نواختن ساز هنری است که برای تمام مردم در تمام سنین جذابیت خاص خود را دارد. اساتید بزرگ باور دارند که نوازنده شدن نه ربطی به استعداد دارد نه ربطی به سن دارد و لازمه‌ی آن فقط علاقه است.

بسیاری از افراد نگرانند. که شروع به یادگیری موسیقی در دوران بزرگ‌سالی، بدون داشتن پیش‌زمینه قبلی امکان‌پذیر نیست و گمان نمی‌کنند که در سنین بزرگسالی بتوان موسیقی را یادگرفت!

برخی معتقدند که که مغز پس از بلوغ دیگر شکل‌پذیر نیست و دیگر قادر به یادگیری هیچ هنری نیست. دانشمندان و پژوهش گران زیادی  صحت این موضوع را بررسی کرده اند. برخی‌ میگویند که مغز انسان همچنان قابلیت تغییر خود را حفظ می‌کند و مثلا یاد گرفتن در سن ۶۵ سالگی نیز اگرچه به‌آسانی قبل نیست اما شدنی است!

فرق یادگیری موسیقی در بزرگسالی و کودکی

واقعیت  این است که کسانی که موسیقی را در بزرگ‌سالی شروع می‌کنند در مقایسه با کسانی که آن را در کودکی شروع می‌کنند صرفا  لازم است پشتکار بیشتری داشته باشند و زمان بیشتری صرف کنند و تمرینات بیشتری را انجام دهند و این را بپذیرند که ممکن است به سرعت کسی که از کودکی با موسیقی آشنا شده است و سلولهای مغزش بیشتر درگیر موسیقی است رشد نکنند. اما آیا به این دلیل باید از یادگیری موسیقی صرف نظر کنیم ؟ البته که نه!

 توانایی های کودکان و بزرگسالان در آموزش موسیقی با هم تفاوت دارد. مهارت هایشان هم متفاوت از یکدیگر است. بزرگسالان با دید تحلیلی تری به مسائل می نگرند. در بزرگسالی آموختن  تئوری موسیقی ساده تر است، و درک آن راحتتر از کودکان صورت می‌گیرد. اما بچه ها صبورترند، بیشتر تمرین می کنند و توقع یاد گرفتن بلافاصله را هم ندارند. آنها به خود شانس بیشتری می دهند و دیگر اینکه بچه ها احتمالا انگشتان سریع تر و فر زتری هم دارند. پس اگر در بزرگسالی انگیزه ی خود  را بالا ببرید و بیشتر تمرین کنید شما هم می‌توانید در هر سنی آموختن ساز جدیدی را آغاز کنید. این را فراموش نکنید که با انگیزه و اشتیاق زیاد،  شما میتوانید حتی از کودکان سرعت یادگیری بیشتری داشته باشید.

بسیار زیباست که به همراه فرزندان خود آموزش موسیقی را شروع کنی، حتی به همنوازی با فرزندان خود افتخار کنید و اگر علاقمند هستید فقط کمی شجاعت و پشتکار کافی است که همراهی آنان را به تعویق نیندازید.. برای آموزش هیچ گاه دیر نیست. کما اینکه در فرهنگ ما زگهواره تا گور دانش جستن امری پسندیده و توصیه شده است. سازهای زیادی وجود دارد و تنوع آلات موسیقی در کشور ما به مراتب بیشتر از کشور های دیگر است، اما نواختن ساز گیتار در همه جای دنیا بین مردم محبوبیت ویژه دارد. گیتار سازی است که هم از نظر ظاهری جذاب است و هم صدای گوش نوازی دارد.

ویژگی مثبت یادگیری گیتار


از دیگر ویژگیهای مثبت ساز گیتار می‌توان به یادگیری آسان آن اشاره کرد. برخی معتقدند که حتی  اگر شما آدم کم حوصله ای هم باشید با گیتار سریع به هدف ذهنی خود می‌رسید. یکی از قابلیت‌های مشهود ساز گیتار این است که قابلبت همصدایی فوق العاده دارد و هنر جوها می‌توانند به راحتی آن را در پس زمینه ی ساز های دیگر و حتی آوازخوانی استفاده کنند. اگر مبتدی باشید و می‌خواهید آموزش گیتار را شروع کنید دوره های بین المللی معتبر بسیاری برای آموزش وجود دارند.  فقط کافی است تا حدودی با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید.

 آموختن گیتار به طور مجازی به شما این امکان را میدهد که در آرامش فضای خانه، از اساتید برتر دنیا آموزش ببینید. یکی از هنرجویان سایت گیتارتریکز نوشته که قبل از اینکه به طور حرفه‌ای شروع به یادگیری گیتار کنم شک داشتم که بتوانم گیتار را به صورت آنلاین یاد بگیرم چون ذهنم هنوز درگیر دوره های حضوری و سنتی یادگیری با مربی گیتاربود. تا اینکه دوره ۶ ماهه آموزش گیتار آن هم به صورت آنلاین شروع کردم. بعد از آن به صورت حرفه‌ای وارد کار آهنگسازی شدم. برای شروع، انتخاب یک دوره و یک استاد خوب حرف اول را می‌زند. خیلی فرقی نمی‌کند که استاد روبه‌روی تو به صورت فیزیکی باشد یا مجازی.

یکی از سایت هایی که دوره های آموزشی درباره‌ی ‌ آموزش گیتار ارائه می‌کند، guitartricks.com می‌باشد.  شما می‌توانید با ثبت نام در این دوره، دانش خود را افزوده و حتی مدرک تکمیل دوره را اینترنتی دریافت کنید.

با مراجعه به بخش هنر و موسیقی  سایت، می‌توانید فرم درخواست برای ثبت نام در این دوره ها رو پر کنید. دوره ی مذکور تحت عنوان گیتار برای مبتدیان در سایت گیتار تریکز می‌باشد.

در این دوره  با بخش‌های گیتار، نام رشته‌ها، تنظیم و تکنیک  با سبک ساده آغاز می‌شود. سپس اصول اولیه نظریه موسیقی را با موضوعاتی همچون مقیاس‌ها، آکوردها ، قدرت آکورد و انگشت مورد بررسی قرار می‌دهد.

در ادامه نظرات برخی از هنر جویان این سایت را به شما ارائه میدهیم:

جک می‌گوید من اولش از این چالش بسیار وحشت داشتم اما بعد از آن که وارد دنیای موسیقی شدم بسیار با انگیزه و پر انرژی به مسیرم ادامه دادم.

تئودور می‌گوید من با پسر ۸ ساله‌ام با هم نواختن گیتار را شروع کردیم او اذعان داشت که درست است که پسرم انگشتان منعطف تری داشت اما من چون می‌خواستم به پسرم هم کمک کنم انگیزه فوق العاده قوی داشتم و همزمان با پسرم آموزش گیتار را تمام کردم.

حسین می‌گوید روزهای اول که جلوی کامپیوتر می‌نشستم و استاد آنطرف  گیتار می نواخت و آکوردها را آموزش میداد من هیچی متوجه نشدم و سه جلسه اول هم مدام منصرف می‌شدم و می‌خواستم از یاد گرفتن گیتار صرف نظر کنم تا اینکه واقعا با آموزش مدرن و مجازی کنار اومدم و توانستم تمام حواسم را در کلاس به کار ببرم و خیلی سریع با شرایط عادی برخورد کردم. با اینکه ۵۸ سال سن دارم خیلی راحت توانستم با کلاسهای آنلاین گیتار را به خوبی آموزش ببینم.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *