برنامه نویسی صفر تا صد – چگونه می‌توانم برنامه نویسی را شروع کنم؟ از کجا باید شروع کنم؟ چطور باید یاد بگیرم؟ این ها سوال هایی هستند که علاقه مندان به یادگیری برنامه نویسی به دنبال آن هستند. ما در این مقاله قصد داریم به زبان ساده، به اختصار صفر تا صد شروع آموزش برنامه نویسی رو بررسی کنیم. پس اگر آماده اید، با ما همراه باشید.

شروع برنامه نویسی

از آنجاییکه زبانهای برنامه نویسی بسیار متفاوت هستند. بهتر است در ابتدا وارد یک حوزه از آن شویم و یک زبان را انتخاب کنیم. به طور کلی حوزه های برنامه نویسی به ۳ دسته دسکتاپ، وب و موبایل تقسیم می شوند.

برنامه نویسی دسکتاپ:

 تمام برنامه های کاربردی کامپیوتراست. مانند نرم افزارهای انبارداری، حسابداری، اتوماسیون های اداری و ….

برنامه نویسی وب:

شامل طراحی وب سایت ها و نوشتن برنامه های تحت وب می‌باشد.

برنامه نویسی موبایل:

 شامل برنامه نویسی نرم افزارهای موبایل و تبلت می‌باشد. در حال حاضر برنامه نویسان موبایل جزو مشاغل رو به رشد می باشند.

انتخاب شما کدامیک می‌باشد؟

خیلی خوب است که در ابتدا علاقه خود را پیدا کنید و بدانید که می‌خواهید در کدام حوزه برنامه نویسی وارد شوید؟!

برنامه نویسی موبایل بسیار خوب، جذاب و کارآمد می‌باشد و انتظار میرود که آینده شغلی فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. با ظهور گوشی های هوشمند برنامه‌نویسی موبایل بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

زبان برنامه نویسی برای شروع چیست؟

در چند سال پیش تمام افراد برای شروع برنامه نویسی صفر تا صد، C یا C++  را انتخاب می‌کردند. اما اخیرا زبان برنامه نویسی پایتون نیز مورد توجه یرنامه نویسان قرار گرفته است. زیرا ساده و قدرتمند می‌باشد. بنابراین  به عنوان یک گزینه عالی برای شروع یادگیری است. زبان برنامه نویسی C یک زبان مادر می‌باشد، زیرا بسیاری از زبان های برنامه نویسی حال حاضر از این زبان متولد شده اند.  در ابتدا با انتخاب یکی از این زبانها، مفاهیم کلی مثل متغیرها، انواع داده ها، آرایه ها، دستورات کلیدی مهم، تابع نویسی، کلاس ها، ارث بری، اشارگرها و .. را باید یاد بگیرید. از آنجاییکه این مفاهیم در همه زبان های برنامه نویسی وجود دارند پس برای یادگیری زبان اصلی در ابتدا لازم است یکی از این زبانها را یاد بگیرید.

برنامه نویسی صفر تا صد
برنامه نویسی از مبتدی تا پیشرفته

معرفی 12 زبان برنامه نویسی

1. برنامه نویسی جاوا / برنامه نویسی کاتلین

زبان برنامه‌ نویسی جاوا(Java)، همه منظوره و شئ‌گرا است. یکی از قدرتمندترین زبان های برنامه نویسی است و تا سال ۲۰۱۹ برترین زبان های برنامه نویسی بود. در ساخت برنامه‌های تحت وب، بازی‌های ویدئویی و نرم‌افزارها و بازی‌های موبایلی کاربرد دارد. اما اخیرا  با ظهور کاتلین (Kotlin) رشد جاوا کمی افت داشته است. و این امر باعث شده تا کاتلین سیستم عامل اندروید را دربربگیرد. شرکت Oracle و  googleنیز روی Kotlin تبلیغ می‌کنند. بسیاری از شرکت های بزرگ مانند  Pinterest، Evernote، Coursera، Uber، Trello و چندین شرکت بزرگ دیگر ساختار اپلیکیشن های خود را از جاوا به کاتلین تغییر دادند. در حال حاضر بهترین گزینه برای یادگیری برنامه نویسی اندروید کاتلین است. کاتلین رشد فوق العاده دارد و احتمال دارد که این زبان برنامه نویسی، به زودی به عنوان زبان اول گوگل انتخاب شود. برای شروع یادگیری زبان برنامه نویسی کاتلین پیشنهاد می‌شود.

تفاوت کاتلین با جاوا:
  • جاوا از کاتلین پیچیده تر است.
  • مشکلات جاوا را کاتلین در خود حل کرده است.
  • یادگیری کاتلین بسته به دانش شما، میتواند به مراتب راحت تر از جاوا باشد.

بسیاری از متخصصان معتقدند که اگر کاملاً در برنامه نویسی تازه کار هستید ، ابتدا با جاوا شروع کنید. بیشتر کدهای اندروید هنوز به زبان جاوا نوشته شده اند و درک جاوا مزیتی برای درک اکثر کد هاست. ولی اگر تا حدی دانش برنامه نویسی دارید، حتما کاتلین را یاد بگیرید.

2. برنامه نویسی #c

زبان برنامه‌ نویسی همه منظوره، مدرن و شئ‌گرا است. این زبان توسط مایکروسافت توسعه داده شده است.  برنامه‌ نویسی زبان سی‌شارپ بسیار شبیه به زبان جاوا می‌باشد. این زبان  جز ۱۰ زبان برتر برنامه نویسی دنیا می‌باشد.  یادگیری سی شارپ اصلا سخت نیست و ساختار دستورات (Syntax) خیلی شبیه به c++ می‌باشد. وجود نرم افزار قدرتمند Visual Studio هم امکان ساخت برنامه های ساده را فراهم کرده است. بنابراین شوق به یادگیری را افزایش می‌دهد.

3. زبان  C ، C++ 

C++ زبان همه منظوره و بر پایهٔ زبان C می‌باشد.  این زبان بر بسیاری از زبان‌های جدید نیز تاثیر گذاشته است. ، نرم‌افزارها، درایورها، Firmware ها که ما استفاده می‌کنیم با زبان C++ نوشته شده‌ است. به عنوان یک زبان سطح میانی شناخته می‌شود زیرا ویژگی‌های زبان‌های سطح بالا و سطح پایین را در کنار هم دارد. از این زبان در ساخت برنامه های کاربردی بسیاری استفاده می شود. 

4. برنامه نویسی جاوا اسکریپت

از این زبان در ساخت برنامه های کاربردی بسیاری استفاده می شود.  جز رایج ترین زبان‌های برنامه نویسی شی گرا می‌باشد.  در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۷ درصد برنامه نویس ها از این زبان استفاده کرده اند.  جاوا اسکریپت این امکان را می دهد تا وبسایت هایی تعاملی طراحی کرد. در کنار HTML و CSS می‌باشد.

5. زبان PHP

یک زبان اسکریپتی سمت سرور است که اولویتش تمرکز بر روی توسعهٔ وب می‌باشد. اساس Facebook و WordPress زبانPHP می‌باشد. PHP در سال ۲۰۲۰ جزو محبوب ترین و پولسازترین زبان های برنامه نویسی شد.

6. برنامه نویسی ASP.NET

 در واقع ASP.NET  زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک تکنولوژی برنامه نویسی وب با استفاده از دات نت می‌باشد. بیشتر شرکت ها و سازمان های بزرگ برای نرم افزارهای تحت وب خود مانند وبسایت از زبان برنامه نویسی ASP.NET استفاده می کنند.

7. برنامه نویسی پرل

این زبان در توسط لری وال در سال ۱۹۸۷ طراحی شد.  برنامه‌نویسی تفسیری و سطح بالا ، شی‌گرا و یک زبان سمت سرور قدرتمند است. ساختار اصلی آن از زبان C می‌باشد. و بعضی از خصوصیات خود را مدیون زبانهای  AWK , LISP , SED , SH می باشد .

8. برنامه نویسی پایتون

پایتون یکی از بهترین و محبوبترین زبان‌هایی است که می‌توان در سال ۲۰۲۰یادگرفت.  شرکتهای بزرگی مثل گوگل، یاهو، اینستاگرام، یوتیوب، دراپ باکس و آی بی ام درپروژه‌هاشون از پایتون استفاده می کنند .این زبان دراپلیکیشن ها، نرم افزارهای کامپیوتری، سرورهای شبکه، یادگیری ماشین و… استفاده می‌شود.

9. برنامه نویسی روبی

زبان شئ‌گرا و همه منظوره است که در زمینه‌ی ساخت برنامه‌های تحت وب کاربرد دارد. روبی بسیار قدرتمند می‌باشد.  ازسوی دیگرفریمورک محبوب آن Ruby on Rails  به محبوبیت آن اضافه می‌کند.

10. برنامه نویسی گو (GO)

این زبان در سال ۲۰۰۷ توسط ۳ نفر از کارمندان گوگل ساخته شده است  و هنوز مورد استقبال برنامه‌نویسان می‌باشد. پروژه‌هایی که با Go نوشته شدند عبارتند از: وب سرورها، APIها و فریمورک برنامه‌های تحت وب.

11. برنامه نویسی سوئیفت (Swift)

زبان برنامه نویسی سوئیفت توسط شرکت اپل ساخته شد. سوئیفت بهترین‌های C و Objective-C را در دارا می‌باشد. بنابراین امکان خلق برنامه‌های حرفه‌ای را فراهم می‌کند. یادگیری‌ Swift ساده است و امنیت بالایی دارد.

12. برنامه نویسی اندروید

جاوا زبان رسمی برنامه نویسی اندروید است و این یعنی بیشترین پشتیبانی گوگل از این زبان خواهد بود. اگردر برنامه نویسی اندروید مبتدی هستید و به تازگی می‌خواهید برنامه نویسی اندروید را تجربه کنید، توصیه می‌شود با زبان ساده‌تری کار خود را شروع کنید سپس به سراغ جاوا بروید.

اگر دوست دارید برنامه‌نویسی یاد بگیرید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله اپلیکیشن‌هایی را معرفی می‌کنیم که می‌توانند به شما کمک کنند برنامه‌نویس شوید.

  • Programming Hub یک برنامه‌ جامع برای یادگیری برنامه‌نویسی در زبان‌های مختلف است. تمام نیازهای برنامه‌نویسی جهت تمرین روزانه در این برنامه وجود دارد. محتوای آموزشی این برنامه به علاقمندان برنامه‌نویسی کمک می‌کند تا  به روش بهتر یاد بگیرید.
  • دوره‌های آموزشی Udacity توسط متخصصین صنعت همچون facebook، google ، Cloudera و MongoDB تدریس می‌شوند.
  • اپلیکیشن C Programming مختص گوشی های اندروید می‌باشد. نکات ابتدایی برنامه‌نویسی زبان C را آموزش می‌دهد.
  •  اپلیکیشن Lightbot، یک راه بامزه و جذاب برای یادگیری برنامه‌نویسی است.
  • 5-  کتابخانه جامع برنامه‌نویسی در Codenza، برنامه‌نویسی آموزش نمی‌دهد بلکه منبعی برای برنامه‌نویسان است.
  • 6-  اپلیکیشن Codemurai، این اپلیکیشن شامل بیش از ۱۰۰آموزش کدنویسی می‌باشد که توسط متخصصان برنامه‌نویسی وب ساخته شده است. کدنویسی CSS ،HTML ،JavaScript،paython، TypeScript ،Angular 2 ،ES6 ،MongoDB ،Node ،Android SDK و …

انتخاب زبان

نمی‌توان به صورت قاطع یک زبان برنامه نویسی را انتخاب زبان کرد. زیرا که هرکس با توجه به علایق خود یک زبان را انتخاب می کند. اما پیشنهاد می‌شود که، کمی روی مبانی برنامه نویسی بیشتر زمان بگذارید. بعد بسته به شرایط، معیارها، انتظارات و نیز شخصیت خودتان، زبان مورد نظر را انتخاب کنید. اگر اهداف و علاقمندی های خود را مشخص کنید، انتخاب زبان اصلا چالش سختی نخواهد بود.

در این مقاله سعی کردیم مقایسه کلی بین زبان‌های کدنویسی داشته باشیم و امیدواریم که  راهتان را پیدا کرده باشید. اگر همچنان فکر می کنید ابهامی باقیست با تیم مشاوره ما در ارتباط باشید. سعی می‌کنیم حدالامکان پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

شما می‌توانید برای یادگیری برنامه نویسی صفر تا صد اپلیکیشن مورد نیاز برای آموزش برنامه نویسی را انتخاب کنید. در صورت نیاز به پرداخت درون برنامه‌ای با سایت ثبت نام در ارتباط باشید. تا بدون هیچ دغدغه‌ای برنامه مورد نیاز خود را جهت آموزش داشته باشید. مشاوران سایت ثبت نام دات کام همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما عزایزان در رابطه با انواع ثبت نام و پرداخت الکترونیکی برای شما همراهان عزیز می‌باشد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *