قدرتمند برای بیتمین و کنان است. شرکت میکروبی‌تی دستگاه‌های ایسیک با نام (واتسماینر) تولید می‌کنند.  این شرکت شروع قوی داشته و محصولات رقابتی را به بازار عرضه کرد است .

کنان کریتیو (Canaan Creative)

کنان کریتیو در سال ۲۰۱۳ در پکن و توسط وو ژانگ راه‌اندازی شد. کنان کریتیو در نوامبر سال ۲۰۱۹، در بورس نزدک که یک بازار بورس مبتنی بر فناوری در ایالات متحده آمریکا است، قرار گرفت. کنان اولین شرکت تولید دستگاه‌های ایسیک است که سهامی عام شد. و می توان گفت که برنامه‌های قابل توجهی برای آینده خود دارد.

اینوسیلیکون تکنولوژی (Innosilicon Technology)

یک شرکت سخت‌افزاری با تیم‌های طراحی مستقر در چین و آمریکای شمالی است. این شرکت شعار رقابتی خود را مبنی بر قیمت‌های پایین، کارایی بالا و قابلیت سفارشی‌سازی بالا می‌داند و برای پشتیبانی طراحی مشتریان موفق به دریافت جایزه شده است.

ژیانگ ایبنگ کامیونیکیش (Zhejiang Ebang Communication)

در ماه آپریل سال ۲۰۲۰ ، ایبنگ با عرضه اولیه سهام در لیست بازار سهام آمریکا قرار گرفت.  اساس کار این شرکت تولید و فروش محصولات مخابراتی فیبر نوری است. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه‌های ایسیک در منطقه جغرافیایی خود به شمار می‌رود.

بیت‌فری (Bitfury)

بیت‌فری یک شرکت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بیت‌کوین است که در سال ۲۰۱۱ وارد دنیای ارزهای دیجیتال شد. مهمترین مزیت آن محاسبه حجم زیادی از هش‌ریت شبکه بیت‌کوین می‌باشد. این کمپانی دارای مراکز داده عملیاتی در ایسلند، جمهوری گرجستان، کانادا و نروژ است که به انتقال تراکنش‌های بیت‌کوین می‌پردازد.

بهترین دستگاه های استخراج بیت کوین در سال ۲۰۲۰

دستگاه انت ماینر s19 پرو (Antminer S19 Pro) که توسط بیتمین (Bitmain)ساخته شده است.

هش‌ریت: ۱۱۰ تراهش (TH/S)مصرف برق: ۳۲۵۰ وات

ام تری اس پلاس پلاس (M30 S++‎)که توسط  میکروبی‌تی (MicroBT)ساخته شده است.

هش‌ریت: ۱۱۲ تراهش (TH/S)          مصرف برق: ۳۴۷۲ وات

انت ماینر تی ۱۹ (Antminer T19) که توسط بیتمین (Bitmain)ساخته شده است.

هش‌ریت: ۸۴ تراهش (TH/S)           مصرف برق: ۳۱۵۰ وات

و از دیگر دستگاههای خوب و کارامد استخراج بیت کوین می توان به موراد زیر اشاره کرد:

Bitmain Antminer S9i

Halong Mining DragonMint T1

Bitmain Antminer T9

Pangolin Whatsminer M3X

Bitmain Antminer R4

Avalon6

Bitmain Antminer S7

شاید به فکر خرید دستگاههای استخراج  بیت کوین افتادید! قیمت یک دستگاه استخراج بیت کوین چقدر است؟!

قیمت دستگاه‌های جدید استخراج رمزارز چیزی در حدود $1000-$2000 دلار است.که شاید  در بازارهای دست دوم فروشی، بتوان  دستگاهی با قیمتی تا پنج برابر کم‌تر پیدا کرد.

با استفاده از دستگاه واتس‌ماینر M30++‎ و با در نظر داشتن فاکتور پیچیدگی 15,466,098,935,555 در دوم ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد سال ۱۳۹۹)، کاربر قادر خواهد بود تا 0٫00054466 بیت‌کوین را تنها در یک روز استخراج کند. در ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد سال ۱۳۹۹)، در حدود ۲٫۶ میلیون بیت‌کوین به صورت ماین نشده باقی مانده است.

بیت کوین بخریم یا دستگاه استخراج بیت کوین؟

تصوری که معمولا افراد قبل از شروع به استخراج بیت کوین دارند به این صورت است که دستگاه را به برق می زنیم و به سادگی بیت کوین بدست خواهد آمد. که این اصلا درست نیست! چرا که استخراج بیت کوین مانند هر صنعت دیگری پیچیدگی ها و دردسرهای مخصوص به خود را دارد. برای نگهداری و فعالیت دستگاه ها در حالت بهینه باید زمان زیادی اختصاص دهید و تجربه بالایی بدست آورید. دستگاه استخراج یک دستگاه الکترونیکی است و مانند هر دستگاه دیگری احتمال خرابی و سوختن آن وجود دارد که باعث می شود ریسک و استرس سرمایه گذاری روی آن افزایش پیدا کند. تصور نکنید که دستگاه استخراج تا ابد بیت کوین استخراج می‌ کند. زیرا که احتمال سوختن دستگاه وجود دارد. به مرور زمان سختی شبکه بیت کوین بالا می رود و قدرت دستگاه چون ثابت است میزان بیت کوین کمتری استخراج می‌کند. دستگاه های جدیدتر با قدرت بالاتر به بازار خواهند آمد که باعث می شود میزان استخراج در طول مدت زمان کم شود.

برای نگه داری دستگاه استخراج  باید با انواع مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که ممکن است با آن روبرو شوید، آشنا باشید. وقت و زمانی که برای یادگیری این مشکلات صرف می‌کنید را می‌توانید برای خرید بیت کوین به آسانی و رصد کردن بازار سود و عرضه آن اختصاص دهید.

شما می‌توانید بیت کوین را استخراج نکنید و آنرا فقط آن را خریداری کنید. زیرا خرید بیت کوین گزینه مناسب تری برای سرمایه گذاری است. سختی خرید بیت کوین، بستگی به کشوری دارد که در آنجا سکونت می‌کنید. کشورهای توسعه یافته گزینه‌ها و نقدینگی بیشتری در اختیار دارند. صرافی «Coinbase» بزرگ‌ترین کارگزار بیت کوین در جهان است که در کشورهایی مثل ایالات متحده، انگلیس، کانادا، سنگاپور و در اکثر اروپا در دسترس است. بهترین محلی که می‌توانید اولین خرید بیت کوین خود را از آن طریق انجام دهید، یک صرافی معتبر است.  اگر علاقمند به خرید بیت کوین هستید سایت بین المللی ثبت نام شما را در این مسیر می‌تواند راهنمایی همراهی کند.

برای خرید بیت کوین از یک صرافی فقط کافی است چند گام ساده زیر را طی کنید:

نصب کیف پول بیت کوین

پیدا کردن صرافی معتبر بیت کوین

انجام احراز هویت با مدارک شناسایی

خرید بیت کوین و دریافت در کیف پول

اگر ساکن ایران هستید، خرید مستقیم بیت کوین با ریال و کارت بانکی از طریق سایت‌های ایرانی یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است. فقط کافیست  با مراجعه به بخش پول های الکترونیک،  برای ثبت نام در سایتهای موجود اقدام کنید. اگر سایت مورد نظر خود را در گزینه ها نمی بینید، با ارسال فرم درخواست، در صورت امکان آن را به سایت ما اضافه کنید. با کارت‌های اعتباری بین‌المللی (مانند مسترکارت و ویزا)، پی‌پل، وبمانی، پرفکت ‌مانی، ارزهای دیجیتال دیگر (مانند تتر یا اتر) می‌توان از صرافی‌های خارجی هم بیت کوین خریداری کرد. البته اگر ساکن ایران هستید، به‌دلیل تحریم‌ها امکان خرید مستقیم وجود ندارد و باز هم ما می توانیم به شما کمک کنیم.

احراز هویت با مدارک شناسایی

در اغلب صرافی‌های ارز دیجیتال، به‌خصوص صرافی‌های ایرانی، پس از ثبت‌نام باید با ارسال تصویر مدارک شناسایی خود، احراز هویت کنید. احراز هویت برای این انجام می‌شود که صرافی مطمئن شود شما همان شخصی هستید که بیت کوین را خریداری کرده‌اید. این کار برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ و پولشویی احتمالی انجام می‌شود.

در اغلب صرافی‌های ایرانی باید تصویر مدارک شناسایی خود (مثل کارت ملی و کارت بانکی) را برای صرافی بفرستید تا حساب شما را تأیید کند. برخی از صرافی‌ها برای اطمینان بیشتر از شما درخواست عکس سلفی هم می‌کنند.

در بیشتر صرافی‌های خارجی برای مبالغ پایین احراز هویت انجام نمی‌شود، اما در صورت مشکوک شدن احتمال درخوست احراز هویت وجود دارد. در این سایت‌ها معمولاً احراز هویت با پاسپورت انجام می‌شود. به‌دلیل تحریم‌ها، اغلب اوقات احراز هویت با پاسپورت ایرانی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

نحوه انجام احراز هویت در سایتی که شما انتخاب می‌کنید، به‌طور کامل توضیح داده شده است.

به هنگام خرید و نگهداری از بیت کوین، نکته‌های زیر را رعایت کنید

  بیت کوین یک سرمایه گذاری بسیار مخاطره‌آمیز است هرگز بیشتر از توان و سرمایه خود خرید نکنید .

 پس از خرید بیت کوین، مطمئن شوید که ارز خود را به کیف پول بیت کوین‌تان منتقل کرده‌اید و هرگز آن‌ها را روی وب‌سایت صرافی ذخیره نکنید. اگر قصد دارید مقادیر قابل توجهی را سرمایه گذاری کنید، توصیه می‌کنیم از یک کیف پول سخت‌افزاری استفاده کنید. اگر هم نمی‌توانید کیف پول سخت‌افزاری تهیه کنید، کیف پول کاغذی را امتحان کنید. در نظر داشته باشید که خود بیت کوین به تنهایی امن است. اما نگهداری آن به میزان امنیتی که کیف پول مورد استفاده‌تان فراهم می‌کند، بستگی دارد.

 تنها از صرافی‌های معتبر برای خرید بیت کوین خود استفاده کنید. برخی اوقات پرداخت مقدار کمی هزینه‌ اضافی، ارزش کسب امنیت و امکانات بیشتر را دارد.

 از DCA (Dollar cost averaging) استفاده کنید. این بدان معنا است که شما تمام بیت کوین‌های خود را از طریق یک معامله خریداری نمی‌کنید. بلکه در عوض، این کار را به صورت ماهانه، هفتگی یا روزانه و به مقداری ثابت انجام می‌دهید.

اهداف بیت کوین چیست؟

به طور خلاصه هدف پیدایش بیت کوین انتقال و یا ذخیره امن پول است. از همین جهت آن را می‌توان یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال امن دانست. بیت کوین در واقع کنترل واقعی پول را به دست خود افراد برگردانده و با کلمه عبور ویژه‌ای که کلید خصوصی نام دارد، تنها مالکین این کلیدها قادر به خرج کردن و انتقال بیت کوین‌ها خواهند بود. از اهداف اساسی بیت‌کوین داشتن هزینه‌های تراکنش کمتر از مکانیزم‌های پرداخت آنلاین سنتی است.

پشتوانه بیت کوین  چیست ؟

بیت کوین مانند پول‌های امروزی توسط فلزات گرانبهایی مثل طلا یا کالاهای قابل مبادله، پشتوانه‌سازی نشده است. ارزش بنیادین بیت کوین و ارزهای بی‌پشتوانه از اعتماد مردمی ناشی می‌شود که به ارزشمند بودن آن‌ها اعتقاد دارند. همانطور که شما این موضوع را باور دارید که می‌توانید اسکناس‌هایتان را به مغازه بدهید و اجناس مورد نیازتان را بخرید، مغازه‌دار نیز به همین ترتیب می‌داند که با دادن این اسکناس‌ها می‌تواند کالاهای مورد نیازش را بخرد، این اسکناس‌ها به این ترتیب در جامعه دست به دست می‌شوند. اما از سوی دیگر با نگاه به کاربرد بیت کوین در دنیای امروز می‌توان دریافت که بیشتر مردم برای سرمایه‌گذاری بیت کوین می‌خرند و نه برای استفاده از آن در پرداخت‌هایشان. برای همین هم دیدگاه دیگری به وجود آمده که طبق آن بیت کوین علاوه بر اینکه می‌تواند نقش یک پول را ایفا کند، می‌تواند به عنوان یک دارایی هم مورد استفاده قرار بگیرد؛ دارایی‌ای که می‌تواند ارزش خود را در طول زمان حفظ کند. برای نمونه ارزش طلا در برابر کالاهای اساسی مثل خوراک و پوشاک در طول زمان یک نسبت تقریبا ثابت بوده است. بر همین اساس می‌توان بیت کوین را هم با ، یک دارایی در نظر گرفت.

نحوه ارزش گذاری بیت کوین

همانطور که قیمت طلا در بازارهای جهانی براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، قیمت بیت کوین نیز در صرافی‌ها و کارگزاری‌ها بر اساس دو عامل اصلی عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. در صورتی که نیروی عرضه در بازار بیشتر از تقاضا باشد، قیمت‌ها در جهت نزولی و کاهش یافتن حرکت خواهند کرد تا زمانی که دوباره میزان تقاضا برابر با عرضه شود.

 عواملی که باعث کاهش عرضه و افزایش تقاضا می‌شوند را نیز می‌توان به عنوان دلایل رشد قیمت دانست. میزان تولید بیت کوین یا آزاد شدن آن در شبکه توسط استخراج‌کنندگان، متغیری است که از دست ماینرها و افراد دیگر خارج است و در قوانین شبکه نوشته شده است. نرخ استخراج، در هر ده دقیقه برای یک دوره ۴ ساله، یک میزان ثابت است، با این حال ورود سکه‌های استخراج شده به صرافی‌ها و محل خریدوفروش است که می‌تواند به عنوان عرضه‌ی تاثیرگذار شناخته شود.

آیا با بیت کوین آن می‌توان خرید کرد؟

قابلیت خرید با بیت کوین در رستوران‌ها و فروشگاه‌ها نیز در سطح جهانی در حال گسترش است اما هنوز تعداد انگشت شماری از این کسب‌وکارها در داخل ایران اقدام به پذیرش بیت کوین کرده‌اند .

استفاده از بیت کوین برای خرید کالا و خدمات در حال افزایش است. یکی از مزیت‌های این ارز دیجیتال فراهم کردن امکان خرید برای کاربران کشورهای تحت تحریم‌های مالی مانند ایران است که کاربران به وسیله آن می‌توانند بدون نیاز به پی‌پال و کارت‌های اعتباری، سرویس مورد نظر خود را خریداری کنند. برای مثال کاربران می‌توانند هم‌اکنون برای خرید دامنه‌های اینترنتی از نِیم‌چیپ، بازی‌های ویدیوئی، گیفت کارت‌ها و غیره از طریق سرویس‌هایی مانند بیت‌رفیل، از بیت کوین استفاده کنند.

آینده بیت کوین

اینطور تصور می‌رود که بیت کوین در آینده به عنوان پولی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که اسکناس‌های کاغذی امروز ما در برابر آن مضحک به نظر می‌رسند. اما در مقابل هم می‌تواند به عنوان یک فناوری که در زمان خودش سروصدایی به پا کرده بود و سپس به فراموشی سپرده شود. پذیرش این ارز دیجیتال از ابتدای تاریخ خود همواره در حال رشد بوده و تداوم این مسیر محتمل‌ترین گزینه به نظر می‌رسد. استفاده از بیت کوین به عنوان ابزاری که قادر به ذخیره ارزش در طول زمان است، در کنار استفاده از آن به عنوان واسطه پرداخت یا همان پول رو به افزایش است، اما در کنار تمامی این موارد بیت کوین مشکلاتی هم دارد که می‌تواند سرعت پذیرش آن را بکاهد و در بدترین حالت مانعی برای فراگیر شدنش باشد.

مشکلات بیت کوین:

یکی از مهمترین مشکلاتی که بیت کوین با آن مواجه است، سخت بودن درک آن و ارائه مفاهیم کاملا جدیدی است که در حوزه‌های مختلف علوم کامپیوتر، اقتصاد، نظریه بازی‌ها و چندین بخش دیگر وجود دارند. 

همچنین به دلیل امنیت بالای آن تراکنش‌های بیت کوین در مقایسه با تراکنش‌های بانکی و پرداخت‌های روزانه‌ای که انجام می‌دهید، کند هستند. میانگین زمان ده دقیقه‌ای که برای تایید تراکنش‌ها باید منتظر بمانید. بیت کوین به دلیل اینکه یک پدیده جدید است، با مشکلات قانون‌گذاری متعددی در کشورهای مختلف روبرو بوده است.

برخی کشورها مانند ژاپن به سمت قانون‌گذاری و پذیرش آن به عنوان یک ارز پیش رفته‌اند و تعداد دیگری از کشورها خرید و فروش و استفاده از آن‌ را ممنوع اعلام کرده‌اند. 

خرید مقدار کم بیت کوین گاهی بصرفه نیست زیرا که کارمزد و هزینه تراکنش‌های بیت کوین زیاد است.

بیت کوین قانونی است!

تاکنون دولت های زیادی از جمله ایران درباره بیت کوین موضع روشن و مشخصی اتخاذ نکرده‌اند اما این مسئله بدین معنا نیست که این پول دیجیتال غیرقانونی است و استفاده یا خریدوفروش آن جرم تلقی می‌شود. در چند کشور مانند ایالات متحده، کره جنوبی، ژاپن ، هنگ‌کنگ، مالت و مالزی صرافی‌ها به صورت قانونی و رسمی در حال فعالیت هستند.  دولت توانسته با ثبت صرافی‌ها و ارسال بخشنامه‌های مالی به آن‌ها از بروز پولشویی و کلاهبرداری تا حد زیادی جلوگیری کند.

می‌توانید با کمک سایت ثبت نام دات کام برای سایت های خرید و فروش ارز الکترونیک حساب شخصی باز کنید. ثبت نام در سایت ها و اپلیکیشن ها با پرداخت بین المللی از طریق سایت ثبت نام دات کام نیز از همین طریق قابل اجراست. با مراجعه به بخش پول های الکترونیک، می‌توانید برای ثبت نام در سایتهای موجود اقدام کنید. اگر سایت مورد نظر خود را در گزینه ها نمی بینید، با ارسال فرم درخواست، در صورت امکان آن را به سایت ما اضافه کنید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *