برای مهاجرت یا ادامه تحصیل در خارج از کشور، همچنین جهت درخواست پذیرش در دانشگاه ها یا اخذ اقامت نیاز به داشتن مدرک زبان انگلیسی، فرانسه ،آلمانی  و حتی ایتالیایی یا دوره های خاص بسته به نوع و کشور مقصد لازم است.  دریافت این مدارک بعضا مستلزم سپری کردن دوره های آمادگی می باشد.  

مدرک های معتبر زبان برای تحصیل و مهاجرت

متقاضیان پذیرش دانشگاه ها ملزم به شرکت در آزمون های استاندارد انگلیسی یا دیگر زبانها هستند. البته برخی افراد گاهی جهت  پیشرفت در یک حرفه یا کنجکاوی شخصی به دنبال گرفتن مدارک زبان هستند.

انواع آزمونهای بین المللی:

آزمون تافل (TOFEL)

( Test of English as a Foreign Language)

آزمون تافل اولین بار در سال ۱۹۶۴ برگزار شد وتا به امروز نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در این آزمون شرکت کرده‌اند . این آزمون توسط موسسه  ETS در سه نوع کاغذی، کامپیوتری و اینترنتی برگزار می‌شود. قبلا  آزمون فقط به شکل کتبی برگزار می شد. اما در حال حاضر این نوع آزمون به صورت کتبی یا کاغذی به ندرت برگزار می‌شود.و این آزمون بصورت شکل آنلاین متقاضیان بیشتری دارد. این آزمون در بیش از ۶۰۰۰ موسسه در بیش از ۱۳۰ کشور جهان مورد پذیرش قرار می‌گیرد.  این آزمون شامل چهار بخش خوانداری ، شنیداری ، گفتاری و نوشتاری می باشد که مهارت شما را در این چهار بخش می سنجد.

آزمون آیلتس (IELTS)

International English Language Testing System

آزمون آیلتس در بیش از ۲۷۰ موسسه واقع در ۱۱۰ کشور مختلف دنیا برگزار می‌گردد. بسیاری از کشورهایی چون کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و آمریکا  جهت پذیرش دانشگاه و مهاجرت داشتن مدرک آیلتس را الزام کرده‌اند.  این آزمون نیز شامل چهار بخش خوانداری ، شنیداری ، گفتاری و نوشتاری می باشد که مهارت شما را در این چهار بخش می سنجد.

آزمون آیلتس در دو نوع  آکادمیک و جنرال ترینیگ برگزار می‌شود.

  • آزمون آکادمیک برای داوطلبانی است که قصد ادامه تحصیل از مقطع کارشناسی به بالا را در دانشگاههای انگلیسی زبان دارند.
  • آزمون جنرال ترینینگ برای داوطلبانی مناسب است که قصد دارند تحصیلات پیش‌دانشگاهی خود را در کشوری انگلیسی زبان به ‌پایان برسانند و یا قصد دارند دوره‌های کوتا‌ه‌مدت کاری را در کشور مقصد دارند.

آزمون پیرسون ( PEARSON) 

Pearson Test of English

این آزمون بین المللی توسط انتشارات پیرسون به صورت کاملا اینترنتی برگزار می‌شود. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان دارند متقاضی شرکت در این آزمونهستند و باید مدرک آن را کسب کنند

این آزمون چهار بخش خوانداری ، شنیداری ، گفتاری و نوشتاری را مورد ارزیابی و پرسش قرار می‌دهد.  آزمون پیرسون مورد قبول شماری از دانشگاهها نمی‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب آزمون به به سایت رسمی PTE ، قسمت WHO ACCEPTS IT مراجعه کنید و لیست دانشگاه هایی که مدرک این آزمون را قبول دارند، مشاهده کنید. بعد از آن برای پرداخت هزینه آزمون می‌توانید از خدمات سایت ثبت نام دات کام استفاده نمایید.

 آزمون جی آر ای (GRE)

Graduate Record Examination

در آزمون GRE سه موضوع مهارتی: محاسبات ریاضی، درک مطلب و همچنین مقاله نویسی مورد بررسی قرار می گیرد.

آزمون از مباحث دشوار ریاضی نیست ولی به دلیل اینکه جواب سوالات و در برخی موارد تحلیل جواب را به زبان انگلیسی باید به صورت منطقی مورد بررسی قرار داد، در اغلب اوقات این بخش را جز بخش‌های دشوار می‌شمارند.

آزمون GRE به دو نوع متفاوت با نام‌های GRE General و GRE Subject برگزار می‌شود. این دو آزمون در نحوه برگزاری و محتوای آزمون با یکدیگر متفاوت هستند.

این آزمون به دو شیوه حضوری و آنلاین برگزار می‌گردد. که در ایران عمدتا آزمون آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آزمون  او ای تی(OET)

Occupational English Test

 آزمون تخصصی زبان انگلیسی برای مهاجرت پزشکان و متخصصان مراقبت های بهداشتی است.  این آزمون جهت سنجش توانایی زبانی پرسنل و کارکنان مشاغل حوزه درمان و علوم پزشکی می‌باشد که افراد باصلاحیت را در اختیار مراکز درمانی انگلیسی زبان قرار دهد. آزمون  در زمینه برقراری ارتباط با مراجعه کنندگان و همکاران است تا از هرگونه مشکل و تنش در محیط های درمانی جلوگیری نمایند. و قصد سنجیدن دانش پزشکی را ندارد.

گروههایی که می توانند برای این آزمون اقدام کنند:

 کاردرمانی (Occupational Therapy)

رژیم درمانی (Dietetics)

 بینایی سنجی (Optometry)

 رادیوگرافی (Radiography)

 داروسازی (Pharmacy)

 گفتاردرمانی (Speech Pathology)

 پرستاری (Nursing)

 فیزیوتراپی (Physiotherapy)

 دامپزشکی (Veterinary Science)

آزمون جی مت (GMAT)

 Graduate Management Admission Test

این آزمون برای دانشجویان علاقمند به رشته MBA، MPA، اقتصاد، امور مالی، حسابداری طراحی شده است.در این آزمون مهارت‌های شفاهی، کمی و قدرت تحلیلی فارغ‌التحصیلان مقطع لیسانس سنجیده می‌شود.

عمدتا شرکت در این آزمون با هدف مهاجرت تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس، دکتری و بالاتر از آن برای کشورآمریکا می‌باشد. آزمون در بیش از ۱۱۴ کشور جهان و بیش از ۲۳۰۰ دانشگاه و مؤسسه در سرتاسر جهان معتبر است.

 آزمون گم ست (GAMSAT)

Graduate Australian Medical School Admissions Test

آزمون برای ارزیابی توانایی های دانشجویانی است که قصد ورود به رشته پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد برای کشورهای استرالیا، ایرلند و بریتانیا را دارند.

آزمون جهت بررسی توانایی و سطح علمی دانشجویان طراحی شده است. جالب است بدانید افراد با هرگونه مدرک تحصیلی می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. اما طبیعتا  با این وجود  موفقیت در این امتحان بدون داشتن توانایی و دانش در علوم زیستی و فیزیکی امکان پذیر نخواهد بود.

آزمون  یو مت (UMAT)

Undergraduate Medical Admissions Test

آزمون توسط شورای پژوهش تحصیلی استرالیا از طرف دانشگاه های کنسرسیوم طراحی شده است. این آزمون جهت انتخاب  دانشجویان در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و علوم بهداشت در مقطع کارشناسی برگزار می‌شود.

آزمون ای ام سی (AMC)

Australian Medical Council

مرحله اول آزمون AMC:

این آزمون جهت تشخیص توانایی متقاضی جهت شناسایی پروسه بیماری ها، تشخیص و تحقیق، درمان و مدیریت وهمچنین تشخیص صحیح در بین تشخیص های نادرست می باشد.

 

مرحله دوم آزمون AMC

این مرحله از آزمون عملی می‌باشد و توانایی متقاضی را برای گرفتن پیشینه از بیمار، انجام معاینه فیزیکی، تشخیص بیماری و مدیریت پروسه درمان بررسی می‌کند در روند این آزمون توانایی پزشک برای ارتباط با بیمار و خانواده او و هم چنین کادر درمان اهمیت دارد. این مرحله آزمون، ۳ تا ۴ ساعت زمان می‌برد.

 آزمون SAT & ACT

Scholastic Assessment Test

American College Testing

این دو آزمون جهت پذیرش دانشگاه در ایالات متحده آمریکا می‌باشد.

SAT در سال ۱۹۲۶ به عنوان یکی از شرایط پذیرش کالج اعلام شد.همچنین در آن دوران این آزمون با آزمون IQ ارتش شباهت داشت.

اما کمتر از ۴۰ سال این آزمون کم کم با آزمون ACT مورد رقابت قرار گرفت. آزمون ACT در بخشی از ایالات متحده مورد استقبال قرار گرفت و در سال ۲۰۱۰ به عنوان محبوب ترین آزمون پذیرش کالج شناخته شد.

آزمون USMLE

United States Medical Licensing Examination

این آزمون زیر نظر فدراسیون انجمن پزشکی آمریکا برگزار می شود. آن دسته از پزشکانی که مایل به طبابت در کشور آمریکا هستند  باید از USLME تاییدیه گرفته و پس از شرکت در این آزمون نمره قبولی بگیرند. در این آزمون توانایی پزشکان از لحاظ دانش، مفاهیم و اصول مهارت های بیمار محور که برای مراقبت بیمار لازم است سنجیده می شود.

آزمون IMAT

International Medical Admissions Test

این آزمون تحت نظر وزارت علوم و تحقیقات ایتالیا و با همکاری سازمان Admission testing Services Cambridge Assessment برگزار می‌شود.

تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایتالیا که مدرک IMAT را می‌پذیرند:

  • University of Bari
  • University of Milan
  • University of Pavia
  • University of Rome ‘La Sapienza
  • University of Rome ‘Tor Vergata
  • Second University of Naples
  • University of Naples Federico II
  • Humanitas University
  • Pirogov Russian National Research Medical University (RNRMU)

آزمون CFA

 Chartered Financial Analyst

این آزمون برای فعالین و دانش آموختگان نخبه حوزه مالی و سرمایه گذاری ارائه شده است. اهمیت این مدرک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوریکه  Financial Times در مقاله ای از آن به عنوان برترین استاندارد، مدارک مرتبط با حوزه مالی و سرمایه گذاری نام برده است.

آزمون‌های زبان فرانسه

آزمون DILF

Diplôme initial de langue française

این آزمون گواهینامه ی آموزش زبان فرانسه برای سطوح مبتدی و متوسط  (A1, A2, B1, B2) است که از طرف مرکز مطالعات زبان فرانسه برگزار می شود و می توان آن را دشوار ترین آزمون در نظر گرفت چرا که فرد در هر ۴ مهارت شنیداری، نوشتاری، گفتاری و خواندنی مورد آزمایش قرار می گیرد.

آزمون DELF

 Diplôme d’études en langue française 

این آزمون در رده سنی مختلف برگزار می‌شوند و همگی از یکدیگر مستقل هستند.  زبان‌آموز باید برای مدرک مورد نظر خود، هر کدام از این نسخه‌ها را از قبل انتخاب کند و در آزمون دلخواه خود شرکت کنند. این نسخه‌ها شامل :

  • آزمون DELF عمومی (DELF tout public)
  • آزمون DELF ابتدایی (DELF PRIM)
  • آزمون DELF جونیور (DELF JUNIOR)
  • آزمون DELF مدرسه‌ای (DELF SCOLAIRE)
  • آزمون DELF حرفه‌ای (DELF PRO)
  • آزمون DALF

آزمون DALF

Diplôme approfondi de langue française

این مدارک که صرفاً برای ارزیابی سطح زبان فرانسه شهروندان غیرفرانسوی طراحی می‌شوند، مدرک رسمی مهارت و تسلط به زبان فرانسه هستند. این مدارک به صورت مادام العمر معتبر هستند. آزمون های DELF و DALF مستقل هستند و می‌توان بدون محدودیت زمانی در یک یا دو کشور در آنها شرکت کرد.

 آزمون DCL

Diplôme de Compétence en Langue

این مدرک دیپلم ملی توسط وزارت آموزش فرانسه برای بزرگسالان و جهت رفع نیازهای حرفه‌ای طراحی می‌شود. آزمون های DCL  شامل ۵ مهارت درک مطلب، درک شنیداری ، گفتاری ، نوشتاری و مکالمه شفاهی می‌باشد.

آزمون TCF

Test de Connaissance du Français

این آزمون توسط مرکز بین المللی مطالعات آموزشی وزارت آموزش فرانسه برگزار می‌شود و برای سنجش سطح زبان فرانسه ی دانشجویان یا کارکنان شرکتها در فرانسه و ایالت کبک کانادا استفاده می‌شود. این آزمون که هم اکنون در ایران  متقاضی بیشتری داردTCFQ  است که مختص کبک است و برای داوطلبان متقاضی مهاجرت به کبک طراحی شده است. در این نوع آزمون   فقط ۲ مهارت شنیداری و گفتاری مورد سنجش قرار می‌گیرد.

آزمون TCF Public

TCF public مختص پذیرش در دانشگاههای کشور فرانسه است و شامل ۳ مهارت شنیداری، گفتاری و نوشتاری است . مهارت خوانداری به شکل اختیاری است.

آزمون TEF

Test d’Evaluation de Français 

TEFAQ: جهت متقاضیانی که قصد مهاجرت به کبک و مونترال یا تحصیل در دانشگاه های کبک را دارند. این آزمون دو مهارت اصلی شنیداری و گفتاری را موردسنجش قرار می دهد. متقاضیان می توانند در بخش نوشتن درک مطلب نیز سطح زبان فرانسه خود را بیازمایند.

TEF Canada :‌ اشخاصی که قصد مهاجرت یا تحصیل در کانادا  را دارند می توانند با گذراندن این آزمون به هدف خود نزدیک می‌شوند. 

آزمون BULATS 

 Business Language Testing Service

آزمون بین‌المللی سنجش زبان آلمانی، مخصوص تجارت و بیزنس می‌باشد. با همکاری سندیکای امتحانات دانشگاه کمبریج اجرا می‌شود. به جز زبان آلمانی، این آزمون برای زبان‌های انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی هم برگزار می‌شود. برای بررسی میزان تسلط افراد متقاضی کار یا کارمندان به زبان آلمانی، به طور اختصاصی در زمینه‌ی کسب و کار و بیزنس، از این آزموناستفاده می‌کنند. این آزمون از چند بخش تشکیل شده که می‌توان تک تک و یا جداگانه در هر بخش آزمون داد .

آزمون DSH

Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang ausländischer Studienbewerber

 این آزمون نشان دهنده میزان تسلط دانش‌آموز، توانایی درک زبان آلمانی و مهارتهای لازم جهت شروع تحصیل در  دانشگاه آلمانی را نشان می دهد. معمولاً این آزمون فقط یک بار امکان شرکت مجدد دارد. معمولاً در هر دانشگاهی، با تاریخ مطابق با تقویم آموزشی همان دانشگاه برگزار می‌ شود.

آزمون  GI Placement Test

Goethe-Institut Einstufungstest

این آزمون آنلاین آلمانی می‌باشد که به صورت تستی با ۳۰ سوال انجام می‌شود و نتیجه‌ش شمارو در یکی از شش سطح  A1, A2, B1, B2, C1, C2 که توسط چهارچوب مشترک اروپایی تعریف شده قرار می‌دهد .شما می‌توانید هر زمان در این آزمون آنلاین شرکت کنید.

آزمون GDS 

Großes Deutsches Sprachdiplom

کسانی که در این آزمون شرکت می‌کنند باید دانش گرامری بالایی داشته باشند و همینطور بتوانند متن‌های کامل با سطح واژگان بالایی بنویسند. همچنین درباره‌ی موضوعاتی مثل ادبیات آلمان، علوم انسانی و اقتصاد بتوانند روان صحبت کنند. داشتن این مدرک نشان دهنده توانایی تدریس زبان آلمانی است.

آزمون KDS 

Kleines Deutsches Sprachdiplom

دیپلم زبان آلمانی سطح متوسط می‌باشد. این آزمون، سنجش مهارت‌های زبان آلمانی در سطح پیشرفته‌ است. بخش نوشتاری آزمون شامل دایره‌ی واژگان، درک مطلب و شناخت ساختار‌های  گرامری می‌باشد. علاوه بر این‌، سوالاتی در خصوص جغرافیا و فرهنگ آلمان دارد. همچنین یک تامتحان به صورت شفاهی برگزار می‌شود. این آزمونبرای ورود به بسیاری  از دانشگاه‌ها معتبرمی‌باشد.

آزمون PWD 

Prüfung Wirtschaftsdeutsch International 

آزمون سنجش تخصصی تجارت، در سطح متوسط یا پیشرفته‌ می‌باشد. زبان‌آموزهایی که متقاضی این آزمون هستند باید ششصد تا هشتصد ساعت آموزش زبان آلمانی در زمینه‌ی تجارت و اقتصاد آلمانی گذرانده باشند. موارد امتحانی شامل واژگان تخصصی، درک مطلب، تسلط بر استاندارد‌های نامه‌های اداری و روابط عمومی می‌باشد. این امتحان در دو بخش شفاهی و نوشتاری است .

آزمون TestDaf

Test Deutsch als Fremdsprache

 معمولاً افرادی که می‌خواهند وارد دانشگاههای آلمان شوند، در این آزمون شرکت می کنند. این آزمون یکی از متداول‌ترین تست‌های سنجش مهارت آلمانی بین متقاضی‌های ایرانی می‌باشد.

آزمون TELC

The European Language Certificates

یک آزمون تعیینسطح به زبان آلماني بوده و در کشور آلمان، و دیگر کشورها برگزار مي شود. برای اخذ پذیرش، کار و ادامه تحصیل در آلمان معتبر می‌باشد.

آزمون ZD

Zertifikat Deutsch

برای شرکت در این آزمون باید بتوانید مکالمات عادی را به خوبی انجام دهید.و به ساختارهای گرامری اصلی و دایره‌ی واژگانی معمول تسلط داشته باشید. برای شرکت در این آزمون باید پانصد تا ششصد ساعت کلاس آلمانی را گذرانده باشید.

آزمون ZOP 

Zentrale Oberstufenprüfung

قبول شدن در این آزمون شما را از آزمون‌های زبان ورودی دانشگاه‌های آلمان راحت می‌کند. متقاضی‌های شرکت در این آزمون باید دانش کافی در مورد زبان آلمانی استاندارد را داشته باشند؛باید بتوانند متون پیچیده‌ی آلمانی را به خوبی متوجه شوند. همچنین توانایی بیان شفاهی و کتبی کامل داشته باشند.

آزمون ZMP 

Zentrale Mittelstufenprüfung 

آزموندر سطح متوسط برای تعدادی از دانشگاه‌های آلمانی به عنوان مدرک تسلط بر زبان آلمانی قابل قبول است.  حداقل سن برای شرکت در این آزمون شانزده سال می‌باشد.  آزمون شامل ۴ مهارت شنیداری، نوشتاری، گفتاری و خوانداری می‌باشد.

آزمون Esame CILS

Certificazione di Italiano come Lingua Straniera

این آزمون از سال ۲۰۱۵ به عنوان آزمون رسمی سطح ‌‌B1 و B2 مدرسه ایتالیایی‌های تهران معرفی شد و جای آزمون استرنی سطح B1 و B2 که قبلاً تنها ملاک سنجش مهارت زبانی متقاضیان مهاجرت به ایتالیا بود را گرفت.

آزمون چیلز در سطوح مختلف A1 تا C2 طبق چارچوب استاندارد اتحادیه اروپا طراحی و در نقاط مختلف دنیا برگزار می‌شود. سوالات هر آزمون به صورت بسته‌بندی شده به مراکز آزمون در سراسر دنیا ارسال می‌گردد و پس از برگزاری آزمون، پاسخنامه‌ها و فایل‌های صوتی مجددا به این دانشگاه برمی‌گردد تا تصحیح شده و نتایج اعلام شود.

آزمون CELI

این آزمون جهت دادن گواهی‌ دانش زبان ایتالیایی برای بزرگسالان در حال تحصیل و کار می‌ باشد. دونوع گواهی دیگر نیز وجود دارد:

گواهی‌های مهاجرت CELI (Immigrati) :برای شهروندان خارجی است که به ایتالیا مهاجرت کرده‌اند.

 نوجوانان CELI (Adolescenti) : برای کودکان بین ۱۳ تا ۱۷ سال با سواد کم می‌باشد..

کاربران عزیز سایت ثبت نام دات کام جهت اقدام کردن برای هر کدام از این آزمون‌ها می‌توانید فرم درخواست برای ثبت نام در این دوره ها را در سایت ثبت نام  پر کنید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *