در این مقاله در مورد نظریه موسیقی پایه، به مفاهیم بنیادی که نوازندگان برای درک، تجزیه و تحلیل، و ایجاد موسیقی استفاده می‌کنند، میپردازیم.  

برای ثبت نام در دوره های آمورشی مورد علاقه ی خود، فرم درخواست را با اطلاعات دوره ی درخواستی خود پرکنید.


نظریه موسیقی چیست؟

تئوری موسیقی عملی است که نوازندگان برای درک و برقراری ارتباط از زبان موسیقی استفاده می کنند. تئوری موسیقی اصول موسیقی را بررسی می کند. همچنین سیستمی برای تفسیر تصنیف های موسیقی فراهم می کند.

برای مثال، نظریه موسیقی پایه عناصری را تعریف می‌کند که هماهنگی، ملودی و ریتم را تشکیل می‌دهند این عناصر ترکیبی مانند فرم آهنگ ، سرعت ، نت ها ، آکورد ، امضاهای کلیدی ، فواصل ، مقیاس ها و موارد دیگر را مشخص می کند. همچنین ویژگی های موسیقی مانند صدا ، لحن ، تن ، بافت ، پویایی و سایر ویژگی ها را تشخیص می دهد.


چگونه تئوری موسیقی را یاد بگیریم؟

نظریه موسیقی موضوعی پیچیده و گسترده است. چندین روش ، رشته و مفهوم وجود دارد.

بهتر است ابتدا قبل از بررسی تئوری پیشرفته موسیقی ، اصول موسیقی را یاد بگیرید. عناصر سازنده ای که ترکیب های موسیقی را تشکیل می دهند عبارتند از:

هماهنگی

ملودی

ریتم

درک کامل این سه عنصر اصلی به شما در یادگیری تئوری اساسی موسیقی کمک می کند.

هماهنگی در موسیقی چیست؟

هارمونی زمانی است که چندین نت یا صدا به طور همزمان برای تولید صدای جدید پخش می شوند. اصوات ترکیبی در هارمونی مکمل یکدیگر و به نظر خوشایند می رسند.

 آکورد و آکورد پیشرفت نمونه هایی از هماهنگی است. آکورد دارای سه نت یا بیشتر است که همزمان پخش می شوند. آکورد و ترانه های آکورد در یک قطعه موسیقی ملودی را پشتیبانی یا تکمیل می کنند.

ترکیب قطعات صوتی نیز هماهنگی ایجاد می کند. صدای ترکیبی گروه های کر یک نمونه عالی است. چند صدایی که یک گروه کر را تشکیل می دهد تا صدایی هماهنگ ایجاد کند.

با این حال ، همه هارمونی ها برای گوش ما خوشایند نیستند. دو نوع اصلی هماهنگی وجود دارد: ناهماهنگ و همخوان.

هارمونی ناموزون نت هایی را اضافه می کند که وقتی با هم بازی می شوند خوشایند به نظر نمی رسند. نتیجه باعث ایجاد تنش می شود و صدای وتر را ناپایدار می کند. این تنش با حل شدن بر روی آکوردهای بی صدا از بین می رود. مثالهای فاصله ناموزون ثانیه ، هفتم و نهم هستند.

هماهنگی صامت پایدار و دلنشین به نظر می رسد. تمام نت های یک آکورد بی صدا دارای فواصل زمانی هستند که به زیبایی با هم بازی می شوند. آکوردهای ثابت نیز به تدریج با هم پیشرفت می کنند. مثالهای فواصل همخوان یکنواخت ، سوم ، پنجم و اکتاو هستند.

نوازندگان برای ایجاد هیجان و جذابیت بیشتر موسیقی ، هارمونی های صامت و ناهماهنگی را ترکیب می کنند.

ملودی در موسیقی چیست؟

ملودی توالی نت ها یا صداهایی است که در یک عبارت موسیقی تنظیم شده است. ملودی یک آهنگ اغلب به یادماندنی ترین و قابل تشخیص ترین قسمت است.

ملودی ها را می توان با ساز یا آواز خلق کرد. آنها به ترتیب دارای دو یا چند نت هستند که از نظر موسیقی خوشایند هستند. اکثر ترکیبات متشکل از چند ملودی است که تکرار می شوند.

دو عنصر اصلی یک ملودی ، صدای گام و ریتم هستند :

پیچ ارتعاش صوتی است که توسط یک ساز یا صدا تولید می شود. صدای یک نت بالا یا پایین است. ترتیب دادن این گام ها به صورت سریالی ملودی ایجاد می کند.

ریتم یا مدت زمانی است که هر گام به صدا در می آورد. این مدت ها به تقسیم های ضرب مانند نت های کامل ، نیم نت ، ربع نت ، سه قلو و غیره تقسیم می شوند.

ملودی ها همچنین دارای دو نوع حرکت ملودیک هستند: متصل یا جدا از هم.

حرکت همزمان هنگامی است که نت ها با کل یا نیم مرحله حرکت می کنند. Conjunct همچنین طبیعی ترین و راحت ترین برای نواختن و آواز خواندن است. جهش های کوتاه تری بین نت ها وجود دارد.

حرکت جدا  جهش های بزرگتری بین نت ها دارد. جهش های بزرگ با فاصله زمانی بین نت ها ، نواختن یا خواندن ملودی را دشوار می کند. . حرکت جداگانه نیز کمتر به یاد ماندنی است.

نوازندگان با ترکیب حرکت متلاشی و جدا از هم ، ملودی ها را از تنوع و علاقه بیشتری برخوردار می کنند.
 

ریتم در موسیقی چیست؟

ریتم یک عنصر اساسی موسیقی است که بیش از یک معنی دارد. مثلا:

ریتم حرکتی تکراری از یادداشت ها و زمان استراحت (سکوت) است. این درک انسان از زمان است. ریتم همچنین الگویی از نت ها یا صداهای قوی و ضعیف را توصیف می کند که در طول آهنگ تکرار می شوند. این الگوها را می توان با طبل ، کوبه ، ساز و آواز ایجاد کرد.

عناصر اساسی که شامل ریتم موسیقی هستند عبارتند از:

  • بیت نبض تکراری که زیربنای یک الگوی موسیقی است
     متر – الگوی خاصی از پالس های قوی و ضعیف
  • Time Signature – تعداد ضربات در هر انداره گیری
  • Tempo (BPM) – نشان دهنده سرعت یا کندی پخش یک قطعه از موسیقی است
  • همگام سازی – ریتمی که ضربان را برجسته یا تأکید می کنند
  • Accents – به شدت یا تاکیداتی که روی نت ها وارد می شود اشاره دارد

درک ریتم به شما در ایجاد هارمونی و ملودی عالی کمک می کند.

همچنین ، بخش ریتم یا پالس یک قطعه موسیقی را پیش می برد. این به عنوان ستون فقرات موزون برای سایر عناصر موسیقی عمل می کند.

مزایای تئوری موسیقی: چرا تئوری موسیقی را مطالعه کنید؟

یادگیری تئوری موسیقی پایه برای افزایش خلاقیت و رشد آگاهی موسیقی ضروری است. این یک مهارت چالش برانگیز اما پاداش آور برای یادگیری است.

دانستن اینکه موسیقی چگونه کار می کند ، روند تولید موسیقی را تسهیل می کند و به شما کمک می کند تا به یک تولید کننده موسیقی موثر تبدیل شوید.

آیا یادگیری تئوری موسیقی لازم است؟ خیر ، با این وجود می توانید از یادگیری برخی جنبه های تئوری موسیقی بهره مند شوید.

به عنوان مثال ، یادگیری تئوری موسیقی پایه:

  • پیشرفت موسیقی خود را بهبود ببخشید
  • به شما کمک می کند موسیقی را بفهمید
  • به شما کمک می کند بلوک های خلاقانه را از بین ببرید
  • ساخت آهنگ های آکورد و ملودی ها را آسان تر کنید
  • در تصمیم گیری آگاهانه به شما کمک کند
  • به شما در دستیابی به بیان و برانگیختن احساسات کمک می کند
  • مهارت گوش دادن انتقادی خود را بهبود ببخشید
  • سرعت کار خود را افزایش دهید
  • مهارت های فرم موسیقی خود را بهبود ببخشید
  • برقراری ارتباط با سایر نوازندگان را آسان کنید
  • قدردانی خود را از موسیقی عمیق تر کنید
  • مهارت های بداهه نوازی خود را بهبود ببخشید
  • مهارت تنظیم آهنگ خود را بهبود ببخشید
  • در کشف امکانات خلاقانه جدید به شما کمک می کند

توجه: تئوری موسیقی مجموعه قوانین یا دستورالعمل هایی نیست که باید از آنها پیروی کنید. این تنها ابزاری است که به شما کمک می کند موسیقی را بفهمید و توضیح دهید.

برای یادگیری مرحله به مرحله با مراجعه به بخش هنر و موسیقی سایت ثبت  نام دات کام فرم درخواست نام را پر کنید. با عضویت در سایت  concollective به راحتی  می توانید با مبانی موسیقی آشنا شوید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *