وضعیت رمزارزها در ایران و جهان – وقتی رمزارزها و ارزهای دیجیتال معرفی شدند، بسیاری از دولتها در ابتدا برای پذیرش آن مقاومت و مخالفت بسیاری داشته‌اند. اما به مرور زمان با ظهور و پیدایش فناوری بلاکچین و قابلیت پرداخت الکترونیکی، تحولی جدی در سیاست های دولت ها ایجاد شد. یکی از علل آن این است که این تکنولوژی می‌تواند عامل مراودات مالی بین المللی بدون واسطه باشد. همچنین می‌تواند صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات را با بانکداری بصورت مشترک  کارآمدتر از گذشته پیش ببرد.

مهمترین ویژگی‌ ارزهای رمزنگاری شده غیر متمرکز بودن آن است. بنابراین نمی‌تواند توسط یک دولت خاص کنترل شود. با این حال دولت‌ها همچنان به دنبال توسعه این فناوری و رایج شدن آن در میان مردم و صنایع پرداختند و تصمیم گرفته‌اند تا در زمینه رمز ارزها قانونگذاری کنند.

تفاوت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه حتی در پذیرش ارزهای دیجیتال نیز مشهود است. کشورهای توسعه یافته بسیار سریع برای رمز ارزها قوانین شفاف و چارچوبی منظم را وضع کرده‌اند تا بستر را برای فعالیت شرکت‌های فعال در حوزه رمز ارز آماده کنند. این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه همچنان با کندی و بررسی سخت گیرانه همه جانبه و قانون‌گذاری‌های نامنظم فعالیت در این زمینه در حال انجام است. در این مقاله قصد داریم تا مروری بر وضعیت قانون گذاری رمز ارزها در جهان و ایران داشته باشیم.

قوانین رمزارزها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به چه صورت می‌باشد؟

همانطور که گفته شد بسیاری از کشورهای توسعه یافته رمزارزها را پذیرفته‌اند و برای بسیاری معاملات از آن ها استفاده میکنند. اما بعضی از کشورها ارزهای دیجیتالی را ممنوع کرده‌اند و برای آن محدودیت ایجاد کرده‌اند یا اینکه هنوز برای ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین هیچ تصمیمی نگرفته‌اند. در زیر به بررسی بعضی از این کشورها می‌پردازیم.

وضعیت رمزارزها در ایران و جهان
وضعیت رمزارزها در ایران و جهان

ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده آمریکا جز کشورهای توسعه یافته ای است که با توجه به زیرساخت‌های بزرگ مالی این کشور علاوه براینکه مبدا پیدایش برخی از رمز ارزها بوده است، ارزهای رمزنگاری شده و بخصوص بیت کوین را کاملا  به صورت قانونی پذیرفته است . بنابراین مردم به صورت رایج طبق قوانین وضع شده در حال استفاده از آن می‌باشند. البته آمریکا برای افزایش درآمدهای مالیاتی خود تصمیم گرفت تا یک درصد مالیات از سود حاصل از تولید یا معامله رمز ارزها را به صورت خود اظهاری دریافت کند.

کانادا

با توجه به گسترش وضعیت استفاده از رمزارزها کانادا نیز قوانینی برای ارزهای دیجیتال وضع کرد. بطوریکه استفاده از بیت کوین به صورت نامشهود در این کشور رایج می‌باشد.

قوانین مالیاتی کانادا ، از جمله قانون مالیات بر درآمد ، در معاملات رمز ارزها اعمال می شود. آژانس مالیاتی کانادا ارز رمزنگاری شده را به عنوان یک کالا توصیف کرده و اظهار داشته است که استفاده از این کالا برای پرداخت معامله کالا به کالا ای تلقی شود.

انگلیس

کشورهای توسعه یافته برای پیشرفت هرچه بیشتر خود همیشه با تدبیر عمل می‌کنند. برای مثال دولت انگلیس نیز طبق قوانین خاص استفاده از رمز ارز ها را مجاز اعلام کرده و جهت افزایش درآمدهای مالیاتی، برای استفاده از رمزارزها قوانینی را تعریف کرده است.

چین

در زمینه استخراج و معاملات ارزهای رمزنگاری شده چین سهم بسیار زیادی داشته است. به‌گونه ای که تصمیم گیری این کشور درخصوص ارزهای رمزنگاری شده، تاثیر مستقیم بر افزایش یا کاهش قیمت بیت کوین دارد. در این کشور استفاده از رمزارزها برای نهادهای دولتی و حقوقی ممنوع می‌باشد. اما مبادله بیت کوین و سایر رمز ارزها برای افراد حقیقی کاملا آزادانه می‌باشد.

ژاپن

ژاپن قطب معاملات بیت کوین در دنیا است.  توسعه رمزارزها در این کشور با استقبال بسیاری روبرو شده است. سال ۲۰۱۷ میلادی، ژاپن بیت کوین را به عنوان یک پول به رسمیت شناخت. این کشور از رمزارزها در جهت سرمایه گذاری خارجی استفاده‌های بهینه کرده است. همچنین جهت تسهیل پرداخت گردشگران استفاده می‌کند. نتیجه این عمل این است که ۵۲ درصد از معاملات جهانی بیت کوین با ین ژاپن انجام می شود.

مکزیک

سال ۲۰۱۴ با رشد بازار بیت کوین و ارزهای رمزنگاری شده دولت مکزیک برای مواجه نشدن با خطرات پولشویی و سرقت رمز ارزها احساس خطر کرد و بانک‌ها و مردم به صورت رسمی هشدار داد. سپس با اعمال قوانین بیت کوین را به عنوان دارایی مجازی معرفی نمود.

استرالیا

در زمینه قانون گذاری برای رمزارزها بسیار سریع و خوب پیش رفته است. رئیس کل بانک مرکزی این کشور اعلام کرده است که هیچ محدودیتی برای خرید ارزهای رمزنگار وجود ندارد. رمز ارز بیت کوین به عنوان پول رسمی شناخته شده است.

روسیه

از کشورهای پیشرو در زمینه مطالعه، بررسی و استفاده از بستر رمز ارزها روسیه به شمار می‌رود. مسئولان این کشور از سوی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی روسیه در حال طراحی و تدوین قوانین استفاده از رمزارها می باشند. از سوی دیگر انجمن رمز ارز و بلاکچین روسیه نیز به دنبال قانونی کردن استخراج رمز ارزها و قانونی کردن آن می‌باشند. روسیه جهت آسانتر شدن شرایط کسب و کارهای فعال به دنبال ارزهای رمزنگاری شده است. یکی از نقاط قوت روسیه برای استخراج رمزارزها دسترسی بالا و قیمت پایین برق مي‌باشد. کارشناسان معتقدند که کشور روسیه تا چند سال آینده به قطب استخراج رمز ارز دنیا تبدیل خواهد شد و یکی از درآمدهای اصلی این کشور استخراج رمزارزها می‌باشد.

نیوزیلند

استفاده از بیت کوین برای ارگانهای خصوصی و غیر بانکی  در این کشور بلامانع می‌باشد. این ارگانها بدون اجازه از بانک مرکزی می‌توانند برای تبادلات مالی رمز ارزاستفاده کنند.

کره جنوبی

با توجه به اینکه کره جنوبی از کشورهای پیشرفته جهان بشمار می‌رود اما تا به امروز  تصمیم خاصی در زمینه رمزارزها نداشته است. این در حالی است که بایننس نخستین صرافی ارزهای دیجیتالی دنیا، در این کشور قرار دارد. و روزانه نسبت به بقیه صرافی‌های رمزارز دنیا، بیشترین حجم معاملات را دارد. مسئولان این کشور در حال انجام  قانونگذاری برای عرضه اولیه رمزارزها برای شرکت‌ها به صورت ICO هستند.

امارات متحده عربی

قطب رمز ارزهای خاورمیانه  امارات محسوب می‌شود؛ این کشور به دنبال توسعه استفاده از بستر رمز ارزها می‌باشد چراکه در سال جاری به برخی از شرکت‌های فعال در حوزه رمز ارز، مجوز معامله ارزهای رمزنگاری شده را داده است.

سنگاپور

یکی از مهمتریم کشورها در حوزه فعالیت در بیت کوین، سنگاپوراست. این کشور قوانین مالیاتی و ارزش افزوده نیز برای بیت کوین در نظر گرفته است. و با بیت کوین مانند یک کالا برخورد کرده است. کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که  بزودی یکی از قطب‌های  مهم معامله با بیت کوین این کشور خواهد بود.

تایلند

از دیگر کشورهای آسیایی که برای رمزارزها، مخصوصا بیت کوین قوانین وضع کرده است. همچنین صرافی‌ها با مجوز تجارت الکترونیک می‌توانند برای معامله از رمز ارزها استفاده کنند.

قرقیزستان

در این کشور بیت کوین را به عنوان ارز استفاده نمی کنند. بلکه خرید و فروش بیت کوین در بورس کالا این کشورانجام می‌شود . یعنی بیت کوین را به عنوان یک کالا می‌شناسند.

ایران

معاون فناوری بانک مرکزی ایران چارچوب و سیاست نهایی بانک مرکزی در زمینه رمز ارزها را مشخص نمود. قرار بر این شد که کلیه معاملات زیر نظر بانک مرکزی انجام شود که این مسئله قانون محرمانه بودن رمز ارزها را نقض می‌کند.

شرکت خدمات انفورماتیک وابسته به بانک مرکزی و همچنین پست بانک در حال طراحی و توسعه بستر رمز ارز ملی ایران هستند. ایران به طور کلی  رمز ارزها را پذیرفته است و به دنبال استفاده از بستر استخراج رمزارزها و قانونی سازی واردات دستگاه‌های مخصوص استخراج می‌باشد. اما هنوز قوانین درست و کامل مشخص نشده است.

هند

محدودیت، قوانین و مقررات خاصی برای رمز ارزها در این کشور تعیین نشده است. اما در سال جاری وزیر امور اقتصادی و مالی کشور هند اعلام کرد که  با فعالیت‌های مجرمانه از طریق رمزارزها برخورد جدی می‌کند و این کشور صرفا به دنبال تقویت سیستم پرداخت با فناوری بلاکچین می‌باشد. اما تاکنون در خصوص غیرقانونی بودن ارزهای دیجیتالی صحبتی نشده است.

اندونزی

دولت این کشور در زمینه استخراج ارزهای دیجیتالی قوانین خاصی را ابلاغ نکرده است. اما بانک مرکزی هرگونه خرید و فروش را ممنوع اعلام کرده است.

ویتنام

این کشور تا به امروز هیچگونه محدودیت و قانونی برای رمزارزها ابلاغ نکرده است.  اما بگفته وزیر کشور ویتنام، بیت کوین بزودی به عنوان ابزار پرداخت در این کشور به رسمیت شناخته می‌شود.

عربستان سعودی

استفاده از رمزارزها  برای نهادهای دولتی  عربستان کاملا ممنوع اعلام شده است.  به مردم نیز هشدار داده است که به هیچ وجه وارد این بازار نشوند.

الجزایر

در سال جاری  براساس ماده ۱۱۳ قوانین مالی و اقتصادی جدید الجزایر خرید و فروش بیت کوین  یا هرگونه رمز ارز ممنوع شده است.

پاکستان

در ابتدای سال میلادی جاری، بانک مرکزی استفاده و معامله تمامی رمزارزها از جمله بیت کوین را ممنوع  کرده است.

کویت

بانک مرکزی کویت،  استفاده و معامله تمامی رمزارزها از جمله بیت کوین را برای عموم و دولت ممنوع  کرده است.

لبنان

بانک مرکزی لبنان،  استفاده و معامله تمامی رمزارزها را ممنوع  اعلام کرده است.

 اردن

بانک مرکزی استفاده و معامله تمامی رمزارزها از جمله بیت کوین را ممنوع  کرده است.

خوشبختانه سرعت رشد فناوری بلاکچین و همچنین رمزارزها در بین مردم بسیار بالاتر از سرعت قانون گذاری است. بنابراین بهتر است که دولتها برای پیشرفت اقتصادی و همچنین پیشبرد سیستم تبادلات مالی خود، انجام قانون گذاری برای رمز ارزها را در الویت قرار دهند. این قوانین میتوانند با اعمال قوانین مالیاتی، منبع درآمدی برای بودجه ی کشور و انجام معاملات بی واسطه برای دولت ها باشند.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *