با پیشرفت تکنولوژی و ظهور ابزارهای جدید، هر روز عوامل و تکنولوژی های جدید به صنعت بازیها اضافه می‌شود. به هر صورت VR، AR و MR هر سه فرصت هایی را برای بازارهایی که قبلا وجود نداشتند مهیا کرده اند. تعدادی از شرکتها به طرز شگفت آوری این بازیها را پذیرفتند و در توزیع و پخش آن بسیار کوشا هستند. اینترنت نیز نقش پررنگی بر خرید داشته است، استفاده از AR از  خریدهای بسیار زیاد در سالهای آتی بوده است.

سالها پیش، شرکت نینتندو از اولین شرکت هایی بود که  از واقعیت مجازی در گیمینگ استفاده کرد.

برای یک بازیکن مشتاق هیچ چیز هیجان انگیزتر از انتقال به فضای داخلی بازی و مبارزه با کاراکترهای تخیلی و خارق العاده  به صورت فیزیکی نیست. ترکیب  AR ، VR  در سالهای اخیر این رویا را تا حدودی به واقعیت نزدیک کرده است. پلتفرم‌هایی در بازیهای VR به کاربرده شده است که گویی شما در محیطی کاملا حقیقی مشغول بازی هستید و می‌توانید تمام صحنه‌ها را احساس کنید.

پیش از هرچیز، توضیحی مختصر درباره ی این 3 نوع تکنولوژی به شما ارائه می شود:

  • (AR)   دنیای مجازی را به طرز فوق العاده ای جذاب می کند. ترکیبی از محتوای دیجیتالی تعاملی با دنیایی که در آن زندگی می کنیم  که از طریق گوشی های هوشمند و تبلت ها قابل مشاهده است.  این نرم افزار می تواند ویژگی های دنیای واقعی را ردیابی کند. زمانیکه شما دستگاه را در دست خود نگه می دارید ،دستگاه مانند یک پنجره شما را وارد دنیای واقعی خود می کند. یعنی شما احساس می‌کنید تمام عوامل بازی کاملا به شما نزدیک و واقعی هستند.
  • (VR)   روش اصلی این است که با مسدود کردن کل قسمت دید شما از طریق  هدست ها در واقعیت غوطه ور می‌شوید . محتوای استفاده شده می تواند فیلم 360 درجه یا CGI ،به صورت منفعل یا کاملا تعاملی فیلم برداری شود. یعنی از حواس شما (بینایی ، شنوایی ، لمس) استفاده می کند تا باعث شود احساس کنید در یک محیط کاملاً متفاوت از واقعیت فعلی خود هستید.
  • (MR) تلفیقی از VR و AR است:  Lens بهترین مثال های MR هستند. یعنی همان فیلمهای چند بعدی که با کمک عینک چند بعدی و هدست ‌ها در محیط آن قرار می‌گیرید. سنسورها چرخش و موقعیت سر شما را تشخیص می دهند تا محتوای مجازی در موقعیت مناسب ارائه شود. عینک های گوگل و مایکروسافت HoloLens بهترین مثال های MR هستند.

به طور خلاصه می توان گفت که VR (واقعیت مجازی) می تواند به شما این احساس را بدهد که در دنیایی کاملاً متفاوت از دنیای واقعی هستید. درحالیکه  AR (واقعیت افزوده) در دنیای واقعی شما یکسری حس ها مانند باد وارد می کند. برای تجربه کردن واقعیت افزوده ، کاربر می تواند از هدست های مخصوص به آن ، یا در قالب یک اپلیکیشن موبایل، بر روی صفحه ی گوشی خود از آن استفاده کند. هر دو  آنها از تکنیک ها و فن آوری های مشابه برای دستیابی به نتایج متفاوت استفاده می کنند.

پیشرفت VR و AR چگونه بوده است؟

بدون شک ، از سال ۲۰۱۹ تا هم‌اکنون  VR بسیار موفق بوده است. شرکت بزرگ نیلسون  ۴۱٪ افزایش فروش بازی VR و ۴٪ فروش هدست VR نسبت به سال قبل داشته است. شاید به نظر برسد که ۴٪ تنها یک بهبود متعادل است و پیشرفت آنچنانی نیست ، اما در نگاهی عمیق تر به جزئیات داده ها ، این آمار بیانگر تغییر اساسی در یکی از بزرگترین مشکلات VR می‌باشد و این درصد پیشرفت خوبی را نشان می‌دهد.

در گذشته VR فقط متعلق به کسانی بود که لپ تاپ یا کنسول مخصوص بازی داشتند. به عبارتی می‌توان گفت که افرادی که پول مازاد داشتند آنرا تهیه می‌کردند و از آن استفاده می‌کردند. اما به مرور زمان تکنولوژی تغییر کرد. Oculus Quest برخلاف سایر مدل ها به هیچ لپ تاپ یا کنسول مخصوص بازی احتیاج نداشت و با یک هدست مستقل خیلی خوب و قوی پیشرفت کرد.  در سال ۲۰۱۹ تقریباً ۵۰ درصد از فروش هدست های VR را به خود اختصاص می‌دهد  که ۳۰ درصد بیشتر از سال قبل است. این در حالی است که فروش مستقل هدست در سال ۲۰۲۰به شتاب خود ادامه می دهد.

 برای بهبود قابلیت دسترسی به بازی VR در جامعه چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

بازیهای VR به گیمرهای مشتاق این فرصت را می دهد تا با بهترین شیوه ممکن با قیمت مناسب بازی کنند. اما به طور کلی ، بازی های VR به طور گسترده ای در دسترس نیستند و برای همه آشنا نیست.

این واقعیتی است که همه دوست ندارند بازی به تنهایی انجام دهند و اکثریت ترجیح می‌دهند که به صورت گروهی بازی کنند. از این رو این بازیها را به صورت گروهی نیز ارائه داده‌اند.

 Sandbox ، فرصتی را برای یک بازی آنلاین جمعی VR فراهم می کند. فن‌آوری ثبت حرکت، لمس و تجربه همه جانبه “4D” به  افراد اجازه می دهد تا بازی VR را دریک  اتاق مشترک  به صورت گروهی انجام دهند. بازی به کاربر این امکان را می دهدکه ارتعاشات انفجارهای جعلی ، باد  و حتی باران را بر چهره خود احساس کنند .

 آیا AR در زندگی روزمره هم استفاده ‌می شود؟

AR  جز برنامه‌هایی است که ابتکار عمل بسیار قوی دارد. برای مثال شرکت برجسته جهانی مانند Ikea در حال حاضر برنامه های خود را با استفاده از این فناوری ایجادمی‌کند. از طراحی داخلی گرفته تا معماری و ساخت و ساز از این برنامه کمک می‌گیرند.

 AR به متخصصان کمک می کند تا محصولات نهایی خود را در طی فرایند خلاقانه تجسم کنند. معماران ، مهندسین و متخصصان طراحی  با کمک هدست قادر هستند مستقیماً وارد ساختمان ها و فضاهای خود شوند. تا ببینند طرح های آنها در واقعیت چگونه به نظر می رسد.

 در اصل به کاربر اجازه می دهد تا تصاویر سه بعدی با اندازه واقعی را برای مقایسه در خانه های خود انتخاب کنند. با این فناوری دیگر کاربر لازم نیست جهت طراحی اتاق نشیمن و دیگر فضا ها از قدرت تخیل استفاده کند ، AR این کار را به صورت واقعی برای او انجام می دهد.

فناوری ARهمچنین اثربخشی بزرگی در آموزش پزشکی در بسیاری از مناطق را دارد. برای مثال می‌توان با کمک این فناوری بدن انسان را طراحی کرد. با کمک آن سفری به درون اعضای مختلف انسان داشت و به کمک آن مشکلات آن عضو را برطرف نمود.

موارد استفاده صنعتی AR

یکی از بزرگترین موارد استفاده صنعتی AR برای تعمیر و نگهداری تجهیزات پیچیده است. با استفاده از فن آوری IoT می تواند اطلاعات را به طور مستقیم به هدست های AR وارد کند.

شرکت حمل ونقل DHL در حال حاضر از عینک های هوشمند AR در برخی از انبارهای خود استفاده کرده است ،  به کمک لنزها کوتاهترین مسیر را در یک انبار برای کارگران مشخص می‌کنند تا بتوانند کالای خاصی را که نیاز به حمل و نقل دارد ، انتخاب کنند. با این عمل بسیار در صرف انرژی و وقت صرفه جویی می‌شود.

هدست‌ها در نظام آموزشی بسیار مثمر ثمر بوده است. دانش آموزان علاقمند بهنجوم می توانند نقشه کاملی از منظومه شمسی را مشاهده کنند، همچنین علاقمندان به کلاسموسیقی ، هنگام یادگیری نواختن ساز ، می توانند نت موسیقی را در زمان واقعی ببینند.

کاربرد AR برای مسیریابی بیش از هر چیز دیگری در زندگی روزمره ما مشاهده می‌شود. این تکنولوژی برای مسیریابی در واقع به کمک قابلیت مکان یابی یا GPS تلفن همراه ما می آید و به کاربر کمک می کند تا راحت تر از نقطه A به نقطه B برود.

در موارد آرایشی، بهداشتی و مد بسیار قابل استفاده است. برای طراحی ها از این تکنولوژی استفاده می‌کنند و تمام طرحهای خود را به صورت چند بعدی پیاده سازی می‌کنند.

مواردی که در بالا ذکر شدند، تنها بخشی از کاربردهای بی نظیر تکنولوژی AR می باشند. با پیشرفت هر چه بیشتر این تکنولوژی، اپلیکیشن های AR هر روز راه بهتر و بیشتری در زندگی روزمره ما پیدا خواهند کرد.

 آیا  AR و VR پایان می یابد؟

 در اینکه علم  هر لحظه در حال پیشرفت است شکی نیست . قطعا ارزش بازی های سنتی، که مبنای آن مشاهده و لمس واقعیست کسر نشده ولی نوآوری این تکنولوژی باعث می شود که در آینده ای نه چندان دور، بازی های VR و AR جایگاه خود را بیابند. بعید است این تکنولوژی ها بتوانند به زودی با قیمت ارزان برای عموم به زودی قابل دسترسی باشند ولی ما معتقدیم که بی شک تکنولوژی AR و VR در آینده به فناوری‌های منحصر به فردی تبدیل خواهند شد. این فناوریها  به راحتی در پلتفرم های آندروید، بازی‌ها، اینترنت و سرگرمی‌های دیگر هم جایگاه خوبی برای خود باز خواهند کرد.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *